آیا دولت قادر به کنترل قیمت مسکن می باشد؟

آرش توکلی
1397/02/31
184
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آیا دولت قادر به کنترل قیمت مسکن می باشد؟

ناپایداری تعرفه خرید واحدهای مسکونی و ایجاد حباب قیمت های کاذب در بازار مسکن باعث کاهش معاملات ملک و املاک گردیده و سرمایه های سرگردان و نقدینگی سرمایه داران به سمت بازارهای کاذب از جمله ارز و طلا هدایت شده است.

ناپایداری تعرفه خرید واحدهای مسکونی و ایجاد حباب قیمت های کاذب در بازار مسکن باعث کاهش معاملات ملک گردیده و سرمایه های سرگردان و نقدینگی سرمایه داران به سمت بازارهای کاذب از جمله ارز و طلا هدایت شده است.
برخی از کارشناسان اقتصادی عقیده دارند که دولت با تدوین سیاست های صحیح قادر به کنترل قیمت مسکن خواهد بود، اما مدیران وزارت راه و شهرسازی بر این باور اند که ثابت نگه داشتن قیمت ها در حوزه ملک و املاک امکان پذیر نیست و آن را یک تجربه شکست خورده در جهان تلقی می کنند.
به گزارش متراژ، مدیر کل دفتر برنامه ریزی اقتصادی مسکن وزارت راه و شهرسازی در این خصوص گفت: شاید در کوتاه مدت با طرح های مقطعی بتوانیم میزان افزایش تعرفه املاک را متوقف کنیم، اما این موضوع در بلند مدت باعث بروز مشکلات زیادی در بازار مسکن خواهد شد.
چگینی افزود: صاحبان املاک توقع دارند با افزایش تورم اقتصادی میزان اجاره بها نیز رشد یابد و در غیر این صورت میزان رغبت سرمایه گذاران به ورود به بازار خرید خانه کاهش می یابد.
هرچند که میزان صدور پروانه های ساختمانی زیاد شده، اما دلالان واحدهای مسکونی سعی دارند که با هدایت نقدینگی خود به این حوزه، سود سرشاری را بدست آوردند و از سرمایه گذاری ریسکی پرهیز کنند به همین دلیل میزان افزایش تعرفه خرید آپارتمان به نسبت تورم اقتصادی رشد یافته است.
این کارشناس در خصوص میزان نرخ اجاره بها در فرودین سال 1397 در مقایسه با ماه نخست سال 1396 اشاره کرد: شاخص اجاره بها امسال حدود 9.3 درصد رشد و تعرفه معامله یک متر مربع واحد مسکونی در مقایسه با سال گذشته حدود 20 درصد افزایش داشته است.

منبع: تابناک
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.