اوراق تسه چیست؟

الهه بهشتی
1397/12/02
1118
زمان مطالعه: 6 دقیقه
اوراق تسه چیست؟

اوراق تسه یا همان اوراق تسهیلات مسکن، برگه‌های بهاداری هستند که توسط آن‌ها می توان امتیاز وام مسکن را خرید یا به فروش رساند. این اوراق در کارگزاری‌های فرابورس قابل معامله هستند.

در مقاله ی قبل در مورد وام مسکن یکم به طور کامل توضیح دادیم و گفتیم که برای دریافت این وام حداقل یک سال باید صبر کنید و در این مدت، بدون این که سودی به شما تعلق گیرد، نیمی از مبلغ وام را باید در بانک سپرده گذاری کنید. معمولا این سوال پیش می آید که آیا راهی وجود دارد که مجبور نباشیم این قدر صبر کنیم؟ عده ای هم که پول خود را در بانک سپرده گذاری کرده بودند و حالا موفق به دریافت امتیاز شده اند، ممکن است به هر دلیلی، دیگر به این وام نیاز نداشته باشند و بخواهند بدانند که آیا می توانند امتیاز وام خود را بفروشند؟ پاسخ هر دو سوال مثبت است و امتیاز وام هم قابل خرید است و هم قابل فروش. حالا فقط باید به یک سوال پاسخ بدهیم: چگونه؟

خرید و فروش امتیاز وام مسکن به چه صورت است؟

خرید‌وفروش امتیاز وام مسکن به چه صورت است؟

امتیاز وام مسکن به صورت اوراق قابل خرید و فروش است و چون این معاملات در کارگزاری های بورس انجام می شوند، لازم است که در ابتدا یک کد معاملاتی بورسی دریافت کنید. برای این منظور می توانید به کارگزاری های فرابورس مراجعه کنید.
اگر شما قصد فروش امتیاز وام مسکن خود را دارید می توانید به شعبه ای که در آن سپرده گذاری کرده اید، مراجعه نموده و امتیاز وام خود را به صورت اوراق تسه دریافت کنید و آن ها را از طریق کارگزاری هایی که ذکر شد به فروش برسانید. برای خرید این اوراق هم باید از طریق همین کارگزاری ها اقدام به دریافت اوراق نموده و سپس به یکی از شعب بانک مسکن مراجعه کنید.

اوراق تسه چیست؟

اوراق تسهیلات مسکن یا همان اوراق تسه، برگه های بهاداری است که برای خرید و فروش امتیاز وام مسکن استفاده می شود و با هر کدام از این برگه ها می توان 500 هزار تومان وام گرفت. یعنی شما برای دریافت 80 میلیون تومان وام، نیاز به 160 عدد برگه دارید.

اوراق تسه چه هستند؟

اوراق تسهیلات مسکن یا همان اوراق تسه، برگه های بهاداری است که برای خرید و فروش امتیاز وام مسکن استفاده می شود و با هر کدام از این برگه ها می توان 500 هزار تومان وام گرفت. یعنی شما برای دریافت 80 میلیون تومان وام، نیاز به 160 عدد برگه دارید.

قیمت اوراق تسهیلات مسکن چقدر است؟

قیمت خرید و فروش اوراق مسکن چه قدر است؟

شما می توانید با یک جستجوی ساده به قیمت این اوراق که البته مدام در حال تغییر است پی ببرید اما سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که چرا قیمت این اوراق با هم تفاوت دارد و تفاوت در چیست؟ تفاوت قیمت این اوراق ارتباط مستقیم با تاریخ آن ها دارد به این صورت که اوراقی که متعلق به اسفند ماه سال 96 است از اوراق تیرماه 97 ارزان تر است و این به این دلیل است که مدت کمتری اعتبار دارند. حالا این سوال پیش می آید که کدام اوراق را باید بخریم؟ پاسخ ساده است، شما باید بعد از انتخاب ملک مد نظر و طی کردن مراحل اولیه، اقدام به خرید ارزان ترین این اوراق کنید که مدت زمان کمتری اعتبار دارند.

آیا محدودیتی برای خرید و فروش اوراق تسهیلات بانک مسکن وجود دارد؟

آیا برای خرید و فروش اوراق تسه محدودیتی وجود دارد؟

بله، شما روزانه حداکثر تا سقف 160 برگه مجاز به خرید یا فروش هستید و هر کدام از این برگه ها تنها دو سال بعد از تاریخی که رویشان درج شده قابلیت این را دارند که بتوانید رویشان وام بگیرید. در ضمن تا 4 ماه بعد از خرید این اوراق، مجاز به فروش آن ها نیستید(البته این در مورد اوراقی که کمتر از 4 ماه از تاریخ انقضایشان باقی مانده صدق نمی کند).

مزایا و معایب اوراق تسهیلات نسبت به وام مسکن

مزایا و معایب اوراق تسهیلات مسکن نسبت به وام مسکن

مزیت این اوراق نسبت به دریافت وام مسکن یکم از طریق سپرده گذاری این است که شما دیگر نیازی به سپرده گذاری ندارید و مجبور نیستید که زمان زیادی را منتظر دریافت وام بمانید. این مورد به خصوص در شرایط بی ثبات بازار مسکن بسیار حائز اهمیت است و شما دیگر از بابت کم ارزش شدن سپرده خود نگران نخواهید بود اما سود وام مسکن از طریق این اوراق بیشتر است. این مورد را هم در نظر بگیرید که شما باید مقداری هم برای خرید این اوراق هزینه کنید و در نهایت می توان گفت که کمتر از مبلغ وام دریافت می کنید اما باید همان مبلغ را بازپرداخت کنید.

برچسب ها

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.