مشاورین املاک نباید از مردم کمیسیون بیشتر بگیرند!

رکسانا معمر
1399/06/31
804
زمان مطالعه: 5 دقیقه
مشاورین املاک نباید از مردم کمیسیون بیشتر بگیرند!

بی‌اعتمادی در هر کسب‌وکاری آفت است. دریافت کمیسیون بیشتر از مردم توسط برخی از مشاورین املاک، در حقیقت دامن زدن به بی‌اعتمادی مردم نسبت به این صنف و همچنین افزایش نامتناسب قیمت مسکن است.

کمیسیون یا حق‌الزحمه مشاور، مبلغی است که هنگام هر نوع معامله ملک باید به مشاور بپردازید. همیشه درباره مقدار آن و نحوه محاسبه کمیسیون املاک اختلاف نظرهایی وجود دارد. از لحظه‌ای که تصمیم به خرید خانه یا آپارتمان می‌گیرید، تا بعد از بستن قرارداد و انتقال سند، ملزم به پرداخت هزینه‌های جانبی هستید. این هزینه‌ها مازاد بر هزینه‌ای است که بابت خرید خانه مورد نظر به فروشنده پرداخت می‌کنید. یکی از مهم‌ترین این مخارج جانبی، حق کمیسیون مشاور املاک است.

برخی از املاکی ها در زمان انعقاد قرارداد مسکن، اقدام به دریافت وجوه اضافی از افراد می کنند، علت این اقدامات این است که با افزایش تقاضا و کمبود عرضه مساکن پرمتقاضی، املاکی ها از این حربه برای دریافت وجوه مازاد در قبال معرفی این پیشنهادات استفاده می کنند.

محاسبه حق کمیسیون مشاور املاک

محاسبه حق کمیسیون مشاور املاک

وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 79 برای سامان بخشیدن به نرخ کمیسیون املاک، قانونی تصویب کرد که بر اساس آن تعیین شد که به ازای هر نوع معامله مشاور املاک اجازه دریافت چه مقدار کمیسیون از طرفین را دارد. اما این قانون کافی نبود و ایراداتی داشت تا اینکه در سال 92 سرانجام تغییراتی بر روی قانون ذکر شده ایجاد شد. به این ترتیب از سال 92 تاکنون، نرخ کمیسیون مشاوران املاک با توجه ارزش معامله بر اساس فرمول‌های محاسباتی خاصی تعیین می‌شود. برای اطلاع از نحوه محاسبه کمیسیون، مقاله درباره کمیسیون املاک بیشتر بدانید را مطالعه کنید.

همچنین ما در متراژ کار را برایتان ساده کرده‌ایم. شما می‌توانید به سادگی از طریق دکمه محاسبه کمیسیون، به سادگی کمیسیون قابل پرداخت معامله خود را با چند کلیک ساده محاسبه کنید.

همچنین در صورتی که معامله خود را خارج از متراژ پیش برده باشید، می‌توانید برای درخواست قرارداد رسمی به همراه کدرهگیری و هولوگرام از طریق متراژ اقدام کنید. در این حالت از 65 درصد تخفیف نسبت به نرخ مصوب بهره‌مند می‌شوید.

کنترل تخلفات کمیسیون املاک چگونه است؟

کنترل تخلفات کمیسیون املاک چگونه است؟

اتحادیه مشاورین املاک و بنگاه‌های معاملات ملکی، بر اساس قانون صادرشده از طرف اتحادیه صنف، موظف هستند نحوه محاسبه حق کمیسیون بنگاه را در دفتر خود نصب کنند تا مشتریان با آگاهی کامل اقدام به پرداخت مبلغ کمیسیون مشاورین املاک کنند.
اما با توجه به رشد دفاتر املاک نظارت درستی بر این امر از طرف اتحادیه صنف انجام نمی‌شود و همین موضوع باعث بروز تخلفات در نحوه محاسبه و پرداخت حق کمیسیون بنگاه می‌شود.

دفاتر املاکی که بدون مجوز صادر شده از طرف اتحادیه اقدام به انجام معاملات کنند، به جزای نقدی و حبس محکوم خواهند شد.
پیش از انجام هر گونه معامله، از داشتن مجوز‌های لازم بنگاه اطمینان حاصل کنید.
گرفتن مبالغ اضافی از طرف بنگاه به عنوان شیرینی یا عیدی کارمندان نیز جزو تخلفات است.
هیچ فردی، اعم از خریدار یا فروشنده موظف به پرداخت هزینه‌ای مازاد بر حق‌الزحمه بنگاه معاملاتی که بر حسب معامله و ارزش ملک تعیین‌شده، نیستند.
صدور قبض رسید توسط بنگاه معاملات ملکی امری ضروری است، اما بسیاری از مشاورین املاک از ارائه رسید به مشتریان پرهیز می‌کنند. این مورد بر اساس قانون اتحادیه مشاورین املاک تخلف محسوب می‌شود.
مشاورین املاک در ازای دریافت حق کمیسیون بنگاه ملزم به ارائه رسید به مشتری هستند. همان‌طور که گفته شد در معاملات اجاره، ذکر مبلغ حق کمیسیون بنگاه در اجاره‌نامه الزامی است.

اتحادیه مشاورین املاک تمام فرم‌های مربوط به محاسبه حق‌ کمیسیون بنگاه را در اختیار تمام بنگاه‌ها و مشاورین املاک قرار داده و مشاورین املاک بر اساس قانون نظام صنفی ملزم به نصب این فرم هستند. اتحادیه به صورت منظم به بنگاه‌ها سرکشی می‌کند تا تخلفی از طرف بنگاه صورت نگیرد.

به منظور سهولت در رسیدگی به تخلف‌های بنگاه‌های مشاورین املاک، سامانه تلفنی ۷۳۳۴ نیز در سراسر کشور آماده دریافت شکایت‌های مشتریان است.

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.