آخرین تحولات بازار مسکن در تابستان 98

آرش توکلی
1398/05/02
232
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آخرین تحولات بازار مسکن در تابستان 98

با گذشت بیش از یک ماه از فصل تابستان میزان معاملات ثبت شده در بخش مسکن بسیار پایین تر از حد تصور و پیش بینی کارشناسان بوده و متقاضیان هنوز موفق به انتخاب و خرید خانه مورد علاقه خود نشدند.

با گذشت بیش از یک ماه از فصل تابستان میزان معاملات ثبت شده در بخش مسکن بسیار پایین تر از حد تصور و پیش بینی کارشناسان بوده و متقاضیان هنوز موفق به انتخاب و خرید خانه مورد علاقه خود نشدند. حجم خرید و فروش مسکن در پایتخت در سه ماه سال جاری نسبت به سه ماه سال گذشته با 45درصد  کاهش روبه رو شده است. کارشناسان عوامل مختلفی از جمله افزایش نرخ ارز، رشد بیش از حد تورم اقتصادی، کاهش نسبت وام مسکن به ارزش مسکن و کاهش قدرت خرید متقاضیان را باعث رکود بازار مسکن می دانند و معتقدند در صورت عدم اجرای برنامه های صحیح از سوی وزارت راه و شهرسازی و دولت، تامین مسکن به یکی از مهمترین دغدغه های مردم تبدیل شده و باعث ایجاد  نارضایتی در بین آحاد مختلف مردم خواهد شد.
به گزارش متراژ سامانه خرید و فروش آنلاین مسکن، بر اساس مشاهدات میدانی از نیمه دوم سال گذشته افزایش پلکانی قیمت خرید و فروش مسکن آغاز شد و در هر ماه نرخ خرید آپارتمان در تهران بیش از 5 درصد رشد یافت. برخی از سوداگران و سرمایه گذاران با آگاهی از شرایط سیاسی و اقتصادی حاکم بر جامعه، اقدام به خرید خانه به عنوان کالای سرمایه ای نمودند تا در زمان مناسب و با قیمت بسیار سرسام آور واحدهای خود را به فروش برسانند. هزینه ملزومات ساختمانی نیز با تاثیر پذیری از بازارهای موازی افزایش یافت و بهای تمام شده ساخت مسکن در پایتخت به ازای هر متر مربع به بیش از ده میلیون تومان رسید. نرخ خرید آپارتمان های مسکونی نیز متاثر از افزایش هزینه ساخت با رشد بیش از 70 درصد در تهران همراه شد و این شرایط باعث کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن شد.
هرچند که در هفته گذشته بازار ارز و طلا با ثبات همراه بود و قیمت دلار به مرز 11 هزار تومان نیز نزدیک شد، اما هم چنان قیمت مسکن کاهش نیافته و مالکان حاضر به تعدیل نرخ فروش واحدهای مسکونی خود نشده اند.
منبع: تی نیوز
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.