مزایا و معایب شغل مشاور املاک

رکسانا معمر
1399/04/30
5884
زمان مطالعه: 9 دقیقه
مزایا و معایب شغل مشاور املاک

مشاوره املاک یکی از مشاغلی است که تصورات اشتباه فراوانی در مورد آن وجود دارد. بسیاری هم در حالی وارد این حرفه می‌شوند که اطلاعات کافی در این زمینه ندارند.

هر شغلی مجموعه‌ای از معایب و مزایا است و این که تا چه حدی شغلی مناسب باشد، به علایق و توانایی‌های یک فرد مرتبط است. مشاور املاک هم به همین صورت است. افرادی که مایل‌اند وارد این حرفه شوند امکان دارد بعد از مدتی، هرکدام احساس متفاوتی نسبت به این شغل پیدا کرده باشند. پس نمی‌توان نسبت به یک شغل مانند مشاور املاک نظری کلی داد. اما، یک سری شرایط ثابت هستند و نیاز است افراد پیش از انتخاب حرفه‌ای به‌عنوان شغل و منبع درآمد، آن‌ها را در نظر داشته باشند تا هم در طولانی مدت رضایت شغلی داشته باشند و هم بتوانند در کار خود موفق عمل کنند. در این مطلب سعی داریم شما را با مزایا و معایب شغل مشاور املاک آشنا کنیم.

چطور تبدیل به یک مشاور املاک حرفه ای شویم؟

مشاور املاک چه وظایفی دارد؟

مشاور املاک چه وظایفی دارد؟

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که مشاورین املاک بیشتر وظیفه دلالی ملک را بر عهده دارند. یعنی ملکی را می‌خرند و بعد از مدتی با قیمت بالاتر می‌فروشند. در صورتی که این تصور اشتباه است! مشاورین املاک همان‌طور که از نامشان نیز مشخص است، در زمینه معاملات ملکی مشاوره می‌دهند و در قیمت‌گذاری املاک در منطقه‌ای که فعالیت می‌کنند نقش مهمی دارند. به طور خلاصه موارد زیر بخشی از مهم‌ترین وظایف یک مشاور املاک هستند:

  • جمع آوری و تهیه لیستی جامع از املاک آماده معامله در منطقه
  • آشنا به نحوه قیمت‌گذاری املاک و راهنمایی فروشنده برای ارزش‌گذاری صحیح ملک
  • ارائه راهنمایی‌های لازم به خریداران و مستأجران جهت انتخاب مناسب‌ترین ملک
  • تسلط به مسائل حقوقی مربوط به املاک و ارائه راهکارهای مناسب در هنگام بروز مشکل
  • آشنا به قراردادهای ملکی و تسلط به تنظیم قرارداد
  • آشنایی با انواع اسناد ملکی و مالکیت‌ها در ملک

نکاتی که پیش از شروع به کار، یک مشاور املاک باید بداند

نکاتی که پیش از شروع به کار، یک مشاور املاک باید بداند

برای شروع به کار به عنوان یک مشاور املاک لازم است تا پروانه تخصصی مشاوره املاک را دریافت کنید. این پروانه برای متقاضیان توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صادر می‌شود. شما ابتدا باید در دوره‌های تخصصی این سازمان شرکت کنید و پس از گذراندن آزمون تخصصی پروانه خود را دریافت نمایید. پس از اخذ پروانه می‌توانید به صورت رسمی به‌عنوان یک مشاور املاک وارد بازار کار شوید. مشاورین املاک هم به صورت مستقل می‌توانند برای خودشان کار کنند و هم می‌توانند یه عنوان همکار با سایر مشاورین در بنگاه‌های معاملات ملکی کار خود را شروع کنند. 

برای تأسیس بنگاه معاملات ملکی نیاز به مجوز اتحادیه املاک دارید. از آن‌جایی که تأسیس بنگاه معاملاتی در شرایط فعلی بسیار امر پرهزینه‌ای است، توصیه می‌کنیم همکاری با سایر بنگاه‌های معاملات ملکی را در اولویت قرار دهید. همکاری با بنگاه‌ها مزایایی دارد از جمله اینکه: زیر بار فشار پرداخت هزینه خرید یا اجاره بنگاه قرار نمی‌گیرید، درگیر مسائل مربوط به اخذ مجوز نمی‌شوید، برند یک بنگاه معتبر به شما برای جذب مشتری کمک می‌کند و ... اگر به فکر همکاری با دفتر معاملات ملکی هستید، ما در متراژ منتظر شماییم! متراژ در حال حاضر از دانش و تجربه مشاوران خبره خود بهره می‌برد و با فعالیت تحت برند متراژ، می‌توانید از مزایای بی‌شماری بهره‌مند شوید. 

مزایای همکاری در متراژ

یکی از عللی که بیشتر افراد تمایلی به همکاری با دفاتر دیگر در زمینه مشاوره املاک ندارند این است که همکاری باعث می‌شود میزان کمیسیون دریافتی آن‌ها بسیار کمتر باشد. در عرف بازار حدودا 40 درصد از کمیسیون به مشاور پرداخت می‌شود اما، در صورت همکاری به متراژ بیش از 60 درصد مبلغ کمیسیون به مشاور پرداخت خواهد شد که بیشترین میزان پرداختی است و کاملا برای مشاورین به‌صرفه است. 

به جمع مشاوران متراژ بپیوندید

مشکلات شغل مشاوره املاک

مشکلات شغل مشاوره املاک

اگر قرار است به عنوان مشاوره املاک فعالیت خودتان را شروع کنید بدانید که احتمالا تا چند ماه درآمدی نخواهید داشت. در ابتدای کار احتمال اینکه بتوانید قراردادی ببندید کم است و نیاز است تجربه کنید و آزمون و خطا تا بتوانید با چم و خم کار آشنا شوید. البته در متراژ مشاوران با تجربه ما به شما کمک خواهند کرد تا هرچه سریع‌تر قرارداد ببندید و از این راه به درآمد خوبی برسید. 

با مشاوران متراژ بیشتر آشنا شوید

یکی دیگر از مشکلات مشاورین املاک عدم اعتماد مردم به آن‌ها است. بسیاری از مردم تصور می‌کنند کمیسیونی که به مشاورین املاک پرداخت می‌کنند هزینه اضافه‌ای است و از این رو برای بستن قراردادهای معامله ملک از مراجعه به مشاورین ممانعت می‌کنند.

در همین رابطه بخوانید: درباره کمیسیون املاک بیشتر بدانید

لازم است بدانید این رفتار پیامدهایی دارد و در صورت خطای یکی از طرفین شما مجبور به پرداخت چندین برابر هزینه کمیسیون به عنوان ضرر و زیان می‌شوید. مشاورین املاک به دلیل دانش و تخصصی که دارند، می‌توانند جنبه‌های یک قرارداد را کنترل کنند و از بروز هرگونه مشکل احتمالی خودداری کنند. به‌علاوه، مشاورین املاک دارای مجوز می‌توانند قرارداد رسمی همراه با هولوگرام صادر کنند که مرجعیت قانونی داشته باشد. قراردادهای بدون هولوگرام نزد مراجع قضایی اعتبار ندارد و چنین قراردادهایی بسیار پر خطر هستند. خوب است بدانید که شما می‌توانید قرارداد ملک خود را در متراژ ببندید. این روزها بیشتر افراد از طریق دیوار املاک، ملک مورد نظر خود را پیدا می‌کنند اما برای بستن قرارداد باید به بنگاه‌های معامله ملکی بروند. شما می‌توانیداز طریق پنل درخواست قرارداد متراژ، درخواست خود را به صورت آنلاین ثبت کنید و تنها برای امضای قرارداد به یکی از دفاتر متراژ مراجعه کنید. این حالت هم در شرایط فعلی همه گیری ویروس کرونا به نفع شماست و هم می‌توانید از این روش از 65 درصد تخفیف در کمیسیون ما استفاده کنید. 

محاسبه آنلاین کمیسیون

مزایای شغل مشاور املاک

مزایای شغل مشاور املاک

  • با هر تخصص و تجربه قبلی می‌توانید وارد این حرفه شوید.
  • فرایند اخذ مدرک و شروع به کار معمولا زیر یک ماه است.
  • هنگامی که مهارت کافی را کسب کنید و به درآمد برسید؛ عموما درآمد بسیار بالایی خواهید داشت.
  • زمان کاریتان دست خودتان است و از این نظر محدودیتی ندارید.
  • می‌توانید به عنوان شغل دوم و در کنار حرفه اصلی خود از این راه نیز درآمد قابل توجهی به دست بیاورید.

توصیه‌هایی برای مشاورین املاک تازه کار

 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.