نحوه استعلام کد رهگیری املاک

الهه بهشتی
1399/04/17
145289
25
زمان مطالعه: 8 دقیقه
نحوه استعلام کد رهگیری املاک

آیا تا به حال برای معامله ملک کد رهگیری گرفته اید؟ آیا از خطرات عدم استعلام کد رهگیری پیش از معامله ملک با خبرید؟ فاکتورهای مختلفی سلامت معامله یک ملک را تهدید می‌کنند. در این مقاله به راه‌های ایمن سازی معاملات با استفاده از کد رهگیری می‌پردازیم.

حتما برای یک بار هم که شده برگه‌های بزرگ و رنگی قول نامه را دیده‌اید. در سال‌های قبل هنگامی که فردی خانه‌ای را می‌پسندید، در یک بنگاه معامله املاک با صاحب ملک قراری می‌گذاشتند و صحبت می‌کردند. این اتفاق برای چه خرید ملک و چه اجاره ملک مشابه بود. آن زمان خبری از سامانه و کد رهگیری نبود. فروشنده یا موجر به همراه خریدار یا مستأجر نزد مشاور املاک قول و قراری می‌گذاشتند و در نهایت اگر با شرایط هم موافق بودند، قول نامه‌ای نوشته می‌شد. در این بین بودند افرادی که برای اجتناب از پرداخت حق کمیسیون، همین قول نامه را خودشان بدون مراجعه به مشاور املاک می‌نوشتند. در نهایت نتیجه این می‌شد که بسیاری از معاملات ملک، ناسالم بود و سر یکی از طرفین کلاه می‌رفت. اگر می‌خواهید بدانید مشکل چه بود و امروزه به چه صورت این مسئله حل شده است، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

محاسبه آنلاین کمیسیون ملک

کد رهگیری املاک چیست؟

کد رهگیری املاک چیست؟

حداقل تا 10 سال پیش هر معامله ملکی تنها در دفتر املاکی که قرارداد به توافق رسیده بود ثبت می‌شد و هیچ پایگاهی برای ثبت و نگهداری از این معاملات به صورت یکپارچه وجود نداشت. نداشتن اطلاعات کافی از تعداد و حجم معاملات به مرور مشکلات مهمی به وجود آورد. مثلا معلوم نبود چند واحد مسکونی خالی وجود دارد. همین یک مورد را اگر در نظر بگیرید می‌بینیم امروز یکی از علل اصلی افزایش بی اندازه قیمت مسکن است که در ادامه با تصویب قانون مالیات بر خانه‌های خالی تا حدی سعی کردند این شرایط را کنترل کنند. 

در کنار مورد گفته شده، نبود اطلاعات درست از معاملات یک ملک باعث خسارات‌ جبران ناپذیری در معامله می‌شد که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم. به این شکل از سال 87 دولت قانونی تصویب کرد تا بر اساس آن تمامی معاملات مسکن در سامانه‌ی ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت شود. از این تاریخ به بعد دیگر مبایعه نامه یا قول نامه‌های دستی اعتبارشان را از دست دادند و تنها قراردادهایی دارای اعتبار هستند که توسط مشاور املاک دارای مجوز رسمی در این سامانه ثبت شوند. در نتیجه دیگر خبر از مبایعه نامه‌های دستی نیست و فرم مبایعه نامه در این سیستم موجود است و باید به صورت اینترنتی توسط مشاور املاک پر شود. کد رهگیری ملک در برگه چهارم این مبایعه نامه در سمت چپ پایین برگه موجود است. کد رهگیری یک کد 13 رقمی است و ضامن امنیت معامله ملک است.

در همین رابطه بخوانید:

مبایعه نامه چیست؟

چرا باید پیش از معامله کد رهگیری ملک را استعلام کنیم؟

چرا باید پیش از معامله کد رهگیری ملک را استعلام کنیم؟

حتما در گذشته شما هم شنیده بودید که گاهی یک خانه را به بیش از یک نفر می‌فروختند. معامله ملک، یکی از مهم‌ترین معاملاتی است که هر شخص در طول زندگی خود انجام می‌دهد. به ویژه با اوضاع اقتصادی حال حاضر کشور و قیمت بالای ملک، خرید و فروش مسکن و یا حتی اجاره آن، برای اکثریت جامعه تبدیل به یکی از اصلی‌ترین دغدغه ها شده و با دقت و وسواس بسیاری تن به این معاملات می‌دهند. مسلماً یکی از نگرانی‌های طرفین قرارداد این است که مبادا کلاه سرشان برود. دریافت کد رهگیری این نگرانی را بر طرف می‌کند و به طرفین قرارداد اطمینان می‌دهد که یک معامله معتبر و بدون اشکال انجام داده‌اند. تنها بنگاه‌ها و مشاورین دارای مجوز اتحادیه می‌توانند قرارداد رسمی به همراه کد رهگیری و هولوگرام تنظیم کنند. شما می‌توانید با استفاده از سامانه متراژ نیز به صورت آنلاین درخواست قرارداد خود را ثبت کنید و از 65 درصد تخفیف در کمیسیون نسبت به نرخ اتحادیه بهره‌مند شوید.

دریافت کد رهگیری از فروش یک ملک به چند نفر جلوگیری می‌کند و می‌تواند شما را از میزان بدهی ملک به بانک‌ها و یا قرار گرفتن آن در طرح‌های شهرداری مطلع کند. از دیگر مزایای دریافت کد رهگیری می‌توان به این اشاره کرد که فروشنده نمی‌تواند زیر تعهداتش بزند یا قیمت ملک را بالا ببرد. چراکه بسیار پیش می‌آمد با بالا رفتن قیمت ملک، فروشندگان درخواست مبلغ بیشتری می‌کردند و یا تصمیم به فسخ معامله می‌گرفتند. همچنین مالک با در دست داشتن قرارداد دارای کد رهگیری می‌تواند مستاجر را وادار به تخلیه به موقع ملک کند، در غیر این صورت با در دست داشتن این قرارداد به راحتی می‌تواند به مراجع قضایی مراجعه کرده و شکایت کند. فروشنده ملک همچنین می‌تواند در صورت عدم دریافت مبلغ معامله و با در دست داشتن قرارداد، موضوع را پیگیری کند.

نحوه استعلام کد رهگیری املاک به دو روش

بعد از این که قرارداد شما ثبت و برای آن کد رهگیری صادر شد، میتوانید با استعلام کد رهگیری، از صحت قرارداد خود مطمئن شده یا به جزئیات آن دسترسی پیدا کنید. شما با در دست داشتن کد رهگیری قرارداد (که از طریق پیامک نیز برای شما ارسال شده است) و کد ملیتان، به دو روش می‌توانید استعلام کد رهگیری خود را دریافت کنید. 

روش اول

به سایت ایران املاک مراجعه کرده و از بخش خدمات منوی بالای صفحه، گزینه استعلام کد رهگیری را انتخاب کنید. حال پس از وارد کردن کد ملی، کد رهگیری قرارداد خود و کد امنیتی تصویر، دکمه جستجو را زده و از کد رهگیری خود استعلام بگیرید.

روش اول استعلام کد رهگیری

روش دوم 

شما می‌توانید با ارسال کد ملی و کد رهگیری به شماره 110203001 به صورت کدملی#کد رهگیری قرارداد، از جزئیات قرارداد مطلع شوید. فقط دقت داشته باشید که عدد اول باید کد ملی و عدد دوم کد رهگیری باشد.

پیامک کد رهگیری.jpg

نکته اول: توجه داشته باشید که ارسال پیامک هزینه‌ای ندارد اما در صورت دریافت پاسخ، برای شما 200 تومان هزینه خواهد داشت.

نکته دوم: مشاوران املاک موظف‌اند که پوستر زیر را در دفاتر خود نصب کرده و طریقه استعلام کد رهگیری را به این طریق اطلاع رسانی کنند.

برگه استعلام

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.

دیدگاه های ارزشمند شما

1399/08/19

اسدالله زمانی قمی

کد رهگیری ب این ثبت شده

1399/08/06

علی محسنی آهنگر

سلام من قول نانه ام که کد رهگیری داشت گم کردم چکار کنم ؟‌

1399/08/03

محمد

با سلام زمین مشاعی را خود صاحب ملک قطعه بندی کرده و یک قطعه اش را بنده با قولنامه و کد رهگیری و وکالت خریده ام. 1. با توجه به اینکه فروشنده کپی کارت ملی و شناسنامه و نمونه امضای بنده را دارد آیا می تواند با همدستی بنگاه املاک و دفتر اسناد محل یک قولنامه ای را برای دیگری تنظیم کرده و از طرف من به دیگری بفروشد و کد رهگیری برایش بگیرد و وکالت فروش هم از طرف من به خریدار جدید بدهد؟ در صورت مثبت بودن جواب بنده چگونه می توانم از آن مطلع و مطمئن شوم؟ 2. از آنجا که آدرس دادن دقیق برای زقطعات زمین بایر می تواند غیر صحیح انجام شود و خریدار خیلی متوجه نمی شود آیا در این صورت فروشنده می تواند با آدرس دادن متفامت یک قطعه زمین را به چند نفر بفروشد؟ 3. آیا به هنگام وکالت دادن فروشنده به خریدار در دفتر اسناد (محضر) حضور خریدار هم الزامی است یا بنگاه می تواند بگوید حضور خریدار در دفتر اسناد لازم نیست و با وجود مدارک خریدار فقط فروشنده باید امضاء کند؟

1399/07/24

احسان یاری

ظمن عرض سلام وخسته نباشید سؤال بنده ایا میشه برای زمین‌های قول نامه ای کد رهگیری گرفت . بسیار ممنون از سایت خوب ومفید تان

1399/07/10

حامدحسنوند

استعلام کدرهگیری

1399/05/30

محمدرضا‌ شفیع پور

سلام من قول نانه ام که کد رهگیری داشت گم کردم باید چکار کنم ؟‌

1399/05/26

مریم

سلام آیا میشه کدرهگیری رو فسخ کرد؟

1399/05/21

امیدسپهرزاد

سلام واسه کدرهگیری حتمابایدمالک باشه ماقولنامه رونوشتیم یه ماه گذشته ولی الان لازمش دارم بنگاه میگه حتمابایدصاحب ملک باشه

1399/05/17

هادی وحدانی بدابی

خیلی خوب

1399/05/12

هادی فرخاری

با سلام اون هم وطنایی که نمیتونن وارد سایت بشن و استعلام بگیرن بیزحمت با مرورگر فایرفاکس استعلام بگیرن قطعا نتیجه میگیرن. با تشکر

1399/04/31

رسول یونسی

با سلام برای دیدن کد رهگیری با کامپیوتر وارد شوید. با گوشی فکر میکنم نشون نمیدهد

1399/04/29

مختار احمدی

با سلام ظاهرا یه اجاره نامه ای با کد پستی ملک اینجانب ثبت شده و کد رهگیری دریافت نموده! (از قول بنگاه). چگونه میتوان صحت این موضوع را بررسی نمود؟! باتشکر

1399/04/14

شاهرخ الهی شیرازی

درود من نامبرده بالا "ساکن شهرستان" در تاریخ 1 خرداد 1398 در بنگاهی در پاسداران ملک 3 خواب خودرا با 150 میلیون پیش و ماهیانه 4 میلیون و 400 هزارتومان( به دلیل فروش شرایطی زیر نرخ ) اجاره دادم : 1- بنگاه املاک مربوطه (که اطلاعات رسیده میگوید فامیل و همشهری مستاجر بوده) از من خواست قرارداد را بدون دریافت پیش پول یا قرضالحسنه یا ودیعه امضا کنم.. و نپذیرفتم. 2- من ساکن شهرستان هستم(قرارداد)از پیش به بنگاه گفته بودم دوشنبه 30 خرداد میتوانم بیایم و روز بعد در شهرستان رشت درگیرم وخواهش میکنم تنها در چند ساعت در یک روز انجام شود و من هم جبران خواهم کرد. 2-2- خواسته بودم در قرار داد هفته ای یکبار بازدید برای فروش ثبت شود( ولی هرگز مستاجر اجازه نداد). 3- دوشنبه 30 اردیبهشت چندساعت انتظار بنگاه گفت "مستاجر فردا از مشهد میآید" با وجود اینکه بارها از وی تلفنی خواهش کرده بودم همه چیز را برای 2 یا 3 ساعت تنظیم کند( پرونده شورای حل اختلاف رشت روز بعد) 4- روز 31 اردیبهشت بنگاه املاک اعلام کرد مستاجر امضا کرده و حالا شما امضاء کنید.. این در صورتی بود که ودیعه قرارداد به من پرداخت نشده بود 5- گفتم حق قانونی دارم مستاجر را حضورا ببینم چه کسانی هستند!! و ودیعه پرداخت شود(تکمیل عقد لازم الاجرا) 6- بنگاه گفت یک خانم و دختر دانشجویش هستند و **"آقاشان 2 یا 3 ماه یکبار به دیدنشان میآیند!!!"** چه کنم؟ 7- مستاجر را ندیده پذیرفتم(این برابر قانون اخاذی محسوب میشود) چاره؟؟ 8- از 10 و نیم تا 3و نیم بعد از ظهر نشستم ودیعه قرارداد آماده نشد.و باز اسرار بنگاه به امضای قرارداد بدون رعایت شرایط قانونی 9- بنگاه کلید آپارتمان را به مستاجر داده بودو راهی نداشتم. 10- روز بعد ااز 9 تا 13 و نیم که بانک فشار آورده بود میبندیم بالاخره پول پیش را پرداخت و من امضاء کردم. 11- با خواهش و تمنا( تقریبا التماس) خواستم کد رهگیری رابدهد و نداد. 12- در آخر مبلغ 2 میلیون و 800 هزار تومان مزد خواست که پذیرفتم.. 13- بنگاه از من باج خواست: شیرینی بچه ها که زحمت کشیدند را ( یک میلیون) بده. 15- حاضر نشد یک نسخه از قراردا را بدهد 16- حالیه مستاجر تخلیه نمیکند و یک بنکاه از طرف آنها زنگ زده که اگر قرارداد نداری نمیتوانی در کمتر از چندین ماه تخلیه

1399/04/10

سامیار

اطمینان به مشاور املاک در ایران مثل دادن بنزین و کبریت یا چاقوی تیز به نیروی داعش جهت سوزاندن یا سر بریدن خودمون هست

1399/04/05

ف ق

سلام چرا استعلام با پیامک برای من نمیاد یعنی قراردادمان غیرقانونی بوده من نگرانم چه طور بفهمم درست است سامانه هم کار نمی کونه

1399/03/26

علی

سامانه استعلام کد رهگیری کار نمیکنه

1399/03/20

سمانه اورزمانی

استعلام کد رهگیری

1399/03/20

ر خلیلی

سلام بنده با پیامک برای استعلام کد رهگیری اقدام کردم ولی پاسخی نیومده در ضمن از طریق سایت هم امکانش نیست سایت مشکل داره ممنون

1399/03/21

رکسانا معمر

با سلام. اگر به دفاتر معاملات ملک مراجعه کنید، برای شما استعلام می‌کنند.

1399/03/16

شاهرخ

ببخشید سامانه استعلام کد رهگیری ایراد داره

1399/02/23

سعید قنبری

با سلام بنده یه آپارتمان خریدم در زمان گرفتن کد رهگیری گرفته شده بوسیله بنگاه با کد پستی ملک تطابق ندارد ولی مشخصات شماره اصلی و شماره فرعی و متراژ و آدرس با مشخصات سند هماهنگی دارد. و بنگاه علت این عدم تطابق را ، عدم تطابق کد پستی در اداره پست و ثبت عنوان میکند. ممنون میشم راهنمایم کنید که آیا گفته بنگاه درت است یا نه؟ با تشکر

1399/02/15

عباس خلیلی نژاد

اینجانب مبایعه نامه ام را گم کردم کد رهگیری داشته اما نمیدانم چند بوده فروشنده فوت شده وراث ملک را تحویل نمیدهند چطور کد رهگیری را باز بابی کنم ممنون میشم

1399/02/15

رکسانا معمر

با سلام. به همان دفتر املاکی که ملک در آن خریداری شده مراجعه کنید.

1399/02/05

محسن کاکازادا

سلام من اپارتمان پیش خرید کردم هرچی از طریق پیامک وسامانه میخوام کد رهگیریشو استعلام کنم جوابی دریافت نمیکنم.ممنونم راهنمایی بفرمایی

1399/01/21

ج. کارخانه ای

سلام من مبایعه نامه ام را گم کردم کد رهگیری داشته اما نمیدانم چند بوده فروشنده فوت شده وراث ملک را تحویل نمیدهند چطور کد رهگیری را باز بابی کنم ممنون میشم