بررسی دلایل عدم موفقیت طرح مسکن مهر

آرش توکلی
1397/04/30
828
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بررسی دلایل عدم موفقیت طرح مسکن مهر

مسکن مهر، مهمترین پروژه های دولت نهم و دهم بود که با منابع مالی آن با چاپ اسکناس توسط بانک مرکزی تامین شد. این روش غیر مرسوم دولت باعث تورم اقتصادی و افزایش میزان نقدینگی در جامعه گردید.

مسکن مهر، مهمترین پروژه های دولت نهم و دهم بود که منابع مالی آن با چاپ اسکناس توسط بانک مرکزی تامین شد. این روش غیر مرسوم دولت باعث تورم اقتصادی و افزایش میزان نقدینگی در جامعه گردید.
آپارتمان های مسکن مهر پس از گذشت 5 سال از دولت یازدهم هنوز تکمیل و به دست مالکان نرسیده است.  مدیران دولتی نیز در خصوص تکمیل یا رها کردن این پروژه شکست خورده، نظرات متفاوتی را مطرح می نمایند به طور مثال، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، پروژه مسکن مهر را طرحی بسیار بد و مزخرف قلمداد می کند، اما ترکان مشاور صاحب نظر رییس جمهور معتقد است با پرداختن به این ادبیات و تکمیل نکردن این طرح، تامین خانه برای مردم محقق نمی شود.
این پروژه شاید ویترین همه کارهایی باشد که در دولت نهم و دهم بدون انجام کارشناسی کافی ، تنها با هدف خانه دار کردن مردم صورت گرفت و تنها تعهد و بار مسئولیتی برای تکمیل خانه های مسکونی را به گردن دولت بعد انداخت.
به گزارش متراژ سامانه آنلاین ثبت قرارداد ملک و املاک کشور به نقل از ایسنا، طبق گزارش های رسمی از یک میلیون و چهارصد هزار آپارتمان مسکن مهر که به مرحله فروش اقساطی رسید، فقط 913 هزار واحد یعنی 66 درصد در زمان 8 ساله دولت نهم و دهم به بهره برداری رسید و مابقی این واحدها  به صورت نیمه کار به دولت بعد تحویل داده شد.
کارشناسان اقتصادی همواره به نحوه تامین بودجه ساخت و ساز، واحدهای مسکونی مسکن مهر انتقاد داشته اند و معتقدند : چاپ 42 هزار میلیارد تومان پول بدون پشتوانه برای این پروژه سبب ایجاد تورم و رشد بیش از حد تعرفه ارز شده است و مکان های احداث این خانه ها نیز بسیار دور افتاده و فاقد امکانات رفاهی و بهداشتی می باشد.
در حال حاضر نیز به منظور تکمیل پروژه های نیمه کاره این طرح ناموفق ، حداقل 1400 میلیارد تومان مورد نیاز می باشد، که دولت در حال رایزنی با مجلس شورای اسلامی برای تامین بودجه و اتمام این پروژه ضرر آور است.
منبع: ایسنا

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.