آخرین وضعیت قیمت خرید و فروش زمین در تهران

آرش توکلی
1398/05/30
213
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آخرین وضعیت قیمت خرید و فروش زمین در تهران

در نیمه دوم سال گذشته رشد روز افزون قیمت خرید و فروش مسکن متاثر از بازارهای موازی نظیر ارز و طلا باعث شد تا میزان معاملات با افت چشم گیری رو به رو شود.

در نیمه دوم سال گذشته رشد روز افزون قیمت خرید و فروش مسکن متاثر از بازارهای موازی نظیر ارز و طلا باعث شد تا میزان معاملات با افت چشم گیری رو به رو شود. قیمت گذاری دلخواه، سوداگری و عدم نظارت بخش دولتی به بازار ملک و املاک موجب التهاب و رکود در این بخش گردید. مردم نیز با مشاهده قیمت های نجومی و سرسام آور از خرید آپارتمان صرف نظر نموده و در انتظار ثبات قیمت ماندند. در دو ماه اخیر به دلیل کاهش نرخ ارز و طلا و رکود در بخش مسکن، برخی از فروشندگان اقدام به تعدیل قیمت ها نمودند و شرایط ویژه ای برای خریداران محیا ساختند، اما به دلیل ناکارآمدی سقف تسهیلات مسکن در سال 98 و کاهش قدرت مالی باز هم شرایط خرید خانه برای مردم فراهم نبود. برخی از سرمایه گذاران نیز با مشاهده عدم سوددهی بخش مسکن اقدام به هدایت پول های خود به سمت بازار ارز نموده و گروهی دیگر زمین های کلنگی را برای خرید انتخاب کرده تا با افزایش تورم به سود سرشاری در آینده دست پیدا کنند.
به گزارش سرویس خبری متراژ، بخش ساخت و ساز نیز به علت گرانی مصالح ساختمانی و هزینه مربوط به نیروی انسانی با رکود همراه شد و انبوه سازان از ساخت واحدهای مسکونی جدید صرف نظر نمودند. وزارت راه و شهرسازی با بررسی شرایط پیچیده و التهاب آفرین بخش مسکن تصمیم گرفت تا در سال 98 اولویت اصلی خود را معطوف به تولید 400 هزار واحد مسکونی با مشارکت بخش خصوصی و اعطای کارت اعتباری خرید مصالح به سازندگان کند، تا بخش عرضه رونق یابد و قیمت تمام شده مسکن برای متقاضیان با کاهش چشم گیری همراه شود.
جدیدترین آمارهای منتشر شده از وضعیت خرید و فروش زمین و املاک کلنگی شهر تهران در بهار 98 نشان می دهد که متوسط قیمت هر متر مربع زمین و خانه کلنگی در پایتخت به مرز 17 میلیون تومان رسید. این موضوع بیانگر چرخش تورم زمین و کند شدن سرعت رشد قیمت این گروه از املاک نسبت به یک فصل قبل است.
در صورت تحقق برنامه های وزارت راه و شهرسازی و اعطای زمین دولتی به سازندگان برای ساخت واحدهای مسکونی جدید ممکن است بار دیگر شاهد افت قیمت خرید و فروش املاک کلنگی نیز باشیم.
منبع: ایسنا

 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.