آیا شرایط صندوق یکم مسکن در سال آینده تغییر می کند

آرش توکلی
1397/11/08
196
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیا شرایط صندوق یکم مسکن در سال آینده تغییر می کند

در چند سال اخیر یکی از طرح های مناسب برای تسهیل خانه دار شدن خانه اولی ها و افزایش قدرت خرید جوانان، صندوق مسکن یکم بود. سرمایه گذاری سپرده در این صندوق با استقبال متقاضیان

در چند سال اخیر یکی از طرح های مناسب برای تسهیل خانه دار شدن خانه اولی ها و افزایش قدرت خرید جوانان، صندوق مسکن یکم بود. سرمایه گذاری سپرده در این صندوق با استقبال متقاضیان خانه اولی مواجه و هزینه این تسهیلات تا سال گذشته 40 درصد از قیمت یک آپارتمان را پوشش می داد، تعداد اقساط و بهره در نظر گرفته برای این صندوق نیز متناسب با توان مردم بود.
به گزارش سرویس خبری متراژ، جامعه هدف این طرح که در دولت یازدهم برنامه ریزی و محقق شد، خانوارهای طبقه متوسطی هستند که توان بازپرداخت تعهدات ایجاد شده در ازای دریافت وام مسکن یکم را داشته باشند و ضمانت های لازم برای دریافت این وام را به بانک مسکن تحویل دهند.
این صندوق در ابتدا برای پوشش دهی وام به 100 هزار خانه اولی طراحی شد و بودجه مورد نیاز آن توسط دولت تصویب شد، اما در سال گذشته به دلیل استقبال مردم به رکورد 300 هزار متقاضی رسید و گرایش مردم نسبت به استفاده از این وام افزایش یافت. ولی با شروع سال 1397 و التهاب بازار ارز، تورم اقتصادی و رشد سرسام آور هزینه خرید یک آپارتمان مسکونی میزان جذابیت و استفاده از تسهیلات صندوق مسکن یکم با افت همراه شد. خانه اولی ها با مشاهده وضعیت نرخ ها در بازار مسکن به ویژه در کلان شهرها از دریافت این وام انصراف دادند، زیرا قیمت خرید هر متر مربع بیش از 70 درصد رشد کرد اما سقف تسهیلات مسکن یکم ثابت باقی مانده بود و این وام عملا کمکی به افزایش قدرت خرید خانوارها نمی کرد.
دولت و مجلس نیز با آگاهی از شرایط حاکم بر بازار مسکن جلسات متعددی را به منظور برنامه ریزی و بودجه مورد نیاز برای ارائه تسهیلات مسکن در سال 1398 تشکیل داده اند و برخی از کارشناسان معتقدند، سقف تسهیلات مسکن یکم و سایر صندوق های حمایتی برای تسهیل خانه دار شدن مردم متناسب با قیمت های جدید در بازار مسکن باید افزایش یابد.
منبع: تی نیوز
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.