آیا بازار معاملات مسکن برای سرمایه گذاران سودده است؟

آرش توکلی
1398/04/23
233
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آیا بازار معاملات مسکن برای سرمایه گذاران سودده است؟

تا چند سال گذشته یکی از پر رونق ترین و سود ده ترین بازارها برای سرمایه گذاری بخش مسکن بود. انبوه سازان با حضور در این بخش و ساخت و ساز آپارتمان سود سرشاری از فروش واحدها داشتند

تا چند سال گذشته یکی از پر رنوق ترین و سود ده ترین بازارها برای سرمایه گذاری بخش مسکن بود. انبوه سازان با حضور در این بخش و ساخت و ساز آپارتمان سود سرشاری از فروش واحدها داشتند و قیمت تمام شده یک خانه نسبت به قیمت فروش آن حاشیه سود 40 تا 50 درصدی را برای آن ها در پی داشت. برخی از صاحبان سرمایه نیز با خرید مسکن به عنوان یک کالای سرمایه ای سود مناسبی را به جیب می زدند و پس از چند دوره افزایش و گرانی قیمت ها اقدام به فروش واحدها می نمودند.
به گزارش سرویس خبری متراژ، اما از نیمه دوم سال گذشته همزمان با رشد نرخ ارز و طلا قیمت مصالح ساختمانی و ملزومات مسکن نیز با افزایش سرسام آوری همراه شد و هزینه خرید زمین برای ساخت و ساز نیز بسیار گران شد. در این شرایط گروهی از بساز و بفروش ها که در حال ساخت واحدهای مسکونی جدید بودند به دلیل نوسان شدید تعرفه ها از ادامه ساخت صرف نظر کرده و در انتظار ثبات قیمت ها برای تکمیل پروژه های مسکونی خود شدند. برخی از انبوه سازان نیز با مشاهده وضعیت پر التهاب بازار مسکن ریسک سرمایه گذاری در این بخش را نپذیرفتند و اقدام به خروج سرمایه های خود از بخش ملک و املاک نمودند زیرا معتقد بودند حاشیه سود آوری در این بخش بسیار پایین تر از گذشته شده و بازارهای موازی حاشیه سود بهتری را برای آن ها ایجاد خواهند کرد.
خریداران مصرفی نیز با مشاهده قیمت ها از خرید ملک مورد نظر صرف نظر نموده و بخش عمده ای از متقاضیان نیز به دلیل عدم توانایی مالی قادر به انتخاب و معامله خانه مورد نظر خود نشدند. این موضوع باعث ایجاد رکود شدید در بخش معاملات مسکن شده و میانگین خرید و فروش مسکن در تابستان 98 نسبت به سال گذشته با 30 درصد کاهش همراه شده است.
منبع: تی نیوز
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.