همه چیز درباره پرداخت وام مسکن به بازنشستگان

آرش توکلی
1398/09/04
607
زمان مطالعه: 3 دقیقه
همه چیز درباره پرداخت وام مسکن به بازنشستگان

یکی از مهمترین دغدغه ها و نیازهای اصلی مردم تامین مسکن می باشد. در چند سال گذشته به دلیل نوسان شدید دلار و تورم اقتصادی نرخ خرید هر متر مربع آپارتمان در تهران بیش از 300 درصد رشد یافته

یکی از مهمترین دغدغه ها و نیازهای اصلی مردم تامین مسکن می باشد. در چند سال گذشته به دلیل نوسان شدید دلار و تورم اقتصادی نرخ خرید هر متر مربع آپارتمان در تهران بیش از 300 درصد رشد یافته و قدرت مالی متقاضیان به خصوص اقشار متوسط و ضعیف جامعه به شدت کاهش پیدا کرده است. برخی از مردم در سال های گذشته با استفاده از پس انداز و تسهیلات مسکن موفق به خرید خانه در مناطق مختلف پایتخت می شدند، اما در سال گذشته نرخ خرید و فروش مسکن بار دیگر با جهش سرسام آور مواجه شد و به دلیل عدم افزایش وام بانکی برای خرید خانه میزان پوشش دهی تسهیلات مسکن به حداقل رسید. به همین دلیل مردم تمایل چندانی به استفاده از این وام برای معامله ملک و املاک نشان نداند و میزان قراردادهای خرید و فروش مسکن با کاهش چشم گیری روبه رو شد.
در سال جاری دولت و مجلس با آگاهی از شرایط نامطلوب اقتصادی و التهاب قیمتی در بازار مسکن تصمیم گرفتند تا طرح های مختلفی را برای افزایش قدرت خرید مسکن مردم اجرایی نمایند. یکی از برنامه های دولت برای تامین مسکن بازنشستگان اعطای وام بانکی به این گروه می باشد. کمیسیون اقتصادی دولت بانک عامل بخش مسکن را موظف به پرداخت 40 هزار وام مسکن به بازنشستگان کرده است. این تسهیلات بدون نیاز به سپرده گذاری در اختیار متقاضیان واجد شرایط قرار خواهد گرفت و بودجه آن از منابع حاصل از بازگشت اقساط مسکن مهر تامین خواهد شد.
وام مسکن بازنشستگان به چه افرادی پرداخت می شود؟
متقاضیانی که حداقل 5 سال از بازنشسته شدن آن ها گذشته و در 10 سال اخیر خود یا همسرشان، فاقد واحد مسکونی بوده اند می توانند از این تسهیلات استفاده نمایند.
سقف وام مسکن به بازنشستگان چقدر می باشد ؟
بر اساس اعلام کمیسیون اقتصادی دولت سقف فردی تسهیلات پرداختی در کلان شهرها 50 میلیون و در روستاها 40 میلیون تومان تعیین گردیده که در قبال اخذ وثیقه و تضمین معتبر طبق ضوابط و مقررات قابل پرداخت می باشد. هم چنین نرخ سود تسهیلات در تهران 9 درصد ، در مراکز استان ها 7 درصد و در شرهای کوچک 4 درصد خواهد بود.
آیا زوجین بازنشسته نیز مشمول استفاده از وام می شوند؟
در حالی که آیین نامه این طرح به تصویب دولت رسیده اما برای زوجین بازنشسته توضیحی ارائه شده است. بنابراین به آن دسته از زوجین بازنشسته ای که مشمول این قانون می شوند، مشخص نیست، آیا به هر دوی آن ها وام 50 میلیونی اعطا خواهد شد یا هر کدام یک وام 50 میلیونی دریافت خواهند کرد.
منبع: ایرنا

 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.