آخرین خبرها از طرح مالیات بر عایدی سرمایه املاک

آرش توکلی
1398/06/04
296
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آخرین خبرها از طرح مالیات بر عایدی سرمایه املاک

در سال گذشته برخی از سرمایه گذاران با پیش بینی افزایش روز افزون نرخ خرید و فروش مسکن اقدام به خرید آپارتمان به عنوان کالای سرمایه ای گرفتند. سوداگری و دلال بازی نیز با ارائه قیمت های سرسام آور و غیر منطقی برای ملک و املاک به اوج خود رسید

در سال گذشته برخی از سرمایه گذاران با پیش بینی افزایش روز افزون نرخ خرید و فروش مسکن اقدام به خرید آپارتمان به عنوان کالای سرمایه ای گرفتند. سوداگری و دلال بازی نیز با ارائه قیمت های سرسام آور و غیر منطقی برای ملک و املاک به اوج خود رسید و خانه اولی ها و متقاضیان، موفق به انتخاب و معامله خانه دلخواه خود نشدند. دولت و مجلس با مشاهده وضعیت آشفته بخش مسکن اقدام به برگزاری جلسات مختلفی در راستای ساماندهی نرخ خرید هر متر مربع خانه و حمایت از متقاضیان نمودند و طرح هایی نظیر اجاره خانه توسط دولت، طرح اخذ مالیات بر خانه های خالی و تولید مسکن دولتی را در دستور کار قرار دادند. اما به اعتقاد کارشناسان طرح های ارائه شده فاقد سند و چشم انداز اجرایی مشخص و هدفمندی بوده و در حد برنامه کلی مطرح شده است. به منظور اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه نیازمند بانک اطلاعاتی جامع از خریداران و صاحبان ملک می باشد که به دلیل عدم در دسترس بودن اطلاعات کافی اجرای این طرح در شرایط فعلی امکان پذیر نمی باشد.
به گزارش سرویس خبری متراژ، بر اساس آخرین آمار رسمی منتشر شده 2.6 میلیون مسکن خالی و 2.1 مسکن نیمه خالی در کشور وجود دارد. در بخش تقاضا نیز بیش از 1 میلیون کسری مشاهده می شود. این در حالی است که در صورت ارائه خانه های خالی از سکنه توسط مالکان و سرمایه گذاران نیاز متقاضیان برطرف خواهد شد و بازار عرضه و تقاضا به تعادل می رسد. اما گروهی از فعالان بخش املاک بر این باور اند که در صورت ایجاد فشار و اخذ قوانین جدید مالیاتی سرمایه گذاران از حضور و ساخت و ساز در بخش مسکن انصراف خواهند داد و بار دیگر شاهد کمبود عرضه مسکن در کشور خواهیم بود. در این شرایط بار دیگر سوداگری و سفته بازی افزایش می یابد و رکود دیگری در بخش معاملات به وقوع خواهد پیوست.
منبع: مهر

 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.