آیا با قطع تراکم فروشی، قیمت مسکن در پایتخت افزایش خواهد یافت

آرش توکلی
1397/10/13
170
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیا با قطع تراکم فروشی، قیمت مسکن در پایتخت افزایش خواهد یافت

یکی از روش های درآمد زایی و ثبات قیمت ها در بازار مسکن تهران که در چند سال گذشته به وقوع پیوسته، تراکم فروشی توسط شهرداری پایتخت بود که این موضوع باعث برخی از انتقادها و مشکلات ترافیک شهری شده

یکی از روش های درآمد زایی و ثبات قیمت ها در بازار مسکن تهران که در چند سال گذشته به وقوع پیوسته، تراکم فروشی توسط شهرداری پایتخت بود که این موضوع باعث برخی از انتقادها و مشکلات ترافیک شهری شده و عده ای از کارشناسان نسبت به تراکم فروشی شهرداری به ویژه در مناطق شمالی تهران برای کسب درآمد انتقاد می کردند.
پیروز حناچی شهردار جدید تهران یکی از مخالفان جدی طرح تراکم فروشی در پایتخت می باشد و قصد دارد با سیاست جدید، طرح تراکم فروشی در برخی از مناطق تهران را متوقف کند.هرچند که برخی از اقتصاددانان با این طرح مخالفت نموده اند اما گروهی از صاحب نظران، معتقدند کاهش یا قطع جریان تراکم فروشی در تهران منجر به جهش چندانی برای قیمت آپارتمان نخواهد شد.
به گزارش متراژ، در کشورهای مختلف جهان بلند مرتبه سازی با هدف هایی همچون ایجاد فضای سبز بیشتر و توسعه شهری انجام می شود اما در کشور ما و به ویژه در شهر تهران تراکم و جمعیت پذیری بدون خدمات توسعه یافته و زیرساخت مناسب برای حمل نقل نیز در دسترس عموم قرار نگرفته است.
این طرح کمک شایان توجهی در راستای خانه دار شدن آحاد مردم نیز نمی کند و واحدهای مسکونی چندین طبقه به خصوص در شمال شهر غالبا بدون سکنه و به قصد افزایش سود سرمایه توسط انبوه سازان ساخته می شود. اقشار متوسط جامعه نیز به دلیل کاهش قدرت خرید قادر به انتخاب و معامله آپارتمان مورد نظر خود حتی در مناطق مرکزی پایتخت نمی باشند و این موضوع باعث شده تا میزان معاملات در بخش مسکن با کاهش پلکانی در هر ماه روبه رو شود.
با توجه به تعداد افراد هر خانوار در تهران که حدود 3 نفر است، تعداد کل خانه ها در شهر تهران در سال 1404 باید حداکثر 3 میلیون و پانصد هزار واحد باشد. اما در حال حاضر 3 میلیون و 630 هزار آپارتمان در شهر تهران وجود دارد. بنابراین  شهر تهران بیش از این گنجایش ساخت و ساز ندارد.
منبع: پایگاه خبری بانک مسکن
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.