افزایش هزینه ساخت مسکن در شهر تهران

آرش توکلی
1398/02/30
281
زمان مطالعه: 2 دقیقه
افزایش هزینه ساخت مسکن در شهر تهران

در شش ماه اخیر هزینه تمام شده ساخت مسکن بدون در نظر گرفتن قیمت زمین با افزایش قابل توجهی همراه شده است. هزینه ساخت آپارتمان

در شش ماه اخیر هزینه تمام شده ساخت مسکن بدون در نظر گرفتن قیمت زمین با افزایش قابل توجهی همراه شده است. هزینه ساخت آپارتمان وابسته به نرخ مصالح ساختمانی می باشد و با توجه به رشد بیش از 60 درصدی قیمت ملزومات ساختمانی انبوه سازان و سازندگان دیگر تمایلی به احداث پروژه های مسکونی جدید ندارند. برخی از بساز و بفروش ها نیز با مشاهده التهاب قیمتی در بازار مسکن از ادامه ساخت صرف نظر نموده و در انتظار کاهش تعرفه مصالح ساختمانی برای تکمیل آپارتمان های نیمه کاره خود هستند.
به گزارش متراژ، سامانه جامع جست و جوی ملک و املاک، بررسی ها در خصوص تازه ترین فهرست بهای 98 ساخت و ساز در پایتخت نشان می دهد، هزینه ساخت مسکن در شهر تهران برای مناطق متوسط رو به بالای پایتخت ( غالبا مناطق 4 و 5 و قسمتی از منطقه 2) بدون محاسبه زمین، هم اکنون به حدود متر مربعی 3 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است. این در حالی است که این نرخ در نیمه پاییز سال گذشته حدود 2 میلیون و 900 هزار تومان برآورد شده بود.
در حال حاضر حداقل قیمت هر متر مربع زمین و ملک کلنگی در مناطق متوسط و رو به بالای پایتخت نیز حدود 20 میلیون تومان می باشد و هزینه ساخت شامل تامین مصالح ساختمانی و دستمزد کارگران به مرز 4 میلیون تومان نزدیک شده است. با توجه به مجموع هزینه ها قیمت تمام شده ساخت آپارتمان در شهر تهران حدود 9 میلیون تومان پیش بینی شده است. این هزینه ها بر اساس قیمت مصالح مرغوب محاسبه گردیده و در صورت استفاده از ملزوماتی با کیفیت پایین تر، هزینه ها بین 30 تا 40 درصد کاهش خواهد یافت.
ولی در شرایط کنونی و با توجه به کاهش قدرت خرید متقاضیان و عدم پوشش دهی سقف تسهیلات مسکن برای خرید خانه، میزان معاملات و خرید و فروش مسکن با افت چشم گیری همراه بوده و کارشناسان پیش بینی می کنند بازار مسکن به سمت رکود پیش خواهد رفت.
منبع: ایسنا
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.