سرانجام طرح خانه‌های 35 متری چه می‌شود؟

رکسانا معمر
1399/02/13
865
زمان مطالعه: 4 دقیقه
سرانجام طرح خانه‌های 35 متری چه می‌شود؟

چند روز پیش طرح جالبی با نام طرح ساخت خانه‌های 35 متری از طرف شهرداری به وزارت راه‌وشهرسازی تحویل داده شد. البته مسئولین وزارت خانه هیچ استقبالی از این طرح نکردند و صراحتا اعلام کردند که با این طرح اصلا موافق نیستند و چنین طرحی مورد تایید آن‌ها نیست. ما در متراژ پیشتر بررسی‌هایی در خصوص آپارتمان‌های کم متراژ انجام داده بودیم. در ادامه به بررسی جوانب این امر و نظرات مسئولین هر دو ارگان خواهیم پرداخت.

تقاضا برای خانه‌های کم متراژ بالاست!

تقاضا برای خانه_های کم متراژ بالاست

وقتی از خانه‌های کم متراژ صحبت می‌کنیم منظورمان واحد‌های 75 متری و 80 متری نیست. واحد‌های کم متراژی که این روزها با گرانی مسکن مورد تقاضای افراد جامعه هستند، واحدهایی با متراژ کمتر از 60 متر هستند. در سالی که گذشت طبق آمار دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه‌و‌شهرسازی، بیشترین میزان تورم مربوط به واحدهای مسکونی کمتر از 60 متر بود. دلیل چنین اتفاقی واضح است.

در وزارت راه و شهرسازی گارد شدیدی در برابر ساخت واحدهای مسکونی کمتر از 70 متر وجود دارد و مسئولین ادله خاص خودشان را دارند. با کم شدن تعداد واحدهای در دسترسی که زیر 60 متر هستند و از طرفی افزایش قیمت مسکن و نرخ اجاره بها، خصوصا در شهرهای بزرگ، طبیعی است که تقاضا برای مسکن با حداقل متراژ افزایش پیدا می‌کند. بیشتر شدن تقاضا نسبت به عرضه نتیجه‌ای جز تورم نخواهد داشت و اینجا نیز مجددا قشری که آسییب می‌بیند قشر ضعیف جامعه است.

محمود محمود‌زاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه، با اشاره به اینکه وزارت راه‌وشهرسازی برنامه‌ای برای ساخت واحد‌های کوچک متراژ و یا کم متراژ ندارد، تصریح کرد: الگوی مصرف برای ساخت واحد‌های مسکونی در کشور ۷۰ تا ۷۵ متر است و ما برنامه‌ای برای ساخت این گونه واحد‌ها نداریم و البته ساخت این واحد‌ها را هم تایید نمی‌کنیم.
از طرفی دیگر عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران، عنوان کرده که در طرح تفصیلی شهر تهران مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری، حداقلی برای واحد مسکونی از نظر مساحت تعریف کرده‌ایم، به گفته او حداقل مساحت واحد مسکونی که برای شهر تهران تعریف شده ۳۵ متر مربع بوده و این یک طرح جدیدی برای تهران نیست و از قبل وجود داشته است.

خانه‌ی 35 متری آنقدر هم بد نیست

خانه 35 متری بسازیم یا نه.jpg

اگر بخواهیم به اوضاع فعلی جامعه با نگاه واقع‌بینانه‌ای بنگریم، شرایط واقعا آنقدر که برخی از مسئولین اصرار دارند خوب نیست! بسیاری از زوج‌های جوان چندین سال است که به دلیل عدم توانایی در تهیه مسکن، زندگی مشترکشان را شروع نکرده‌اند. ما نمی‌خواهیم به جای روانشناسان و مشاورین خانواده صحبت کنیم اما خوب است با نگاه به واقعیات موجود جامعه اضطرار را بپذیریم. قطعا زندگی کردن در واحدهای 35 متری رویای هیچ کس نیست. هیج فردی برای مسکن ایده‌آل خودش به یک واحد بسیار کوچک 35 متری فکر نمی‌کند، اما با همه این تفاسیر بسیاری ترجیح می‌دهند زندگی را زیر یک سقف هرچند کوچک آغاز کنند و به آینده برای ترقی و رشد بیشتر امیدوار باشند. 

خوابگاه‌های متأهلی را ندیده‌اید؟

آن‌جایی بیشتر به فکر فرو می‌رویم که مسئولین در شرایطی از استاندارد نبودن زندگی در واحدهای 35 متری صحبت می‌کنند که در همین تهران خودمان، خوابگاه‌های متأهلی برخی از دانشگاه‌های خوب و نخبه پرورمان! 20 متری هستند! آیا می‌دانید دانشجویان مزدوج برای همین واحدهای 20 متری هم سر و دست می‌شکنند؟ دلیلش را می‌دانید؟
نیاز، این چهار حرفیه پر غصه! 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.