مبایعه‌نامه چیست؟

رکسانا معمر
1399/04/16
973
زمان مطالعه: 8 دقیقه
مبایعه‌نامه چیست؟

اگر به فکر خرید و فروش خانه افتاده‌اید، قطعا بارها سروکارتان با مبایعه نامه خواهد بود. در این مطلب به پاسخ سوالاتتان درباره مبایعه نامه می‌رسید.

بعضی از اصطلاحات و عبارت‌ها را بارها می‌شنویم و به گوشمان آشنا هستند، اما وقتی از ما بپرسند چه معنایی می‌دهند؛ در خیلی از موارد نمی‌توانیم توضیح دقیق و کاملی ارائه دهیم. مبایعه نامه یکی از همین عبارت‌هایی است که در بحث معاملات ملک بارها شنیده و تکرار کرده‌ایم. در این مطلب به توضیح و معرفی کامل مبایعه نامه خرید خانه می‌پردازیم. از آنجایی که مبایعه نامه نوعی سند است، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا مقاله با انواع سند ملک آشنا شوید را مطالعه کنید.

مبایعه نامه خرید ملک چه زمانی استفاده می‌شود؟

مبایعه نامه خرید ملک چه زمانی استفاده می‌شود؟

مبایعه نامه همان‌طور که از نامش هم مشخص است، برگه‌ی خرید یا نامه‌ی خرید است. هر خریدی حداقل دو طرف اصلی دارد، خریدار و فروشنده. خریدار در ازای پرداخت مبلغی، مالک آن قسمت از دارایی فروشنده می‌شود که در مبایعه نامه قید شده و به رضایت دو طرف رسیده است. 

مبایعه نامه نوعی سند است. رسمیت دارد و از چندین بند تشکیل شده است. می‌توانید با مطالعه مطلب با زیر و بم قرارداد خرید ملک آشنا شوید، اطلاعات کامل تمامی بندهای مبایعه نامه را به دست بیاورید. البته خوب است بدانید که انواع مالکیت در سند ملک متفاوت است. مبایعه نامه برای هر نوع مالکیت در سند قابل تنظیم است. تمامی جزئیات قرارداد به صورت کامل در مبایعه نامه ثبت می‌شود و به امضای طرفین معامله می‌رسد. اگر هر یک از دو طرف نسبت به تعهداتی که در مبایعه نامه ذکر شده است کوتاهی کنند، بنا بر قراری که آن هم در مبایعه نامه موجود است، جریمه می‌شوند. از این رو آگاهی کافی نسبت به تمامی مواردی که در مبایعه نامه به آن‌ها پرداخته می‌شود لازم است.

وظایف مشاور املاک در تنظیم مبایعه نامه خرید ملک چیست؟

وظایف مشاور املاک در تنظیم مبایعه نامه خرید ملک چیست؟

همه تقریبا با وظایف مشاور املاک آشنا هستند؛ با این وجود بسیاری از افراد تصور می‌کنند که حضور مشاور املاک در یک معامله ضروری نیست و مایل به پرداخت حق کمیسیون نیستند. در این شرایط این افراد نقش مشاور را حذف می‌کنند و خودشان به تنهایی با یکدیگر معامله می‌کنند. خطراتی که در هنگام چنین معاملاتی اتفاق می‌افتد، گاه آنقدر زیان مالی بالایی دارد که با هزینه اندک حق کمیسیون به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست. مشاور املاک دانش و تجربه کافی در خصوص شرایط یک معالمه سالم را داراست و به دلیل مجوزی که برای صدور یک مبایعه نامه رسمی دارد، مانع هر گونه خطا در ادامه روند معامله می‌شود. 

محاسبه آنلاین حق کمیسیون

در ابتدای تنظیم قرارداد، مشاور باید از هویت دو طرف معامله اطمینان حاصل کند. احراز هویت زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که طرف معامله، ولی، وصی، وکیل و ... طرف اصلی باشد و نمایندگی از او قرارداد را امضا کند. اگر مدارک به درستی توسط مشاور املاک کنترل نشوند. خطر کلاهبرداری در چنین مواردی بسیار بالا خواهد بود.

در قدم دوم مشاور املاک اقدام به تنظیم قرارداد یا همان مبایعه نامه می‌کند. برای این منظور  مجدد باید مدارک شناسایی همه طرفین معامله بررسی شوند. نکته مهم در کنار بررسی هویت افراد بررسی اهلیت آن‌ها است. به این معنی که فرد در هنگام معامله، از لحاظ عقلی در صحت و سلامت باشد و توانایی اجرای قانون و فهم قانون را دارا باشد.

تفاوت مبایعه نامه و قول نامه چیست؟

تفاوت مبایعه نامه و قول نامه چیست؟

مبایعه نامه و قول نامه هر دو سندی هستند که برای خرید و فروش از آن‌ها استفاده می‌شود. با اینکه از لحاظ لغوی با یکدیگر متفاوتند، اما آثار حقوقی کاملا یکسانی دارند. اما احتمالا برایتان سوال است که چرا دو اسم متفاوت دارند. همان طور که اشاره کردیم، قول نامه و مبایعه نامه از لحاظ حقوقی کاملا یکسان اند. در کاربرد نیز یکسان هستند به جز یه تفاوت بسیار اندک که در گذشته بیشتر مورد استفاده بود. در قول نامه خریدار در حقیقت از فروشنده قول میگیرد که تا آماده شدن تمام شرایط لازم که عینا در قرارداد ذکر می‌شود؛ مال را با دیگری معامله نکند. این در حالی است که در مبایعه نامه بعد از تنظیم قرارداد وجه مبادله شده و مالکیت انتقال پیدا می‌کند.

نکات مهم پیش از امضای مبایعه نامه خرید ملک

نکات مهم پیش از امضای مبایعه نامه خرید ملک

اگر با فروشنده ملک به توافق رسیده‌اید، اکنون زمان تنظیم قرارداد مبایعه نامه توسط مشاور املاک است. به یاد داشته باشید که برای تنظیم قرارداد، حتما باید به بنگاه مشاوره قابل اطمینان رجوع کنید و قرارداد رسمی همراه با هولوگرام و کد رهگیری دریافت کنید، در غیر این صورت، قرارداد شما فاقد اعتبار کافی خواهد بود. در شرایط کنونی که به دلیل بیماری کرونا، رجوع به دفاتر املاک و بنگاه‌ها توصیه نمی‌شود؛ ما به شما متراژ را پیشنهاد می‌کنیم. با استفاده از سرویس متراژ می‌توانید در خانه درخواست تنظیم قرارداد بدهید و تنها برای امضای قرارداد به دفتر متراژ مراجعه کنید. همچنین در متراژ شما تنها 35 درصد از حق کمیسیون مشاور را پرداخت می‌کنید . نسبت به نرخ اتحادیه از تخفیف 65 درصدی برخوردار می‌شوید. حال مواردی که در ادامه آمده را بخوانید و هنگام معامله در خاطر داشته باشید:

  • به خاطر داشته باشید که قراردادی که نوشته می‌شود قانونی باشد و تعهدات طرفین با قوانین کشور همخوانی داشته باشد. در غیر این صورت هنگام انتقال سند با مشکل روبه‌رو خواهید شد.
  • حتما خودتان نسبت به صحت ملک اطمینان حاصل کنید و به رویت آن اکتفا نکنید؛ بلکه تمامی مدارک و اسناد را نیز خودتان یک بار بررسی کنید.
  • نحوه پرداخت وجه معامله، مقدار و روش پرداخت آن به صورت کاملا شفاف و واضح در قرارداد ذکر شود. همچنین به خاطر داشته باشید که برای پرداخت همه و یا قسمت‌های وجه، زمان تعیین کنید.
  • قرارداد حتما باید شاهد داشته باشد که عموما مشاور ملکی که قرارداد را تنظیم می‌کند، خودش شاهد معامله می‌شود.
  • تمامی موارد استثنا در قرارداد با ذکر جزییات قید شوند و هیچ مسئله‌ای لسانی گفته نشود. زیرا تنها موارد مکتوب قابلیت پیگیری قانونی دارند.
     

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.