آخرین وضعیت معاملات مسکن: میزان خرید و فروش مسکن افزایش یافت

الهه بهشتی
1398/07/21
307
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آخرین وضعیت معاملات مسکن: میزان خرید و فروش مسکن افزایش یافت

هر ساله، با پایان یافتن فصل جا به جایی و شروع پاییز، میزان معاملات مسکن نسبت به ماه قبل کاهش پیدا می کرد اما امسال تعداد معاملات مسکن در مهرماه نسبت به شهریور افزایش پیدا کرده است.

هر ساله، با پایان یافتن فصل جا به جایی و شروع پاییز، میزان معاملات مسکن نسبت به ماه قبل کاهش پیدا می کرد اما امسال تعداد معاملات مسکن در مهرماه نسبت به شهریور افزایش پیدا کرده است.
بررسی ها نشان می دهد که قرارداد های خرید و فروش مسکن در شهریورماه گذشته با کاهش 74 درصدی نسبت به همین زمان در سال های قبل همراه بوده که این یعنی پایین ترین میزان معاملات مسکن طی چند سال اخیر. اما با شروع پاییز و پایان یافتن فصل داغ جا به جایی، تعداد مبایعه نامه ها افزایش یافته است. آمار نشان می دهد که خرید و فروش مسکن حدود 26 درصد نسبت به شهریورماه امسال افزایش پیدا کرده است.

 

علت افزایش تعداد معاملات مسکن چه بوده است؟

در طی یک سال اخیر، قیمت مسکن افزایش زیادی داشت که این امر موجب رکود بازار مسکن شد. کاهش قیمت مسکن، ثبات نسبی قیمت ارز و در نهایت افزایش اعتماد به اوضاع اقتصادی، می توانند از عواملی باشند که باعث افزایش تعداد معاملات مسکن شده و اولین گروه از متقاضیان را روانه بازار کرده اند. از طرفی، میزان ساخت و ساز مسکن در تهران بیش از تعداد معاملات خرید و فروش مسکن است که این می تواند تهدیدی برای مالکان واحد های کلیدنخورده باشد.
اتفاق مهم دیگری که مردادماه امسال رخ داد، حذف شدن قیمت ها از آگهی ها بود که باعث شد فروش واحد هایی که قیمت های نجومی داشتند سخت تر شود و واسطه های ملکی از فعالیت بر روی این واحد ها خودداری کنند.

 

آیا می توان به روند افزایش خرید و فروش مسکن امیدوار بود؟ 

با وجود افزایش تعداد معاملات نسبت به شهریور، میزان خرید و فروش مسکن همچنان از نیمه تعطیل فروردین ماه کمتر است. مشاورین املاک نیز گلایه می کنند و می گویند: اندک خانه هایی هم که قیمت مناسب دارند، به دلیل اصرار خریدار برای گرفتن تخفیف بیشتر و پافشاری فروشنده روی همان قیمت اعلامی، به معامله نمی رسند.
در انتها، لازم است به این نکته اشاره کنیم که تعداد خریداران واقعی نسبت به اردیبهشت ماه امسال کم شده و برخی دیگر از خریداران نیز به انتظار کاهش بیشتر قیمت ها نشسته اند و اقدامی برای خرید خانه نمی کنند. برخی سفته بازان نیز که در اردیبهشت ماه خرید ملک انجام داده بودند، به انتظار سود بیشتر، تمایلی به انجام معامله ندارند و تخفیف نمی دهند.
تمام مواردی که گفتیم، بر روی افزایش یا کاهش میزان خرید و فروش مسکن تاثیرگذار است و نمی توان در رابطه با افزایش معاملات مسکن نظر قطعی داد تنها می توان امیدوار بود که افزایش تعداد معاملات، سیر صعودی خود را حفظ کند.

 

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.