آیا سقف تسهیلات خرید مسکن افزایش می یابد

آرش توکلی
1397/05/15
213
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیا سقف تسهیلات خرید مسکن افزایش می یابد

با شروع سال 1397 و افزایش متوالی قیمت خرید و فروش مسکن، میزان معاملات به دلیل کاهش قدرت خرید و نقدینگی مردم کاهش یافت و متقاضیان خرید خانه با استفاده از سقف تسهیلات مسکن نیز قادر به انتخاب و معامله ملک دلخواه خود نمی باشند.

با شروع سال 1397 و افزایش متوالی قیمت خرید و فروش مسکن، میزان معاملات به دلیل کاهش قدرت خرید و نقدینگی مردم کاهش یافت و متقاضیان خرید خانه با استفاده از سقف تسهیلات مسکن نیز قادر به انتخاب و معامله ملک دلخواه خود نمی باشند. به همین دلیل از چند ماه گذشته زمزمه هایی مبنی بر افزایش وام مسکن تا 200 میلیون و کاهش سود تسهیلات به 6 درصد شنیده شد، ولی کارشناسان معتقدند، در صورت محقق شدن این وعده نیز رونق در حوزه ملک و املاک اتفاق نخواهد افتاد و دولت باید با برنامه ریزی صحیح و اصولی بازار مسکن را مدیریت و کنترل کند.
در شرایط کنونی با توجه به متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان در بازار، تسهیلات 160 میلیون تومانی زوجین، حدود 25 درصد از نرخ خرید یک واحد 60 متری در شهر تهران را پوشش می دهد.
به گزارش متراژ سامانه خرید و فروش آنلاین ملک و املاک به نقل از ایسنا، در حال حاضر نرخ متوسط آپارتمان در پایتخت شش میلیون و نهصد هزار تومان می باشد. رشد قیمت واحدهای مسکونی از فروردین ماه سال جاری آغاز شد و در تیر ماه به اوج خود ( 54 درصد) نسبت به ماه مشابه در سال گذشته رسید.
کمترین انتظار متقاضیان مسکن افزایش تسهیلات می باشد که وزیر راه و شهرسازی نیز در حال پیگیری این موضوع در هیات دولت است، اما سخنگوی دولت از کمبود منابع بانکی برای تامین تسهیلات و افزایش سقف وام مسکن خبر می دهد .
طی هفته گذشته مدیر عامل بانک مسکن در خصوص طرح های این بانک برای افزایش قدرت خریداران خانه خبر داد، ابوالقاسم رحیمی انارکی خاطر نشان کرد: پیشنهاد استفاده از وام مسکن برای خرید خانه هایی با عمر 15 تا 20 سال و افزایش رقم تسهیلات اوراق از سقف 60 میلیون به 80 میلیون، از مهمترین برنامه هایی می باشد که در دست بررسی می باشد.
منبع: ایسنا
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.