رکود در بازار معاملات مسکن شهر تهران

آرش توکلی
1398/03/11
263
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رکود در بازار معاملات مسکن شهر تهران

با گذشت بیش از 2 ماه از سال 98 هنوز ثبات قیمتی در بازار مسکن مشاهده نمی شود و این بازار متاثر از کوچکترین عوامل خارجی واکنش نشان داده و با افزایش نرخ همراه می گردد.

با گذشت بیش از 2 ماه از سال 98 هنوز ثبات قیمتی در بازار مسکن مشاهده نمی شود و این بازار متاثر از کوچکترین عوامل خارجی واکنش نشان داده و با افزایش نرخ همراه می گردد. با شروع سال جدید و کاهش التهاب در بازار ارز و طلا، کارشناسان امیدوار بودند آرامش و ثبات نسبی به بخش مسکن بازگردد و با طرح های جدید وزیر راه و شهرسازی شرایط خانه دار شدن و میانگین معاملات افزایش یابد اما وضعیت خرید و فروش مسکن حاکی از رشد 112 درصدی تعرفه خرید آپارتمان در بازه زمانی 8 ماه اخیر می باشد.
به گزارش متراژ پورتال خرید و فروش مسکن، قراردادهای خرید و فروش مسکن پایتخت در اردیبهشت ماه 98 بالغ بر 14 هزار و 218 مورد بوده که نسبت به ماه مشابه سال قبل بیش از 40 درصد کاهش داشته است. این سطح از افت معاملات باعث آرامش قیمتی و تعدیل نرخ های پیشنهادی انبوه سازان در دو هفته اخیر شده و افزایش تعرفه جدیدی مشاهده نشده است.
افت شدید قدرت خرید مردم یکی از مهمترین عوامل ایجاد ثبات قیمت در بازار مسکن می باشد، علاوه بر آن کاهش تنش سیاسی، کاهش شدید طرف تقاضا و شیب نزولی قیمت دلار از دیگر عوامل ثبات قیمتی در بخش مسکن می باشد. کارشناسان پیش بینی می کنند در صورت تحقق برنامه های جدید دولت اعمم از تولید 400 هزار واحد مسکونی و اعطای کارت خرید اعتباری مصالح به انبوه سازان، نرخ خرید هر متر مربع زمین با کاهش همراه شود و قیمت تمام شده آپارتمان  با قدرت خرید مردم هم خوانی بیشتری پیدا کند.
رییس اتحادیه مشاورین املاک نیز با تمجید از طرح حذف قیمت مسکن از سایت های اینترنتی فروش، ابراز امیدواری کرد: با حذف قیمت های سلیقه ای از این سایت ها جو روانی و حباب قیمت ها در بازار مسکن فروکش می کند و از سو استفاده واسطه های ملکی و سوداگران جلوگیری می شود.
منبع: مهر
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.