ثروتمندان اجاره را به خرید خانه ترجیح می‌دهند!

رکسانا معمر
1398/11/14
1061
زمان مطالعه: 7 دقیقه
ثروتمندان اجاره را به خرید خانه ترجیح می‌دهند!

تنظیم مقرارت ساخت‌وساز سخت‌گیرانه از یک سو و بالارفتن قیمت زمین و قیمت خانه در کنار دشواری و نگرانی‌های فروش آپارتمان از سوی دیگر، کار را سخت‌تر کرده است. در چنین شرایطی رفاه بیشتر و تنوع طلبی، در اجاره‌نشینی معنای تازه‌ای پیدا می‌کند.

احتمالا این عنوان شما را شوکه کرده است، ولی حقیقت دارد. برای قشر غالب جامعه، مسکن و سرپناه یکی از دغدغه‌های اصلی افراد است. خرید یا اجاره‌ی خانه‌‌ی مطلوب، از سنین جوانی تا میان‌سالی بخشی از مشغولیت‌های فکری ما را شامل می‌شود. 
در باور عمومی، کعبه آمال اکثر خانواده‌ها خرید خانه‌ است و برای آن همیشه دلایلی وجود داشته است.
از نظر بیشتر مردم داشتن ملک شخصی، آرامش خانواده را تضمین می‌کند و برای اثبات آن به دلایلی که همه‌ی ما بارها شنیده‌ایم استناد می‌کنند.

دلایل اهمیت خرید خانه

با خرید خانه، نگرانی نسبت به پس انداز مالی تا حدودی کاهش پیدا می‎کند و اعضای خانواده می‌توانند رفاه بیشتری را تجربه کنند.
درآمد ماهانه دیگر صرف پرداخت اجاره نمی‌شود و جا برای پرداختن به مخارج دیگر باز می‌شود.
در اجاره‌نشینی، مدت زمان سکونت در یک ساختمان معمولا کوتاه است و هزینه و سختی اثباب‌کشی، در بازه‌های زمانی کوتاه به خانواده فشار می‌آورد.
اجاره‌نشینی در قبال خانه‌ای که در آن سکونت دارید، بر گردن شما مسئولیت می‌گذارد. در نتیجه نمی‌توانید هر موقع که بخواهید در آپارتمان خود تغییرات ایجاد کنید. هرگونه دستکاری در ساختمان باید با اطلاع و رضایت صاحبِ خانه باشد.
حال مجددا به بحث اصلی خودمان برمی‌گردیم؛

اسکناس‌های رایج

چرایی ترجیح اجاره نشینی در ثروتمندان

درکنار فواید معمولی که برای خرید خانه در مقابل اجاره کردن مرور کردیم، خوب است نگاهمان را فراتر ببریم و از دید دیگری به این قضیه نگاه کنیم؛ راه حل این معما در این است. به قول دوستی که سال‌ها به عنوان مشاور املاک کار می‌کرد و با ثروتمندان زیادی معامله کرده بود، "ثروتمندان از راز پنهان پول با خبرند."
تحقیقات اخیرا نشان داده که بین سال‌های 1387 تا 1398، تعداد خانوارهای اجاره‌نشین با سرعت بیشتری نسبت به مالکین خانه افزایش پیدا کرده است. شاید علت آن را پایین آمدن قدرت خرید و بالاتر رفتن نرخ مسکن بدانید اما، نکته قابل توجه در این آمار، رشد تعداد ثروتمندانی است که به اجاره‌نشینی رو آورده اند. 
افرادی از جامعه که قدرت خرید پایین‌تری دارند، بنا به دلایلی که می‌دانیم و واضح است، توانایی خرید نداشته و اجاره گزینه اول، یا بهتر است بگوییم تنها گزینه‌ی ممکنشان است. اما برای افراد ثروتمند قضیه شکل دیگری است. 
طبق بررسی‌ای که اخیرا در امریکا صورت گرفته است، تعداد خانوارهایی که سالانه درآمدی بیش از 150 هزار دلار دارند، طی 10 سال گذشته، 175 درصد افزایش پیدا کرده. این رشد نجومی آنقدر غیرمنتظره بود که افراد را به مطالعه برای کشف علت وا داشت. بررسی ها نشان داد، آنچه که امریکایی‌های ثروتمند را نسبت به اجاره‌ی خانه راغب کرده، سبک زندگی تنوع طلب آن‌ها است. فارغ از اینکه بسیاری، امریکایی‌ها را افراد تنوع طلب و خوش‌گذرانی می‌دانند؛ در تمام کشورها، اغلب افراد ثروتمند به دنبال تجربه‌ی زندگی مرفه‌تر، ناخودآگاه به سمت تنوع طلبی کشیده می‌شوند. در گذشته، ثروتمندان را با تملک بالای ملک و زمین می‌شناختند. آن‌ها در هر مکانی که می‌پسندیدند بنایی به پا می‌کردند و در بهترین‌ نقاط دنیا ملک یا آپارتمانی داشتند.
اکنون شرایط تا حدودی تغییر کرده. تنظیم مقرارت ساخت‌وساز سخت‌گیرانه از یک سو و بالارفتن قیمت زمین و قیمت خانه در کنار دشواری و نگرانی‌های فروش آپارتمان از سوی دیگر، کار را سخت‌تر کرده است. در چنین شرایطی رفاه بیشتر و تنوع طلبی، در اجاره‌نشینی معنای تازه‌ای پیدا می‌کند. 
به این ترتیب این افراد با صرف هزینه‌ای کمتر، می‌توانند در خانه‌هایی رویایی برای مدتی سکونت داشته باشند و درعین حال با مسئولیت کم‌تری، از خانه‌ای به خانه‌ی دیگر و از شهر و منطقه‌ای به شهر و منطقه‌ای دیگر نقل مکان کنند. با مطالعه بر روی ایرانی‌ها نیز شرایط آنقدر متفاوت نمی‌شود. بررسی رفتار ایرانی‌ها نشان می‌دهد، با توجه به اوضاع مسکن در سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاری در مسکن از اولویت آن‌ها خارج شده و زندگی اجاره نشینی و سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگر را ترجیح می‌دهند.

علت ترجیح اجاره نشینی در ثروتمندان چیست

ماندن بین اجاره یا خرید خانه

به جز برای افراد بسیار ثروتمند و افراد متوسط، آیا اجاره‌ی خانه برای سایر افراد پیشنهاد معقولی است؟
پاسخ این سوال تا حد زیادی به شما و شرایطتان بستگی دارد. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که، خرید خانه به معنی حذف قسمت بزرگی از سرمایه است. درست است که این مبلغ دور انداخته نشده و حتی با مرور زمان به ارزش آن افزوده می‌شود، اما باید تمام جوانب امر را سنجید! به عقیده بسیاری از مشاورین املاک، سرمایه‌گذاری در ملک، دیربازده است. به‌علاوه، سبک کاری شما نیز در این انتخاب بسیار تاثیرگذار است. اگر برای پیشبرد کسب‌وکار خود به سرمایه‌ی در گردش بالایی نیاز دارید، شاید اجاره‌ی آپارتمان برای شما سودده‌تر باشد. البته در این حالت باید حواستان به درآمد ماهانه نیز باشد. زیرا مبلغ اجاره هر ماه می‌تواند بخش قابل توجهی از درآمد شما را به خود اختصاص دهد.
آنچه که بیش از همه اهمیت دارد، صرف نظر از اجاره کردن یا خرید خانه، در نظر گرفتن تمام جوانب، اعم از درآمد و پس انداز تا سبک شغلی و زندگی است. بهترین انتخاب‌ها حاصل تجربه، مشورت و تفکر همه جانبه اند.

تصمیم گیری بین اجاره یا خرید خانه

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.