آیا اجرای طرح مسکن ملی باعث افزایش قدرت خرید متقاضیان می شود

آرش توکلی
1398/06/29
299
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آیا اجرای طرح مسکن ملی باعث افزایش قدرت خرید متقاضیان می شود

در حالی که یک سال گذشته میزان معاملات مسکن تا حد زیادی به دلیل افزایش نرخ ارز و تورم اقتصادی کاهش یافته، دولت برنامه خاصی برای تغییر در نحوه اعطای تسهیلات بانکی

در حالی که یک سال گذشته میزان معاملات مسکن تا حد زیادی به دلیل افزایش نرخ ارز و تورم اقتصادی کاهش یافته، دولت برنامه خاصی برای تغییر در نحوه اعطای تسهیلات بانکی و رشد سقف وام مسکن ندارد و محمد اسلامی وزیر راه شهرسازی مهمترین برنامه این وزارتخانه را تولید 400 هزار آپارتمان با مشارکت بخش خصوصی اعلام کرد و کل بودجه مسکن امید در سال 98 صرف ساخت خانه در سراسر کشور خواهد شد.
به گزارش متراژ، بر اساس جزییات اعلام شده این طرح، زمین های دولتی بدون استفاده ارگان های مختلف، با دستور رییس جمهور در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار خواهد گرفت و این زمین ها با قراردادی به انبوه سازان اعطا می گردد تا طرح مسکن ملی با حجم انبوه اجرایی شود. هدف دولت از سرمایه گذاری در این پروژه تسهیل در خانه دار شدن مردم و کاهش قیمت تمام شده مسکن اعلام شده است. با وجود این که برخی از کارشناسان از اجرای این طرح حمایت نموده و نقطه نظرات مثبتی در خصوص ورود دولت برای ساماندهی بازار ملک و املاک دارند اما برخی از صاحب نظران بر این باور اند که اجرای طرح مسکن ملی موجب رونق مجدد این بازار نمی شود.
عضو کمیسیون عمران مجلس در خصوص آخرین وضعیت خرید و فروش مسکن و آینده این بازار گفت: اجرای پروژه مسکن امید کمکی به تسهیل و افزایش قدرت خرید خانه متقاضیان نخواهد کرد و احتمال احتکار خانه های ساخته شده توسط سازندگان بخش خصوصی وجود دارد. نماینده مردم درود در مجلس شورای اسلامی مهمترین مشکل این طرح را نحوه واگذاری زمین به بخش خصوصی عنوان کرد و نقش شهرداری ها در اجرای این برنامه را بسیار حائز اهمیت دانست. در صورت بررسی جوانب مختلف اجرایی مسکن ملی این طرح می تواند بخش زیادی از مشکلات اقشار ضعیف جامعه در راستای صاحب خانه شدن را رفع کند و بازار مسکن را از رکود نجات دهد.
منبع: مهر

 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.