چند توصیه برای مشاوران املاک تازه کار

الهه بهشتی
1398/09/25
6535
5
زمان مطالعه: 7 دقیقه
چند توصیه برای مشاوران املاک تازه کار

انتظارات مردم از مشاوران املاک تغییر کرده است. نیاز اصلی مردم آگاهی است و کسی را به عنوان مشاور و امین خود انتخاب خواهند کرد که بتواند به آن‌ها آگاهی بدهد. اگر به تازگی تصمیم گرفته‌اید وارد دنیای املاک شوید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

شغل مشاور املاک، بر خلاف تصور عموم مردم، پیچیدگی‌های خودش را دارد. اگر تصمیم گرفته‌اید که یک مشاور املاک حرفه‌ای باشید، باید بدانید که انتظارات مردم از این شغل تغییر کرده است. شاید در گذشته، کار مشاوران املاک صرفا واسطه‌گری بود اما، حالا وقتی از مشاور املاک صحبت می‌کنیم، منظورمان یک کارشناس مسکن است که مشاوره ملکی ارائه می‌کند. در واقع، نیاز اصلی مردم آگاهی است و کسی را به عنوان مشاور و امین خود انتخاب خواهند کرد که بتواند به آن‌ها آگاهی بدهد. 
با توجه به این نیاز مهم، یک مشاور باید بتواند دانش خود را در زمینه مسکن بالا ببرد تا بتواند به نیاز متقاضیان پاسخ بدهد. در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا تمام نکاتی را که برای رسیدن به این هدف نیاز دارید جمع آوری کنیم و در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر به تازگی تصمیم گرفته اید وارد دنیای املاک شوید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

یک مشاور املاک حرفه ای باید اختصاصی کار کند!

زمینه یا رنج کاری، مهم ترین انتخابی است که باید در همان ابتدا انجام دهید. از آن جا که انتخاب درست رنج فعالیت، سرنوشت کاری شما را تعیین می‌کند، باید نهایت دقت را به خرج دهید و حتما با سرپرست رنج خود مشورت کنید. 
در دنیای امروز و با توجه به گسترده شدن نیازها، شما نمی توانید هم مشاور خرید‌وفروش آپارتمان باشید و هم رهن و اجاره. شما نمی‌توانید هم مغازه بفروشید و هم یک آپارتمان نقلی کوچک برای مشتری خود پیدا کنید. همچنین هیچ مشاور حرفه‌ای را پیدا نمی‌کنید که روی بازه گسترده‌ای از قیمت‌ها کار کند. برای مثال هم آپارتمان 1 میلیارد تومانی بفروشد و هم روی آپارتمان 10 میلیارد تومانی کار کند. منطقه‌ای که انتخاب می‌کنید هم باید تا حد امکان تخصصی باشد، یعنی نباید مناطقی که برای فعالیت انتخاب می‌کنید خیلی از هم دور باشند، مثلا هم در منطقه جردن فعالیت کنید و هم در منطقه پیروزی.
یک جمله طلایی که همیشه به مشاوران تازه‌کار می‌گوییم، این است: " لطفا تخصصی کار کنید! " 
رمز موفقیت یک مشاور املاک، در تخصصی کار کردن است. برای این منظور، باید چند فاکتور مهم را در نظر بگیرید: 

  •   محدوده فعالیت شما اختصاصی باشد. یعنی تا جایی که رنج قیمت‌ها به هم نزدیک باشد، منطقه خود را محدود کنید.
  •   در یک بازه قیمتی خاص فعالیت کنید. 
  •   روی یک نوع مشخص از کاربری ملک فعالیت کنید.
  •   یک نوع معامله را برای فعالیت انتخاب کنید.
  •   یک بازه متراژ معین برای فعالیت انتخاب کنید.

ویژگی های مشاور املاک حرفه ای


زمینه کاری خود را با توجه به تیپ شخصیتتان انتخاب کنید

شاید به محض ورود به دنیای املاک، با افرادی رو‌به‌رو شده باشید که بخواهند شما را راهنمایی کنند. مثلا ممکن است به شما بگویند که درآمد فروش یک ملک کلنگی خیلی بیشتر از فروش آپارتمان است. یا مثلا فروش آپارتمان درآمد بیشتری نسبت به رهن و اجاره آن دارد. باید بدانید که در صورت مواجهه با چنین پیشنهادهایی، درآمد، تنها معیاری نیست که باید برای انتخاب به آن توجه کنید. 
موارد متعددی وجود دارد که برای انتخاب رنج کاری باید به آن‌ها توجه کنید. مهم‌ترینشان، تیپ شخصیتیتان است. ممکن است تیپ شخصیتی شما طوری باشد که اگر رهن و اجاره کار کنید، موفق‌تر باشید و درآمد بیشتری نسبت به یک مشاور فروش داشته باشید. یا مثلا به خاطر تحصیلات مرتبطی که دارید، بتوانید به طور اختصاصی روی املاک کلنگی کار کنید.

تفاوت مشاور املاک حرفه ای و تازه کار

از این شاخه به آن شاخه نپرید

هر حرفه‌ای را که شروع کنید، کمی فرصت لازم است تا به نتیجه مطلوب برسید. پس اگر بعد از گذشت یک یا دو ماه هنوز از نتیجه راضی نیستید، لازم است کمی به خود زمان بدهید. در چنین شرایطی، معمولا وسوسه تغییر رنج کاری به سراغ مشاوران می‌آید و بعد از چند بار تغییر رنج، از این شغل دلسرد شده و آن را رها می کنند. مراقب باشید شما در چنین تله ای نیافتید زیرا همان طور که گفتیم، تنها رمز موفقیت تخصص پیدا کردن در یک زمینه کاری است. 

چند توصیه برای مشاوران املاک مبتدی
 

از نیاز بازار غافل نشوید!

نیاز بازار به طور مداوم در حال تغییر است و عوامل مختلف سیاسی و اقتصادی نیز روی آن تاثیر دارد. برای مثال، طی چند سال اخیر، ملک کلنگی بیشتر متقاضیان خود را از دست داده است چرا که با توجه به شرایط اقتصادی، سرمایه‌گذاری روی این دسته از املاک به صرفه نیست. 
نمونه دیگری از تغییر نیاز بازار، مربوط به افزایش معاملات رهن و اجاره، در نیمه دوم سال 98 است. همیشه روند معاملات مسکن به گونه‌ای بود که با ورود به فصل پاییز، میزان تقاضا برای رهن و اجاره آپارتمان کاهش و به جای آن، میزان تقاضا برای خرید و فروش آپارتمان افزایش پیدا می‌کرد. اما با توجه به افزایش شدید قیمت مسکن، بسیاری از مردم توان خرید آپارتمان را نداشتند بنابراین، امسال بازار مسکن شاهد یک سنت‌شکنی و افزایش معاملات رهن و اجاره در نیم سال دوم بود.

آموزش مشاوران املاک تازه کار

اطلاعات خود را به روز نگه دارید

هر روز  باید اخبار بازار مسکن را رصد کنید. مهم ترین اصل برای جذب مشتری، اعتماد است. برای این که بتوانید اعتماد مشتریان خود را جلب کنید، لازم است آن قدر دانش و آگاهی در زمینه ملک داشته باشید که بتوانید به تمام سوالات مشتریان خود پاسخ بدهید و آن‌ها را راهنمایی کنید. مطمئن باشید در صورتی که مشتریان مطمئن شوند با آن‌ها صادق هستید، برای معاملات بعدی هم به شما اعتماد خواهند کرد. همچنین احتمال این که شما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنند نیز افزایش می‌یابد که این بهترین نوع برندسازی برای شما خواهد بود.

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.

دیدگاه های ارزشمند شما

1399/09/03

مجتبی حسین ابادی

عالی ممنونم

1399/06/28

امین شاه بهرامی

متن بسیار اموزنده و تخصصی و پر از نکات ریز و کاربردی بود و از شما تشکر میکنم

1399/03/05

محمد

بسیار عالی نکته بسیار مهم و ضروری دیگه که باید رعایت بشه داشتن کارت ویزیت مشاور املاک و نحوه ارائه صحیح ان هست که بسیار حیاتی

1398/11/03

جمال غلامپور

با تشکر و سپاس فراوان از شما به نظر من مهمترین نکته در این شغل همان میزان خیلی بالای دانش و آگاهی شما از رنج تخصصی خودتان است که باعث موفقیت شما میشه اینو به خاطر داشته باشید که هیچ تلاشی بدون نتیجه نمیمونه به زودی جریان پول به سمت بازار مسکن سرازیر میشه خودتونو برای اون روز آماده کنید

1398/10/18

احسان

من به حرف دوستم گوش دادم انقدرر از این شاخه به اون شاخه پریدم آخرم دلسرد شدم واقعا راست می گید.