همه چیز درباره وام مسکن یکم

الهه بهشتی
1397/11/28
1064
زمان مطالعه: 4 دقیقه
همه چیز درباره وام مسکن یکم

تسهیلات صندوق پس انداز یکم، یکی از انواع وام مسکن است که توسط بانک مسکن پرداخت می شود و گزینه ی مناسبی است برای افرادی که تا به حال صاحب خانه بودن را تجربه نکرده اند

با بالا رفتن ناگهانی قیمت مسکن در ماه های اخیر، تعداد متقاضیان وام مسکن افزایش محسوسی داشته و به علت پایین آمدن قدرت خرید، افراد بیشتری به دریافت این گونه وام ها رو آورده اند. تسهیلات صندوق پس انداز یکم، یکی از انواع وام مسکن است که توسط بانک مسکن پرداخت می شود و گزینه ی مناسبی است برای افرادی که تا به حال صاحب خانه بودن را تجربه نکرده اند. اما مشکلی که در رابطه با این افراد وجود دارد، این است که این افراد در وهله اول نمی دانند از کجا باید شروع کنند و اطلاعات کافی در این زمینه ندارند. ما در این مقاله سعی کرده ایم تا تمام نکات مربوط به این نوع وام را به طور خلاصه جمع آوری کرده و در اختیار شما قرار بدهیم.

مبلغ وام مسکن یکم چقدر است؟

مبلغ وام مسکن یکم چه قدر است

سقف این تسهیلات برای افراد ساکن شهر تهران، 80 میلیون تومان، برای افراد ساکن شهرهای دیگر با جمعیت بیشتر از 200 هزار نفر، 60 میلیون تومان و برای افراد ساکن مناطق دیگر 40 میلیون تومان می باشد و میزان این مبلغ برای زوجین در هر یک از مناطق ذکر شده تا دو برابر افزایش پیدا می کند.

شرایط دریافت این وام به چه صورت است؟

شرایط دریافت وام مسکن یکم چیست؟

این وام به تمام افراد بالای 18 سال با درآمد مستقل تعلق می گیرد و شخص باید به بانک اثبات کند که توانایی بازپرداخت اقساط وام را دارد. این کار معمولا از طریق فیش حقوقی، گردش حساب، حکم استخدام و غیره قابل انجام است. نکته ی مهم دیگر این است که شخص متقاضی، پیش از دریافت این وام نباید از دیگر تسهیلات و امکانات دولتی برای تهیه مسکن استفاده کرده باشد و نیمی از مبلغ وام را حداقل به مدت 12 ماه در بانک مسکن سپرده گذاری کنند. لازم است بدانید که در این مدت هیچ سودی به سپرده شما تعلق نمی گیرد و شما پس از دریافت وام حداکثر تا 12 سال باید با بانک تسویه کنید. اقساط این وام برای شهر تهران چیزی حدود یک میلیون تومان برای هر فرد و حدود دو میلیون تومان برای زوجین می باشد که البته شما می توانید انتخاب کنید که بازپرداخت وام را به صورت پلکانی انجام دهید؛ یعنی در سال های اول مبلغ کمتری به حساب بانک واریز کرده و هر سال بر میزان آن بیفزایید.

ملکی که وام مسکن یکم به آن تعلق می گیرد، باید چه شرایطی داشته باشد؟

به چه خانه‌ای وام مسکن یکم تعلق میگیرد

نکته اول این است که ملک شما باید در محدوده شهری باشد و این وام به خانه های روستایی تعلق نمی گیرد. در ضمن نباید بیشتر از 15 سال از صدور پروانه ی ساخت ملک مورد نظر شما گذشته باشد و داشتن گواهی پایان کار و دیگر تاییدیه های شهرداری از جمله استحکام بنا و رعایت آیین نامه زلزله نیز الزامی است. علاوه بر تمام این ها، کارشناس بانک باید تایید کند که قیمت ملک، حداقل 20 درصد بیشتر از مبلغ وام است.

نکات دیگری که لازم است بدانید:

- متقاضیانی که جهت دریافت وام سپرده گذاری کرده بودند، هر زمان که بخواهند می توانند از دریافت وام انصراف دهند و سودی معادل سود سپرده کوتاه مدت دریافت کنند.
- سند ملک خریداری شده، به عنوان رهن نزد بانک به امانت خواهد ماند.
- مبلغ قسط وام نباید از 30 درصد کل فیش حقوقی شخص متقاضی بیشتر باشد.
- وجود ضامن معتبر برای دریافت وام الزامی است.
- اگر آن قدر فرصت ندارید که برای دریافت وام صبر کنید، می توانید از طریق اوراق تسه اقدام کنید که در یک مقاله به طور جداگانه به آن پرداخته خواهد شد.

برچسب ها

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.