آیا کاهش قیمت مسکن برای خروج از رکود کافی است؟

الهه بهشتی
1398/08/09
389
زمان مطالعه: 4 دقیقه
آیا کاهش قیمت مسکن برای خروج از رکود کافی است؟

گزارش ها حاکی از این است که تعداد معاملات مسکن به میزان کمی افزایش یافته است. آیا کاهش قیمت مسکن به معنی خروج بازار مسکن از رکود است؟ در خبر امروز پاسخ خواهیم داد.

طبق گزارش بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی، قیمت مسکن تقریبا به ثبات رسیده و کاهش آن متوقف شده است. گزارش ها همچنین حاکی از این است که تعداد معاملات مسکن نیز به میزان کمی افزایش یافته است. آیا کاهش قیمت مسکن به معنی خروج بازار مسکن از رکود است؟ در خبر امروز پاسخ خواهیم داد.
باید بدانیم که ثبات و کاهش قیمت مسکن، تنها فاکتورهای لازم برای خروج بازار از وضعیت رکود نیست و قدرت خرید متقاضیان مسکن نیز به همین میزان اهمیت دارد. با جهش قیمتی که طی یک سال گذشته در بخش مسکن رخ داد، قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافت؛ به طوری که اکثر کارشناسان مسکن معتقدند پایین بودن قدرت خرید مردم تا مدت ها از رونق بازار مسکن جلوگیری خواهد کرد.
وقتی به آژانس های مسکن سر می زنیم و اوضاع معاملات را از نزدیک می بینیم، به درستی نظر کارشناسان پی می بریم. طبق گزارش مشاوران مسکن، اکثر نشست هایی که به نتیجه نمی رسند به علت پایین بودن بودجه متقاضیان است. به گفته مشاوران متراژ، بودجه متقاضیان علاوه بر پایین بودن، انعطاف چندانی هم ندارد، در صورتی که در گذشته چنین نبود. برای مثال، در سال های قبل اگر خریداری چهار میلیارد بودجه برای خرید آپارتمان در جردن داشت، می توانست بودجه خود را صد الی دویست میلیون هم افزایش دهد. اما چیزی که اکنون در جلسات نشست مشاهده می شود کاملا عکس این است و خریداران حتی توان اعمال تغییرات جزئی را نیز در بودجه خود ندارند.

 

راه حل چیست؟

البته حل این مشکل در کوتاه مدت ممکن نیست چراکه قدرت خرید مردم آن قدر پایین رفته است که حتی دولت هم در کوتاه مدت نمی تواند کاری انجام دهد. اما دولت می تواند با استفاده از راه حل هایی، در طولانی مدت بازار مسکن را از رکود خارج کند.
اولین راه این است که بین عرضه و تقاضا توازن ایجاد شود. چگونه؟ دولت می تواند با تسهیل روند ساخت و ساز مسکن و ارائه خدمات و تسهیلات به سازندگان، به رشد میزان عرضه کمک کند. 
راه دوم به ثبات رساندن قیمت مسکن است. با توجه به این که 85 درصد مصالح ساختمانی در داخل کشور تولید می شوند، دولت خیلی راحت می تواند قیمت این مصالح را کنترل کند و با این کار از افزایش قیمت ها تا حد زیادی جلوگیری کند.
راه حل سوم اعطای تسهیلات خرید مسکن به خریداران می باشد. در حال حاضر تسهیلات مسکن آن قدر ناچیز است که اکثر خریداران از دریافت آن صرف نظر می کنند. دولت با یک برنامه ریزی مناسب می تواند تسهیلاتی اعطا کند که حداقل 80 درصد قیمت خانه را تحت پوشش قرار دهد. البته این طرح خطراتی نظیر بالا رفتن قیمت خانه را نیز در پی دارد که دولت باید به طرز هوشمندانه ای آن را کنترل کند.

 


آیا کاهش قیمت مسکن ادامه پیدا خواهد کرد؟

در حال حاضر، قیمت ها ثبات نسبی را تجربه می کنند اما با توجه به این که خریداران همچنان قدرت ورود به بازار مسکن را ندارند، پیش بینی می شود که قیمت مسکن همچنان روند نزولی خود را طی کند تا شاید همان طور که قبلا هم گفتیم، در نیمه دوم زمستان بتوانیم شاهد خروج بازار مسکن از رکود باشیم.

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.