نکاتی که برای قرارداد اجاره باید بدانید

رکسانا معمر
1399/02/16
4155
زمان مطالعه: 7 دقیقه
نکاتی که برای قرارداد اجاره باید بدانید

با توجه به نزدیک شدن به زمان نقل‌ و انتقال مستأجران، توجه به یک سری نکات در قرارداد اجاره‌نامه هم برای موجر و هم برای مستأجر لازم است. اگر برای نخستین بار است که می‌خواهید یک اجاره‌نامه امضا کنید؛ حتما مطالبی که در ادامه برایتان تنظیم کرده‌ایم را مطالعه نمایید.

آثار قرارداد

اجاره‎‌نامه به طور معمول 9 بند دارد. بند 6 این قرارداد حاوی نکاتی است که موجر و مستأجر با امضای قرارداد به اجرای آن متعهد می‌شوند. در ادامه به ذکر تمامی مفاد بند 6 اجاره‌نامه می‌پردازیم.

  1. مستأجر نمی‌تواند از مورد اجاره بر خلاف منظور قرارداد (مسکونی، تجاری، اداری) استفاده نماید. مستأجر مکلف است به نحو متعارف از مورد اجاره استفاده نماید.
  2. مستأجر حق استفاده از مورد اجاره‌نامه را به نحو مباشرت دارد و بایستی شخصاً از مورد اجاره استفاده کند. علاوه بر این مستأجر حق انتقال و واگذاری مورد اجاره را به غیر ندارد. در صورت تخلف و انتقال به غیر، اعتبار اجاره‌نامه منوط به تنفیذ مالک خواهد بود. در صورتی که مستأجر مورد اجاره را به غیر بدون اذن مالک تسلیم کرده باشد؛ شخص متصرف در صورت عدم تنفیذ در برابر مالک در حدود مقررات قانونی مسئول خواهد بود.
  3. موجر باید مالک یا متصرف قانونی یا قراردادی مورد اجاره‌نامه باشد و در صورتی که به عنوان  ولایت، وصایت، وکالت، قیومیت، اجاره با حق انتقال و از این قبیل، اختیار اجاره دادن داشته باشد؛ بایستی اسناد و مدارک مثبت حق انتقال را ضمیمه کند و مشاوره موظف به احراز موضوع فوق است.
  4. در صورتی که مستأجر از پرداخت اجاره‌نامه بها بیش ازیک ماه تأخیر نماید، موجر می‌تواند قرارداد را فسخ و تخلیه مورد اجاره را از مراجع ذی صلاح بخواهد.
  5. پرداخت هزینه‌های مصرفی آب/ برق/ گاز/ تلفن/ شارژ/ فاضلاب شهری بر عهده مستأجر است و باید در موعد تخلیه یا فسخ، قبوض پرداختی را به موجر ارائه نماید.
  6. پرداخت هزینه نگهداری آپارتمان (حق شارژ و غیره) و همچنین افزایش احتمالی آن بر مبنای مصوب مسئول یا مسئولین ساختمان بر عهده مستأجر است.
  7. پرداخت هزینه تعمیرات و هزینه‌های کلی از قبیل نصب و راه‌اندازی به منظور بهره‌برداری از دستگاه تهویه، شوفاژ، کولر، آسانسور و شبکه آب و برق و گاز با مالک است و هزینه‌های جزئی مربوط به استفاده از مورد اجاره‌نامه به عهده مستأجر است و نوع هزینه‌ها و میزان آن را عرف تعیین می‌کند.
  8. مالیات مستغلات و تعمیرات اساسی و عوارض شهرداری با موجر است و مالیات بر درآمد و مشاغل (تجاری،اداری) بر عهده مستأجر است.
  9. مستأجر مکلف است در زمان تخلیه، مورد اجاره‌نامه را به همان وضعی که تحویل گرفته به موجر تحویل داده و رسید دریافت نماید. در صورت حدوث خسارات نسبت به عین مستأجره، مستأجر  متعهد به جبران خسارت وارده خواهد بود.
  10.   موجر ملزم است در زمان تخلیه نهایی و با تسویه حساب بدهی‌های زمان اجاره، نسبت به استرداد قرض‌الحسنه دریافتی از مستاجر، با اخذ رسید اقدام نماید.
  11. در صورتی که موجر نسبت به پرداخت هزینه‌هایی که موجب انتفاع مستأجر از ملک است اقدام نکند و به مستأجر اجازه انجام تعمیرات لازم ندهد؛ مستاجر می‌تواند شخصاً نسبت به انجام تعمیرات مربوطه اقدام و هزینه‌های مربوطه را با موجر محاسبه کند.
  12. تمدید قرارداد اجاره فقط با توافق طرفین قبل از انقضاء مدت قرارداد ممکن است. در صورت تمدید قرارداد، اجاره الحاقی با شرایط و تغییرات مورد توافق بخش لا ینفکی از قرارداد اجاره خواهد بود.
  13. مستأجر مکلف است به محض اتمام مدت اجاره، عین مستأجره را بدون هیچ عذر و بهانه‌ای تخلیه و به موجر تسلیم نماید، چنانچه مستأجر مورد اجاره را رأس تاریخ انقضاء تخلیه کامل ننماید و یا به هر دلیلی از تسلسن آن به موجر خودداری نماید موظف است روزانه مبلغی را طبق نظر کارشناس، به عنوان اجرت‌المثل ایام تصرف بعد از اتمام قرارداد به موجر بپردازد و تهاتر خسارت ناشی از تخلیه (اجرت المثل) با مبلغ قرض‌الحسنه بلا اشکال است.

در همین رابطه بخوانید:

نکاتی که هر مستأجری باید بداند

نکاتی که هر مستأجری باید بداند

علاوه‌بر شروط بند 6، خوب است این موارد را نیز در خاطر داشته باشید:

  • مدت اجاره باید معین باشد در غیر این صورت اجاره باطل است.
  • لازم نیست موجر، مالک عین مستأجره باشد ولی باید مالک منافع آن باشد.
  • اگر بعد از قرارداد معلوم شود عین مستأجره در حال اجاره معیوب بوده، مستأجر حق فسخ دارد.
  • موجر نمی‌تواند در مدت اجاره در عین مستأجره تغییری بدون توافق مستأجر بدهد.
  • تعمیرات و مجموع مخارجی که در مورد اجاره برای امکان بهره‌برداری از آن لازم است به عهده مالک است مگر آن که در اجاره خلاف آن قید شود.
  • مستأجر باید در زمان‌های تعیین شده در قرارداد، اجاره‌بها را پرداخت کند و رسید بگیرد.
  • عقد اجاره با فوت موجر یا مستأجر باطل نمی‌شود.
  • اگر مستأجر بدون اجازه موجر در مورد اجاره تعمیراتی کند حق مطالبه آن را از موجر ندارد و در صورت درخواست موجر، می‌بایست مورد اجاره را به همان وضع اولیه تحویل دهد.
  • برای تنظیم قرارداد اجاره به صورت عادی می‌بایست حتماً دو نفر به عنوان شاهد ذیل سند اجاره‌نامه را امضا کنند تا طرفین از مزایای قانون روابط موجر و مستأجر مصوب ۱۳۷۶ بهره مند شوند.
  • پس از پایان مدت اجاره اگر مستأجر از تخلیه مورد اجاره امتناع کند، به درخواست موجر تخلیه صورت خواهد گرفت.
  • اگر موجر مبلغی به عنوان ودیعه یا تضمین یا قرض‌الحسنه، از مستأجر دریافت کرده باشد تخلیه و تحویل مورد اجاره، موکول به استرداد آن سند یا وجه مستأجره است.
  • اگر سند اجاره رسمی باشد برای تخلیه مورد اجاره می‌بایست درخواست صدور اجراییه از دفتر‌خانه‌ای که قرارداد اجاره را تنظیم کرده به عمل آید.

برای دانلود نمونه قرارداد اجاره‌نامه، بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.