آیا تحریم های جدید باعث افزایش قیمت مسکن می شود؟

آرش توکلی
1397/03/07
194
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیا تحریم های جدید باعث افزایش قیمت مسکن می شود؟

پس از خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم های جدید علیه ایران، کارشناسان اقتصادی بر این باور اند که این نقض برجام، باعث نوساناتی در بازار مسکن نیز خواهد شد. به گزارش متراژ به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن، یکی از دغدغه های مردم در سال جاری ایجاد حباب قیمت و افزایش تعرفه مسکن می باشد که اعمال تحریم های جدید و افزایش نرخ ارز و سکه نیز تاثیر مستقیمی بر قیمت ها خواهد گذاشت.

پس از خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم های جدید علیه ایران، کارشناسان اقتصادی بر این باور اند که این نقض برجام، باعث نوساناتی در بازار مسکن نیز خواهد شد.
به گزارش متراژ به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن، یکی از دغدغه های مردم در سال جاری ایجاد حباب قیمت و افزایش تعرفه مسکن می باشد که اعمال تحریم های جدید و افزایش نرخ ارز و سکه نیز تاثیر مستقیمی بر قیمت ها خواهد گذاشت.
دو عامل تاثیر گذار در بازار مسکن وجود دارد: عامل نخست میزان عرضه و ساخت و ساز واحدهای مسکونی است که اغلب توسط سرمایه گذاران ملک و املاک تعریف می شود و عامل دوم میزان تقاضا مردم برای خرید آپارتمان ها می باشد.
تقاضای خرید مسکن با یکی از دو هدف مصرفی و غیر مصرفی صورت می گیرد. متقاضیان مصرفی افرادی هستند که صرفا برای تامین سرپناه اقدام به خرید واحدهای مسکونی می نمایند و معمولا رفتاری ثابت و قابل پیش بینی دارند. این نوع افراد با پیش بینی بودجه و میزان نقدینگی خود اقدام به معامله واحدهای مسکونی می نمایند.
اما خریداران غیر مصرفی را می توان به دو بخش مجزا تفکیک کرد، بخش اول، آن دسته از سرمایه گذارانی می باشند که با رویکرد کسب بازدهی و سود بیشتر وارد بازار می شوند و با اجاره واحدهای مسکونی خود دید بلند مدتی برای کسب درآمد بیشتر دارند. بخش دوم دلالانی هستند که اغلب با هدف سفته بازی وارد این بازار می شوند و به محض مشاهده رونق و گرانی مسکن قصد فروش و سود سرشار مالی دارند.
بهروز ملکی اعتقاد دارد: بازا مسکن از الگوی رونق و رکود خاصی تبعیت می کند که عمدتا ناشی از ویژگی های خاص این بازار از جمله: غیر قابل واردات و مکان محور بودن حوزه ملک و املاک است.
این کارشناس ملک و املاک با تاکید بر تاثیرات غیر مستقیم نرخ طلا و ارز بر بازار مسکن، تاکید کرد متغیرهای سیاسی و اقتصادی کلان نیز در میان مدت باعث رکود یا رونق خرید و فروش واحدهای مسکونی خواهد شد.

منبع: پایگاه خبری بانک مسکن

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.