آیا رکود بازار مسکن تا پایان امسال ادامه خواهد داشت

آرش توکلی
1397/10/19
154
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آیا رکود بازار مسکن تا پایان امسال ادامه خواهد داشت

با شروع فصل زمستان و ثبات نسبی قیمت ها در بازارهای موازی از جمله ارز و طلا،کارشناسان امیدوار بودند که میزان خرید و فروش مسکن با افزایش همراه شود و متقاضیانی که به دلیل حباب قیمت ها حاضر به معامله آپارتمان مورد نظر خود نشدند،

با شروع فصل زمستان و ثبات نسبی قیمت ها در بازارهای موازی از جمله ارز و طلا، کارشناسان امیدوار بودند که میزان خرید و فروش مسکن با افزایش همراه شود و متقاضیانی که به دلیل حباب قیمت ها حاضر به معامله آپارتمان مورد نظر خود نشدند، در دی ماه حضور فعالی در بازار مسکن داشته باشند. اما بر خلاف پیش بینی ها سوداگری در این بخش باعث جلوگیری از کاهش نرخ خرید هر متر مربع خانه شده و قدرت خرید مردم با بودجه مورد نیاز برای تامین یک واحد مسکونی  هم خوانی ندارد.
مشاورین املاک و کارشناسان با اعلام آمار ثبت شده در دفاتر بنگاه های معاملاتی بر این باورند که بازار مسکن در دی ماه، از آذر ماه هم کسادتر شده و شاهد ادامه رکود مسکن در زمستان خواهیم بود. این موضوع سبب شده تا میزان صدور پروانه های ساختمانی نیز با کاهش چشم گیری مواجه شود و سرمایه گذاران در بخش ملک و املاک به دلیل نوسان قیمتی شدید مصالح ساختمانی، تمایلی به شروع ساخت و ساز پروژه های جدید به ویژه در کلان شهرها نداشته باشند.
به گزارش متراژ پورتال جامع خرید و فروش مسکن به نقل از ایسنا، با وجود عدم انتشار آمار رسمی از معاملات مسکن در شهر تهران، بررسی دفاتر مشاورین املاک نشان می دهد در دی ماه میزان نقل و انتقال آپارتمان با افت 62 درصدی روبه رو شده که برخی این رکود را به دلیل بی ثباتی وضعیت اقتصادی تفسیر می نمایند. اما اقتصاد دانان معتقدند بازار مسکن طی چند ماه آینده به دلیل تکمیل ظرفیت قیمتی، در مسیر بازگشت به آرامش قرار خواهد گرفت.
در دی ماه بیشترین تقاضا برای خرید آپارتمان های ارزان قیمت گزارش شده و واحدهای مسکونی کم متراژ جنوب شهر با رونق خرید و فروش همراه بوده اند. اما به دلیل کمبود و محدود بودن فایل های در دسترس در گروه آپارتمان های متراژ پایین میزان عرضه و تقاضا در بازار هم خوانی ندارد.
منبع: ایسنا
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.