ویروس کرونا چگونه بر بازار مسکن تأثیر می‌گذارد؟

رکسانا معمر
1398/12/03
6058
6
زمان مطالعه: 5 دقیقه
ویروس کرونا چگونه بر بازار مسکن تأثیر می‌گذارد؟

ما براساس پیش‌بینی افزایش قیمت مسکن تا پایان سال، انتظار رشد قیمت‌ها تا سقف 1 میلیون تومان به ازای هر متر مربع را داشتیم، اما در شرایط فعلی انتظار شیب تندتری برای افزایش قیمت‌ها را می‌کشیم.

شاید تنها تأثیری که از یک ویروس اپیدمیک مانند کرونا انتظار می‌رود، تهدید سلامتی باشد. اما در واقعیت و با یک دید جامع‌تر، با اوضاع پیچیده‌تری روبه‌رو خواهیم بود.
در دنیای فعلی، به دلیل گسترش روابط بین‌المللی هر مسئله‌‌ی مهمی در هر گوشه‌ی دنیا می‌تواند بر تمام 5 قاره تأثیرگذار باشد. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین وابستگی کشورها به یکدیگر، وابستگی اقتصادی آن‌ها است. در این مقاله سعی داریم، به جنبه‌ی دیگری از تأثیرات کرونا بپردازیم، آن هم تأثیر کرونا بر بازار مسکن.
 

تهدیدات اقتصادی به دنبال شیوع کرونا

تاثیر کرونا بر مسکن

پیش از اینکه به بررسی تأثیرات ویروس کرونا بر اقتصاد ایران بپردازیم، خوب است برای ایجاد یک زمینه ذهنی مناسب‌تر ابتدا به بررسی تأثیرات این بیماری بر صنایع گوناگون در جهان نگاهی داشته باشیم.

بازارهای بزرگ اقتصادی از اتفاقات جهانی تأثیر می‌گیرند. در پی شروع ویروس کرونا در ووهان چین همه‌ی نگرانی‌ها معطوف به تهدیدات جانی این بیماری بود. اما اندکی پس از اخبار همه‌گیری آن، اولین واکنش بازار به این اتفاق کاهش قیمت نفت و انرژی بود. با شیوع ویروس کرونا و پدیدار شدن تاثیرات اقتصادی آن، از جمله تأثیر بر بازار نفت، نگرانی‌ها در مورد اوضاع اقتصادی در ایران و سایر کشورها قوت گرفت.

در هفته‌های اخیر ویروس کرونا بر ارزش بورس و مبادلات تجاری کشورها تأثیرات جبران ناپذیری گذاشت و بسیاری ازشرکت‌ها را با بحران مالی رو‌به‌رو کرد.
این ویروس خطرناک همچنین، صنعت گردشگری بخش بزرگی از جهان را تحت تأثیر قرار داده است. در منطقه آسیا تنها در سال ۲۰۱۷، کسب‌وکارهای تفریح و گردشگری ۸۸۴ میلیارد دلار در تولید ناخالص داخلی سهم داشتند. در سال ۲۰۱۸، این سهم به یک تریلیون دلار رسید. حالا ویروس کرونا در سراسر این منطقه گسترش یافته و بر تمام بخش‌های آن، اثرات جدی گذاشته است. در میان شرکت های بزرگ، کرونا بیشترین خسارت‌ها را به شرکت آمریکایی اپل زد.
به‌علاوه، «آدیداس» نیز به عنوان بزرگترین شرکت تولیدکننده کالاهای ورزشی آلمان، از شیوع ویروس کرونا در چین متضرر شده است. این در حالی است که بازار چین از جمله بازارهای اصلی فروش محصولات آدیداس بوده و این شرکت در این کشور بالغ بر ۵۰۰ شعبه اصلی و ۱۲ هزار نمایندگی فروش دایر کرده است.

در این میان، بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که به دلیل کاهش ارتباطات تجاری ایران با دنیا، ضرر خاصی شامل ما نخواهد شد. اما شرایط این‌گونه نماند و حتی پیش از ورود کرونا به ایران، بازارهای داخلی از آسیب آن در امان نماندند. حال سوال مهم اینجاست که آیا با توجه به شرایط متلاطم و تأثیرپذیر مسکن در ایران، این بازار دوباره دچار بحران می‌شود؟
 

کرونا بازار مسکن را چگونه تهدید می‌کند؟

تهدید کرونا

برخی از رسانه‌ها به تأثیر این ویروس بر بازارهای نفت، سرمایه و بازار طلا اشاره دارند. آنطور که گفته می‌شود، هرکدام از این بازارها در ایران از شیوع ویروس کرونا اثر پذیرفته‌اند. ارز، طلا و سکه در این هفته افزایش چشم‌گیری در قیمت را تجربه کردند؛ به گونه‌ای که سکه تمام بهار آزادی از نرخ ۵ میلیون و 500 هزار تومان عبور کرد. همچنین اونس جهانی روند رو به رشد با شیب ملایم را در پیش گرفت. علت این امر این است که با افت قیمت نفت، بازار طلا به بازار امن‌‌تری برای سرمایه‌گذاری تبدیل می‌شود. در نتیجه تمایل برای تبدیل سرمایه‌ به طلا بالاتر می‌رود که در مجموع، موجب افزایش قیمت جهانی طلا  می‌شود.

سابقه تاریخی نشان داده که بازار ارز و طلا می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر بازار مسکن داشته باشند. برای مثال، تابستان امسال بازار مسکن ثبات نسبی‌ای را تجربه کرد؛ اما پس از نوسانات ارز در پائیز، شرایط مسکن تحت تأثیر قرار گرفت. در ماه آبان قیمت مسکن نسبت به تابستان با افزایش 9 درصدی روبه‌رو شد. با توجه به بررسی صورت گرفته ناشی از تأثیرات و تهدیدات کرونا ویروس بر بازارهای جهانی و داخلی ارز و طلا، انتظار می‌رود که در پایان سال با افزایش قیمت مسکن روبه‌رو باشیم. لازم به ذکر است که طبق روال گذشته، در ماه‌های پایانی سال با افزایش بالقوه قیمت مسکن رو‌به‌رو هستیم. ما براساس پیش‌بینی افزایش قیمت مسکن تا پایان سال، انتظار رشد قیمت‌ها تا سقف 1 میلیون تومان به ازای هر متر مربع را داشتیم، اما در شرایط فعلی انتظار شیب تندتری برای افزایش قیمت‌ها را می‌کشیم. باید دید تا پایان ماه شرایط جهانی و داخلی به چه صورت تغییر می‌کند و آیا دولت‌ها توانایی کنترل شرایط را دارند؟

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.

دیدگاه های ارزشمند شما

1398/12/20

اوان بلوچی

سلام. هر نوع جریانی چه در داخل یا خارج از کشور اثر صعودی در قیمتها داشته . به طور مثال قبل از برنامه بنزین قیمت میلگرد به صورت خودکار افزایش و بعد از جریان قیمت بنزین .قیمت جهشی داشته و بماند در سال اینده دو اصل تورم و رکود را بای توجه نیز داشت

1398/12/16

حمید

این چه تحلیلیه , تو خود چین بدلیل شیوع کرونا مسکن چهل درصد سقوط کرده به طور میانگین !! بورس سی درصد سقوط داشته ...بعد شما میگی انتظار شیب تند تر . خواهشا نظرات کارشناسی تر رو قرار بدید .

1398/12/17

محسن

بله، توی چین بورس سی درصد سقوط کرد، ولی تو ایران از زمان اعلان عمومی تا الان نزدیک 9 درصد رشد داشته، هر تحلیلی با توجه به فرهنگ و رفتار اجتماعی اون منطقه معتبر هست.

1398/12/11

رضا

من چندتا خونه خریدم. دمت گرم تورا بخدا به من هم بگید وقتی میخواهید بفروشید.

1398/12/04

یلدا

من به عنوان کسی که فعالیت اقتصادی میکنم با توجه به ورودمون به لیست سیاه FATF و روند نزولی فروش محصولات نفتی قیمت دلار بسیار بالا خواهد رفت.

1398/12/04

آرموندمسیحی کشیشیان

با در نظر داشتن شرایط هر رخدادی تاثیرات مثبت و منفی خود را دارد باید منتظر بود و دید زمانه چه در توشه نهفته دارد.