مالیات بر مسکن چه تأثیری بر این بازار خواهد داشت؟

رکسانا معمر
1398/12/03
1609
زمان مطالعه: 4 دقیقه
مالیات بر مسکن چه تأثیری بر این بازار خواهد داشت؟

در صورت تصویب مالیات بر عایدی املاک، این قانون می‌تواند مانعی بر حضور دلالان و اقدامات سفته‌بازانه در بازار مسکن شود.

لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم برای بررسی و تصویب به دولت ارسال شده است. یکی از پایه‌های مالیاتی جدید در این لایحه، مالیات بر مسکن است. چند روز پیش هم، سامانه جامع املاک رونمایی شد. این سامانه جهت شناسایی املاک خالی از سکنه و دریافت مالیات به کمک دستگاه‌های اجرایی خواهد آمد. نرخ‌های مالیاتی درنظر گرفته شده طبق مدت تملک برای این نوع مالیات به این قرار است: یک سال و کمتر معادل ۲۵ درصد؛ بیش از یک تا شش سال به ازای هر سال معادل ۲/۵ واحد، درصد نرخ مذکور کاهش می‌یابد و مدت تملک هفت سال و بیشتر معادل ۱۰ درصد است.

به عقیده‌ی علی بخشی، کارشناس اقتصادی، در کشورهای غربی مالیات برعایدی املاک یکی از مقوله‌های اصلی درآمدهای مالیاتی است. تصویب این لایحه در کشور ما می‌تواند سد بزرگی در مقابل نرخ تورم باشد. حضور خریداران غیر واقعی و کاذب در بازار مسکن، باعث می‌شد تا خریداران واقعی قادر به خرید مسکن در اثر افزایش قیمت نباشند. حال در صورت تصویب مالیات بر عایدی املاک، این قانون می‌تواند مانعی بر حضور دلالان و اقدامات سفته‌بازانه در بازار مسکن شود.

بخشی با بیان اینکه این نوع مالیات می‌تواند سودهای باد آورده را در بخش املاک و مستغلات حذف کند؛ اظهار کرد: این نوع مالیات در بازار مسکن قطعا می‌تواند اثر کاهشی در قیمت مسکن داشته باشد و خرید مسکن را برای نیازمند واقعی مسکن ساده کند. در نتیجه، در اثر عملیاتی شدن این نوع مالیات، دلالی در بازار مسکن کاهش یافته و این امر به نفع قشری است که خانه را برای استفاده شخصی می‌خواهند، نه برای اقدامات سودجویانه.
 

تأثیر سامانه املاک بر بازار مسکن

سامانه جامع املاک

ابوالقاسم رحیمی در خصوص راه اندازی سامانه املاک و تاثیر آن بر بازار مسکن گفت: با رونمایی از سامانه املاک، واحدهای خالی از سکنه شناسایی و مالیات بر آنها اعمال می‌شود. بنابراین اگر 2/5 تا 3 میلیون مسکن خالی از سکنه شناسایی و وارد بازار مسکن شوند؛ شاهد تأثیر قابل توجهی چه در خرید و چه در بخش اجاره خواهیم بود.

مدیر عامل بانک مسکن در خصوص پیش‌بینی بازار مسکن در سال 99 نیز گفت: بنده در حال حاضر نمی‌توانم پیش‌بینی خاصی انجام دهم اما امیدوار هستیم با برنامه‌هایی که در بخش مسکن در حال انجام است، مانند ورود واحدهای خالی از سکنه به بازار مسکن، شاهد مناسب تر شدن شرایط این بازار باشیم.

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.