بررسی تلاش‌های دولت برای رفع معضل مسکن

رکسانا معمر
1399/06/11
345
زمان مطالعه: 6 دقیقه
بررسی تلاش‌های دولت برای رفع معضل مسکن

دولت به دنبال افزایش قیمت مسکن و افزایش نارضایتی‌ها در این قسمت، تلاش کرد تا با استفاده از راه‌کارهایی بازار مسکن را متعادل کند. در همین زمینه دولت دو اقدام انجام داد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

برای حل مشکل مسکن عوامل اقتصادی، اجتماعی و رویکردی باید مد نظر قرار گیرد. کارشناسان معتقدند یکی از عواملی که بازار مسکن را دچار آشفتگی کرده است، افزایش نقدینگی سرگردان در جامعه است. سرمایه‌هایی که برای حفظ ارزش خود بعضا به سمت بازار مسکن سرازیر می شود که حاصل اقدام هیجانی در هر کدام منجر به افزایش تقاضا و کاهش عرضه و به تبع آن باعث افزایش حباب‌گونه قیمت مسکن شده است.

یکی از سیاست‌هایی که با تکیه بر آن می‌توان به بازار مسکن آرامش بخشید، ایجاد رونق و عرضه مسکن کوچک و متوسط است که برای اقشار کم برخوردار به سهولت قابل دسترسی باشد. دولت می‌تواند با اجرای طرح‌های عمرانی در مناطق مختلف در کشور که پیوست‌های مطالعه فرهنگی و اجتماعی به همراه دارد، بخشی از این نگرانی و مشکل را در کوتاه مدت حل کند. در ادامه به بررسی دو مورد از تلاش‌های دولت برای رونق بخشیدن به بازار مسکن می‌پردازیم.

بازار مسکن تب دارد!

تأمین مسکن کارگری

تأمین مسکن کارگری

در جلسه اخیری که در معاونت فرهنگی وزارت کار در خصوص راهکار‌های تأمین مسکن کارگران برگزار گردید، پیشنهاد شد که تعاونی‌های مسکن کارگری ایجاد شوند و ظرفیت تشکل‌های کارگری در معرفی کارگران فاقد مسکن مورد استفاده قرار گیرد. همچنین مقرر شد در بحث پرداخت وام، طرف حساب بانک نشویم و قرارداد بین بانک و سازنده منعقد شود.

به علاوه، ساخت خانه برای کارگران شاغل در شهرک‌های صنعتی تاثیرگذار است و به متعادل شدن قیمت‌ها در بازار منجر می‌شود، ولی قبل از هر چیز باید وضعیت کارگر و کارفرما مشخص شود.

خرید خانه در تهران به کمک وام مسکن

تعیین وضعیت کارگر و کارفرما قبل از ساخت واحد مسکونی

بیش از ۹۵ درصد کارگران دارای قرارداد موقت هستند، کارگر قرارداد موقت امنیت شغلی ندارد و هر زمان نگران از دست دادن شغل خود است. به همین دلیل ابتدا باید وضعیت کارگر و کارفرما مشخص شود کارگر به دلیل ترس از عدم تمدید قرارداد و از دست دادن شغل ناچار به واگذاری خانه مسکونی و درگیر دادگستری نشود.

با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت تشکل‌های کارگری، وزارت کار می‌تواند از تشکل‌های کارگری در فرایند خانه دار شدن کارگران و شناسایی کارگران فاقد خانه دعوت کند.

علی اصلانی رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز گفت:  درباره تاثیر پرداخت وام مسکن در صاحبخانه شدن کارگران، گفت: شاید نیت از دادن وام‌های مسکن کمک به خانه دار کردن کارگران و گروه‌های کم درآمد و محروم جامعه باشد، ولی با تجربه‌ای که در این زمینه داریم این وام‌ها چندان به کار کارگران نیامده است.

کارگر توان قسط ۱.۲ میلیون تومانی را ندارد

کارگر توان قسط ۱.۲ میلیون تومانی را ندارد

در حال حاضر ۷۰ درصد کارگران حداقل بگیرند و توان پرداخت ماهی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قسط را ندارند. با وضعیتی که در بحث قیمت مسکن به وجود آمده کارگران از این طرح‌ها استقبال نمی‌کنند. وقتی کارگر با حداقل حقوق کار می‌کند و یک خانه دست کم ۵۰۰ میلیون تومان برایش آب می‌خورد او باید ۲۰۰ سال کار کند تا از عهده خرید یک خانه برآید مگر اینکه دولت به میدان بیاید و مثل مسکن مهر یکسری امکانات و منابع و زمین‌های دولتی را برای این منظور اختصاص بدهد.

راه‌اندازی بورس املاک

راه‌اندازی بورس املاک

تأثیرگذاری مثبت بورس املاک، تنها در صورت نظارت دقیق و کنترل جدی دولت و سازمان بورس محقق خواهد شد اما اگر در این بخش کنترلی صورت نگیرد، بورس املاک اثرات منفی بر بازار مسکن خواهد داشت.

در شرایط کنونی مهم‌ترین مؤلفه برای تولید گسترده مسکن و تعدیل نظام عرضه و تقاضا در بازار مربوطه، جذب نقدینگی و سرمایه برای اجرای پروژه‌های کلان است. در حال حاضر، انبوه‌سازان بزرگی در کشور وجود دارند که علاقه‌مند به تولید انبوه و گسترده مسکن هستند اما با مشکلات نقدینگی مواجه هستند از این‌رو راه‌اندازی بورس املاک می‌تواند در تأمین این اعتبارات کمک شایانی کند. سیاستگذاری درست در حوزه تولید مسکن تأثیر گسترده‌ای در اقتصاد و اشتغالزایی دارد به طوری که براساس آمار با ساخت هر آپارتمان حدود ۲۲۰ شغل فعال خواهد شد. همان‌طور که اشاره شد، تأثیرگذاری مثبت بورس املاک تنها در صورت نظارت دقیق و کنترل جدی دولت و سازمان بورس محقق خواهد شد، اما اگر در این بخش کنترلی صورت نگیرد، قطعاً بورس املاک اثرات منفی بر بازار مسکن خواهد داشت.

بورس املاک روشن شد!

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.