هنگام اجاره خانه به این نکات دقت کنید

رکسانا معمر
1399/05/02
1917
زمان مطالعه: 8 دقیقه
هنگام اجاره خانه به این نکات دقت کنید

اجاره نشینی یا اجاره دادن یک آپارتمان، همیشه با چالش‌هایی بین موجر و مستأجر همراه بوده است. داشتن اطلاعات کافی نسبت به حقوق یکدیگر و قوانین اجاره‌داری به کاهش اختلافات کمک خواهد کرد.

با افزایش قیمت مسکن و پایین‌تر آمدن قدرت خرید افراد جامعه؛ میل به اجاره نشینی میان مردم خصوصا جوانان و افرادی که به تازگی تشکیل خانواده داده‌اند، بیشتر شده است. علاوه‌بر قشر کم درآمد، بسیاری از افراد ثروتمند نیز در شرایط فعلی اجاره نشینی را ترجیح می‌دهند. با مطالعه مقاله ثروتمندان اجاره را به خرید خانه ترجیح می‌دهند!، می‌توانید با دلایل این امر بیشتر آشنا شوید.

خرید آپارتمان در تهران، در حال حاضر بسیار پر هزینه است. از طرفی بسیاری از افراد هم ترجیح می‌دهند تا سرمایه خود را در بازارهای پر سود‌تری به کار بگیرند. در نتیجه همه این موارد و عوامل بسیار دیگری، اکنون بیش از 30 درصد افراد جامعه اجاره‌نشین هستند. 

به قرارداد اجاره بیشتر از قرارداد خرید حساس باشید!

به قرارداد اجاره بیشتر از قرارداد خرید حساس باشید!

برای اجاره خانه مانند خرید، نیاز به قرارداد رسمی است. قرارداد خرید خانه، مدت تعهداتش تا انتقال سند و تحویل ملک است در نتیجه در بازه زمانی کوتاه‌تری، شروط حاصل می‌شوند.اما برای اجاره نه! قرارداد اجاره خانه که به آن اجاره نامه نیز می‌گویند، حداقل در یک بازه یک ساله در جریان است و دو طرف قرارداد ملزم هستند در طول این یک سال، به تعهدات خود پایبند باشند. به‌علاوه، موارد تعهدات دو طرف در قرارداد اجاره متعدد بوده و نسبت به خرید ملک حساسیت‌ بیشتری می‌طلبد. به همین جهت توصیه می‌کنیم اجاره نامه را نزد یک دفتر معاملات ملک رسمی و دارا مجور و در حضور مشاور املاک با تجربه تنظیم کنید.

برای تنظیم قرارداد اجاره می‌توانید از طریق پنل درخواست قرارداد متراژ، از تجربه مشاوران حرفه‌ای ما استفاده کنید.

قبل از نوشتن اجاره نامه این 10 نکته را بدانید

در عقد اجاره، به فردی که ملکی را اجاره می‌دهد، موجر و به فردی که آن ملک را اجاره می‌کند، مستأجر می‌گویند. بسیاری از افراد بر این باورند که در اجاره نامه، تنها حقوق موجر ممکن است با خطر مواجه شود، از این رو مستأجران عموما شناخت دقیقی نسبت به حقوق خود در عقد اجاره ندارند. اما در حقیقت در هر قراردادی، چه خرید و چه اجاره، هر دو طرف نسبت به یکدیگر تعهداتی دارند که برای رعایت دقیق آن‌ها نیاز است که ابتدا دانش صحیحی نسبت به آن‌ها داشته باشند. در ادامه به بررسی 10 نکته اساسی هنگام تنظیم اجاره نامه می‌پردازیم:

اجاره نامه دستی چیست؟

اجاره نامه دستی چیست؟

در ابتدا بندهای اجاره نامه و قول‌ها و تعهدات موجر و مستأجر، به صورت دستی نوشته می‌شود و به امضای دو طرف می‌رسد. برای تنظیم اجاره نامه دستی معتبر، باید به دفتر معاملات ملکی دارای مجور رسمی مراجعه کنید، در غیر این صورت اجاره نامه فاقد ارزش خواهد بود. اجاره‌نامه‌های دستی انواعی از قولنامه هستند و نزد مرجع قضایی اعتبار دارند. به همین دلیل تنظیم اجاره نامه دستی بسیار با اهمیت است و در صورت وجود خطا در آن، امکان پیگیری نخواهید داشت و باطل می‌شود.

اجاره نامه با کد رهگیری چیست؟

اجاره نامه با کد رهگیری چیست؟

از سال 87 مصوبه‌ای تصویب شد که بر اساس آن، دفار معاملات ملکی ملزم شدند تا تمام معاملات خود را در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور ثبت کنند. این اقدام به کنترل و مدیریت بازار مسکن کمک شایانی کرد. به این شکل با ثبت اطلاعات معامله ملکی در این سامانه، برای معامله یک کد رهگیری صادر می‌شود. هم برای قرارداد خرید خانه و هم اجاره نامه، استعلام کد رهگیری واجب است. برای دریافت کد رهیگیری اجاره نامه، باید تمامی اطلاعات اجاره نامه دستی، در فرم اجاره نامه الکترونیکی که در سامانه گفته شده موجود است، وارد شود.

مسئولیت پرداخت هزینه شارژ ساختمان بر عهده کیست؟

مسئولیت پرداخت هزینه شارژ ساختمان بر عهده کیست؟

شارژ ساختمان یکی از مواردی است که به دنبال اجاره آپارتمان یا خرید آن، ملزم به پرداخت آن هستید. در حقیقت شارژ مبلغی است که در ازای هرینه‌های جاری یک ساختمان توسط همه ساکنین پرداخت می‌شود و محاسبه آن و نحوه پرداختش نیز بر اساس توافق ساکنین است. حال اگر شما واحد آپارتمانی اجاره کنید، باید پیش از قرارداد با موجر طی کنید که شارژ ماهانه بر عهده کدام طرف باشد، زیرا در این خصوص قانونی وجود ندارد و به توافق طرفیت بستگی دارد. با این حال، عموما مستأجر هزینه شارژ ساختمان را پرداخت می‌کند.

در همین رابطه بخوانید: مدیریت آپارتمان‌نشینی چگونه است؟

هزینه تعمیرات ساختمان بر عهده کیست؟

هزینه تعمیرات ساختمان بر عهده کیست؟

تعمیرات ساختمان شامل موارد گسترده‌ای است. اگر تعمیرات اساسی باشد و جز معایب و ایرادات خانه باشد، وظیفه پرداخت آن بر عهده موجر است. برای مثال تعمیر لوله کشی، سیستم‌های گرمایش و سرمایش و ... اما برخی تعمیرات، هزینه‌های جاری خانه هستند که مربوط به مستأجرند، مانند: تعویض لامپ‌ها، تعویض پوشال کولر، تعمیر و تعویض واشر شیر آب‌ها و ...
یک نکته بسیار مهم در مورد آپارتمان اجاره‌ای این است که، مستأجر بدون اجازه صاحب خانه اجازه ایجاد تغییرات در خانه را نداشته و موظف است پس از پایان مدت اجاره، خانه را همانند روز اول تحویل دهد. البته مستأجر در صورت رضایت موجر می‌تواند تغییرات مورد پسند خود را در ساختمان ایجاد کند اما هزینه آن به طور کامل بر عهده مستأجر است.

در ازای پرداخت اجاره بها، رسید بگیرید

بسیاری از مستأجرین تصور می‌کنند، درخواست رسید در ازای پرداخت اجاره درخواست ناپسندی است و ممکن است به صاحب‌خانه بر بخورد! این تصور اشتباه را دور بیاندازید. در هر قراردادی سعی کنید تمام اصول را رعایت کنید تا خاطر خودتان آسوده باشد. در صورت عدم دریافت رسید، اگر موجر ادعا کند شما اجاره خود را پرداخت نکرده‌اید؛ به هیچ طریقی نمی‌توانید آن را اثبات کنید.

 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.