چه کابینتی برای آشپزخانه یک آپارتمان امروزی مناسب است؟

رکسانا معمر
1399/03/20
1629
زمان مطالعه: 11 دقیقه
چه کابینتی برای آشپزخانه یک آپارتمان امروزی مناسب است؟

تا به حال به کابینت‌های آشپزخانه‌ی منزلتان دقت کرده‌اید؟ آیا از آن‌ها راضی هستید؟ اگر بخواهید کابینت‌ها را عوض کنید، چه مدلی را ترجیح می‌دهید؟ این مطلب را تا پایان بخوانید تا با تمام انواع کابینت آشپزخانه آشنا شوید.

قلب هر خانه‌ای بدون تردید آشپزخانه آن است. در آشپزخانه‌ها نیز اولین چیزی که به چشم می‌خورد کابینت‌ها هستند. آشپزخانه برای خانم‌ها اهمیت به‌سزایی دارد و بخش زیادی از زمانی که در خانه سپری می‌کنند را در آشپزخانه هستند. از طرفی دیگر از آن‌جایی که امروزه عموما آشپزخانه‌ها را به  صورت اپن (open) طراحی می‌کنند، دکوراسیون این فضا بر کل فضای خانه هم تاثیرگذار است. مهم‌ترین عنصر در دکوراسیون و طراحی آشپزخانه‌ها، کابینت‌ها هستند. در این مطلب شما را با انواع کابینت آشنا می‌کنیم. در پایان می‌توانید مناسب‌ترین کابینت برای فضای آشپزخانه‌ی خودتان را انتخاب کنید.

انواع کابینت آشپزخانه

بررسی انواع کابینت آشپزخانه

کابینت‌ها را می‌توان از دو جنبه مورد بررسی قرار داد. یکی طراحی و دیگری جنس کابینت. ابتدا ما انواع کابینت‌ها را از لحاظ مدل طراحی بررسی می‌کنیم و در ادامه به مقایسه جنس و متریال مختلفی که در ساخت کابینت‌ها استفاده می‌شوند، خواهیم پرداخت. هدف ما این است که شما با انواع کابینت‌ها آشنا شوید و خودتان از پس طراحی دکوراسیون خانه بربیایید.

در طراحی کابینت‌ها سعی شده با تنوع در متریال و سبک طراحی‌ها به نیازهای افراد با سلایق گوناگون پاسخ داده شود. برای مثال دکوراسیون آپارتمان مدرن را ترجیح می‌دهند. در مقابل گروه دیگری علاقه‌مند دکوراسیون کلاسیک هستند. برای آپارتمان‌های کوچک مدل‌های کابینت خاصی بیشتر کاربرد دارند و برای خانه‌های بزرگ از مدل‌های دیگری شاید بیشتر استفاده شود. حالا ببینیم امروزه کابینت‌ها را بیشتر با چه سبک‌هایی طراحی می‌کنند.

مدل 5 تکه

کابینت مدل پنج تکه

در این مدل، درب‌ها از 5 تکه جداگانه که به هم متصل شده‌اند؛ ساخته می‌شوند. به این صورت که 4 تکه در اطراف به صورت قاب قرار می‌گیرند و یک تکه تخت نیز در وسط این قاب وصل می‌شود. این مدل با چوب و mdf به راحتی قابل اجرا است.

مدل کرکره‌ای

کابینت مدل کرکره‌ای

این مدل که به دلیل شباهتش با پنجره‌های کرکره‌ای اینگونه نام‌گذاری شده، ظاهر منحصربه‌فردی به آشپزخانه شما می‌بخشد. مخصوصا اگر فضای مینیمالی داشته باشید، این مدل کابینت طراحی داخلی آشپزخانه را از سادگی و یکنواختی در می‌آورد. مدل کرکره‌ای به دلیل فضای بازی که میان نرده‌های افقی دارد، به جریان داشتن هوا به درون کابینت کمک می‌کند. اگر در شهرهای شمالی کشور و یا جنوب زندگی ‌می‌کنید، به دلیل وجود رطوبت بالا در هوا به شما این مدل کابینت را توصیه می‌کنیم. 

مدل تخت (صاف)

کابینت مدل مسطح

این مدل یکی از ارزان‌ترین و پرکاربردترین مدل‌های طراحی کابینت است. عموم کابینت‌های مدل تخت را با جنس هایگلس سفارش می‌دهند اما با هر متریال دیگری هم می‌توان این مدل را اجرا کرد. در سبک مینیمال بیشتر از این مدل کابینت در دکوراسیون آشپزخانه استفاده می‌شود. اگر در یک آپارتمان کوچک زندگی می‌کنید، این مدل کابینت به دلبازی بیشتر آشپزخانه کمک خواهد کرد. به‌علاوه، ترکیب مدل تخت و مدل کرکره‌ای، خود مدل جدید و چشم‌نوازی خواهد بود.

مدل قاب‌دار

کابینت مدل قاب‌دار

مدل قاب‌دار به این صورت است که یک قاب روی درب کابینت قرار میگیرد. در این مدل، درب‌ها حالت برجسته دارند و مدلی کلاسیک و در عین حال به نسبت گران قیمت است. عموم افرادی که به سبک کلاسیک علاقه دارند عموما این طرح را انتخاب می‌کنند. اگر در آپارتمان بزرگ زندگی می‌کنید، به احتمال زیاد آشپزخانه بزرگ هم دارید؛ انتخاب این مدل کابینت به شکوه آشپزخانه شما می‌افزاید. 

مدل  آنتیک

کابینت مدل آنتیک

در این مدل که با متریال چوب و ممبران بهتر اجرا می‌شود، با استفاده از تکنیک‌هایی ظاهری قدیمی و آنتیک به کابینت می‌بخشند. در این مدل که می‌تواند تلفیقی از مدل قاب‌دار و تزئینات دیگر باشد، با استفاده از متدهای رنگ‌آمیزی، ظاهر کابینت را قدیمی جلوه می‌دهند. این سبک طرفداران خاص خود را دارد و تنها در آشپزخانه‌هایی با سبک دکوراسیون کلاسیک قابل اجرا است.

مدل نواری

کابینت مدل نواری

در مدل نواری، نوارهای نسبتا پهن چوب، به یک قاب بیرونی وصل می‌شوند. این مدل نمای بسیار ساده‌ای به آشپزخانه شما می‌بخشد و مناسب طرفداران سبک روستیک است. اگر می‌خواهید فضای آشپزخانه‌ای ساده و بی‌آلایش داشته باشید، قطعا این انتخاب مناسبی برایتان خواهد بود. این مدل اما یک نقطه ضعف بزرگ دارد! به دلیل فضای باریک بین نواره‌ها، تمیز کردن این مدل کابینت‌ها کار ساده‌ای نیست

کدام جنس کابینت، برای آشپزخانه شما بهتر است؟

تا اینحا تقریبا با تمام انواع متداول طراحی کابینت آشنا شدیم. در ادامه به بررسی جنس و متریال گوناگونی که امروزه در ساخت کابینت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌پردازیم.
اکنون به بررسی انواع متریال به کار رفته در کابینت‌ها می‌پردازیم تا به کابینت ایده‌آل شما نزدیک‌تر شویم.
پیش از ادامه این مطلب می‌توانید نگاهی به آگهی‌های خرید و فروش و رهن و اجاره آپارتمان در شمال تهران بپردازید و اگر قصد خرید آپارتمان در تهران را دارید، ما آماده کمک به شما هستیم.

کابینت‌های PVC

کابینت‌های پی وی سی

یکی از ارزان‌ترین متریال‌ها برای ساخت کابینت، pvc است. این متریال به سادگی قابل اجراست اما برای طرح‌هایی که نیاز به جزئیات و ریزه‌کاری دارند انتخاب مناسبی نیست. 

کابینت‌های pvc خیلی باب طبع بیشتر خانم‌ها نیستند. اگر در حال ساخت خانه هستید، بهتر است گزینه‌های دیگری را در نظر داشته باشید. اما از مزایای این کابینت‌ها مقاومت در برابر رطوبت و تنوع رنگی بالا است. اگر به فکر نوسازی ویلای شمال خود هستید، قطعا این کابینت‌ها انتخاب اولتان خواهد بود. صرفه اقتصادی در کنار زمان اجرای کوتاه، این کابینت را به کابینت محبوب سازنده‌های ویلا در شمال تبدیل کرده است.

کابینت‌های mdf

کابینت‌های mdf

بی‌شک mdf پرکاربردترین متریال است. از آن‌جایی که قیمت وسایل چوبی بالاست، بسیاری از افرادی که طرفدار چوب در دکوراسیون هستند، ترجیح می‌دهند از کابینت‌های mdf استفاده کنند. این کابینت‌ها در برابر رطوبت از چوب مقاوم‌تر هستند و به دلیل نصب روکش بر رویشان، در طرح‌ها و رنگ‌های بسیار متنوعی اجرا می‌شوند. تقریبا باب سلیقه همه افراد هستند و به آشپزخانه فضای دلنشینی می‌بخشند. با توجه به رنگ و طرح این مدل از کابینت‌ها، می‌توان در انواع دکوراسیون مدرن یا کلاسیک از آن‌ها استفاده کرد.

کابینت‌های هایگلاس (High gloss)

کابینت‌های هایگلاس (High gloss)

کابینت‌های هایگلاس با سطح براقشان شناخته می‌شوند. قیمت متوسط دارند و در رنگ‌بندی متنوعی قابل اجرا هستند. این کابینت‌ها را به راحتی می‌توانید تمیز کنید اما از طرفی هم به دلیل سطح براقی که دارند، لک و چربی را به سادگی نشان می‌دهند. 
در کنار همه مزایا یک ایرادی که می‌توان به این کابینت‌های هایگلاس گرفت، مقاومت پایین سطحشان در برابر خط و خش است.

کابینت‌های تمام چوب

کابینت‌های تمام چوب

این کابینت‌ها قیمت بالایی دارند. شاید مهم‌ترین ایرادی که بتوان به این مدل گرفت همین باشد. این مدل کابینت‌ها هیچ وقت از مد نمی‌افتند اما گران قیمت بودن و زمان‌بر بودن پروسه ساخت و نصب باعث شده تا بسیاری از طراحان داخلی به فکر جایگزین برای این کابینت‌ها باشند.

کابینت‌های ممبران

کابینت‌های ممبران

یکی از جایگزین‌های فوق‌العاده برای کابینت‌های چوبی، کابینت‌های ممبران هستند. در این کابینت‌ها یک لایه PVC با فشار به روی سطح MDF پرس می‌شود. این کابینت‌ها بیشترین شباهت را به کابینت‌های چوبی دارنداما در عین حال جزو متریال گران قیمت محسوب می‌شوند. از این کابینت‌ها در دکوراسیون داخلی آپارتمان‌های لوکس بیشتر استفاده می‌شود

بیشتر بخوانید:

کابینت‌های فلزی

کابینت‌های فلزی

استفاده از این کابینت‌ها دیگر منسوخ شده. عدم تنوع در رنگ و مدل و مقاومت کم در برابر رطوبت از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های منفی این جنس کابینت است. این نوع کابینت‌ها در حال حاضر ارزان‌ترین کابینت موجود در بازار هستند.

اکنون با در نظر گرفتن این راهنمای جامع، می‌توانید مناسب‌ترین کابینت را برای طراحی آشپزخانه خود انتخاب کنید.
یادتان باشد که پیش از انتخاب، این چند فاکتور را در نظر داشته باشید: بودجه، سبک دکوراسیون داخلی و شرایط آ‌ب‌وهوایی منطقه سکونت.

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.