افت شدید معاملات مسکن در شهریور ماه

آرش توکلی
1398/06/27
276
زمان مطالعه: 2 دقیقه
افت شدید معاملات مسکن در شهریور ماه

در حالی که تنها چند روز از فصل تابستان باقی نمانده برخی از فروشندگان هنوز موفق به فروش واحدهای مسکونی خود نشدند و حتی پس از اصلاح قیمت های پیشنهادی

در حالی که تنها چند روز از فصل تابستان باقی نمانده برخی از فروشندگان هنوز موفق به فروش واحدهای مسکونی خود نشدند و حتی پس از اصلاح قیمت های پیشنهادی در فایل مشاورین املاک نیز متقاضیان استقبال چندانی برای خرید نشان ندادند. بخش عمده ای از مستاجران نیز به دلیل افزایش هزینه اجاره از تهران به شهرهای مجاور مهاجرت نمودند و فایل های رهن خانه های لوکس در شمال تهران هم بدون مشتری باقی ماند. در دو هفته پایانی شهریور ماه برخی از واسطه ها با بازار گرمی و ایجاد شایعه افزایش مجدد قیمت مسکن در نیمه دوم سال اقدام به درج آگهی های پیش فروش مسکن نمودند و با هدف کسب منابع مالی برای اتمام پروژه های مسکونی خود به، دنبال ثبت قرارداد معامله بودند.
بر اساس آمار رسمی منتشر شده از سوی اتحادیه مشاورین املاک تهران، میزان ثبت قرارداد خرید و فروش آپارتمان در 22 روز اول شهریور ماه 62 درصد کاهش یافته که این رقم بیشترین افت در 6 سال گذشته بوه است. قراردادهای اجاره بها نیز در تابستان 98 در قیاس مدت مشابه سال قبل با کاهش 60 درصدی همراه شد و بازار مسکن به سمت رکود پیش رفت. پس از افت خرید و فروش مسکن قیمت های پیشنهادی و ارائه شده از سوی مالکان تعدیل شد و واسطه های ملکی نیز بیشتر به دنبال مشتری برای خرید بودند. اما با وجود کاهش قیمت مسکن به دلیل محدودیت منابع مالی متقاضیان هم چنان روند نزولی ثبت قرارداد استمرار دارد. کارشناسان اقتصادی پیش بینی می کنند در صورت استمرار روند نزولی قیمت دلار و ثبات شرایط اقتصادی بازار مسکن بار دیگر به سمت رونق هدایت خواهد شد و میزان سرمایه گذاری در این بخش افزایش خواهد یافت. دولت نیز با اجرای طرح های نظیر تولید 400 هزار واحد مسکونی می تواند باعث ساماندهی قدرت خرید متقاضیان شود.
منبع: تی نیوز

 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.