منظور از تعارض، تداخل و تجاوز ملکی چیست؟

الهه بهشتی
1397/12/09
6440
زمان مطالعه: 5 دقیقه
منظور از تعارض، تداخل و تجاوز ملکی چیست؟

تعارض، تداخل و تجاوز، از رایج ترین کلماتی هستند که در اختلافات ملکی به گوش می‌رسند، از این رو در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم تا مفهوم هر کدام از این کلمات را توضیح بدهیم.

تعارض، تداخل و تجاوز از رایجترین کلماتی هستند که در اختلافات ملکی به گوش میرسند، از این رو در این مقاله تصمیم گرفتهایم تا مفهوم هر کدام از این کلمات را توضیح داده و به شرح تفاوت میان آنها بپردازیم.

تعارض

اصطلاح تعارض در معاملات ملک چه معنایی دارد؟

تعارض به این معنی است که برای یک ملک، یا قسمتی از آن ملک دو سند مالکیت صادر شده باشد. برای مثال تصور کنید که قسمتی از ملکی که شما در آن زندگی میکنید، هم در محدوده سند شما آمده و هم در سند ملک همسایه؛ در این صورت میگویند تعارض رخ داده است. در تعارض حتی ممکن است برای یک ملک واحد، دو سند صادر شود.

تداخل یا تجاوز

اصطلاح تداخل در ملک چه زمانی کاربرد دارد؟

تفاوت تعارض، تداخل و تجاوز در چیست؟

تفاوت تداخل، تجاوز و تعارض در معاملات ملکی در چیست؟

تعارض یک اشتباه ثبتی است و در آن ادارات ثبتی نقش دارند و مالکین دخالتی ندارند. عواملی مانند اشتباه در معرفی کردن حدود ملک، اشتباه در معرفی ملک به نماینده و نقشه بردار، همچنین عدم دقت لازم نماینده و نقشه بردار ، عدم تطبیق حدود ملک با ملک‌های مجاور و بررسی کامل پرونده‌های ثبتی مجاورین ملک، می‌توانند در به وجود آمدن این دسته از اشتباهات دخیل باشند. اما تداخل و تجاوز اشتباهاتی غیر ثبتی هستند و در حین پیاده‌سازی محدوده ملک پیش می‌آیند.
دیگر تفاوت این واژه‌ها این است که در تعارض، هر دو مالک دارای سند هستند و محدوده‌ی تصرف‌شده در سند هر دو ذکر شده اما در تداخل و تجاوز، محدوده‌ی مورد تصرف، تنها در سند کسی که به محدوده ملکش تجاوز شده آمده است.

رسیدگی به این دسته از اختلافات ملکی به عهده کدام مرجع است؟

مرجع رسیدگی به اختلافات ملکی کجاست؟

در مجموعه قوانین ثبت، لایحه‌ای وجود دارد به نام لایحه رسیدگی به اسناد مالکیت معارض که به بررسی موضوع و چگونگی حل این اختلافات اختصاص یافته است. رسیدگی به این اختلافات نیز به عهده واحد ثبتی مربوطه، اداره ثبت کل استان، هیئت نظارت، شورای عالی ثبت و در نهایت در صورت عدم تمکین، مرجع قضایی محل وقوع املاک به این موضوع رسیدگی خواهد کرد.

معامله معارض چیست؟

معامله معارض چیست؟

اگر کسی چیزی را به بیش از یک نفر بفروشد، در دادگاه به جرم معامله معارض محاکمه میشود که این مورد درباره ملک نیز صدق میکند. با توجه به مواردی که گفته شد، اگر در مورد ملکی تعارض رخ داده باشد و دو نفر سند یک ملک واحد را داشته باشند، باز هم امکان وقوع معامله معارض وجود دارد.

رفع تعارض

برای حل اختلافات تعارض، بررسی سوابق ثبتی و تقدم و تأخر تاریخ صدور اسناد مالکیت آن ها مطرح است. پس از احراز تعارض، اداره ثبت اسنادواملاک وظیفه دارد مراتب را به دارنده سند موخر برساند تا ظرف دو ماه به دادگاه مراجعه کرده و اقامه دعوی کند. در غیر این صورت، اداره ثبت اسنادواملاک مکلف است سندی را که دارای معارض است ابطال نماید.

مجازات تجاوز به ملک دیگری

اگر کسی عمدا ملک دیگری را تصرف کند، طبق حکم دادگاه باید از او خلع ید شود(یعنی ملک از تصرف او خارج شده و به مالک اصلی بازگردانده شود). شخص متصرف نمیتواند اقدام به فروش ملک کند. اگر متجاوز تغییراتی در ملک داده باشد یا ملک در ابتدا زمین بوده و مالک روی آن ساختمان ساخته باشد، دادگاه حکم به تخریب ساختمان و برگرداندن ملک به حالت اول خواهد داد.
اما اگر تجاوز غیر عمدی و جزئی باشد، متجاوز موظف به پرداخت قیمت زمین و تمام خسارت خواهد بود. در نهایت، دادگاه حکم به اصلاح اسناد مالکیت خواهد داد و بالاترین قیمت زمین از زمان تجاوز تا تاریخ صدور حکم ملاک خواهد بود.

برچسب ها

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.