استان خراسان شمالی، صدرنشین تورم مسکن

رکسانا معمر
1398/11/16
1231
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
استان خراسان شمالی، صدرنشین تورم مسکن

قیمت خرید خانه یا بهای اجاره آپارتمان در بجنورد آنقدر بالا رفته که تأمین یک مسکن معمولی برای برخی از بجنوردی‌ها رویا شده است. مالکان عموما بدون رغبت فروش، اقدام به قیمت‌گذاری افسانه‌ای می‌کنند.

در سال‌های اخیر به دلیل رکود در بازار مسکن، شاهد افزایش قیمت در تمامی استان‌های کشور بودیم. در این میان، استان خراسان شمالی بیشترین سهم این بازار متورم را در دست گرفته است.

عرضه‌ی کمتر، تقاضا‌ی بیشتر

در سال 97، خراسان شمالی با رشد چشمگیر معاملات مسکن روبه‌رو شد. زمستان 97 در حقیقت ابتدای افزایش قیمت‌ مسکن بود که خراسان شمالی در این سال نسبت به سال گذشته، یعنی زمستان 96، در بخش معاملات مسکن 77 درصد رشد داشت. به عبارتی، اگر تمام سهم این معاملات را برای واحدهای مسکونی در نظر بگیریم، تمامی واحدهای مسکونی ساخته شده تا آن زمان؛ به فروش رفتند.
حال که در دوران اوج این رکود قرار گرفته‌ایم، کاهش سرمایه‌گذاری در بخش مسکن و افت میزان ساخت‌وسازها از سویی و رکود حاکم بر این بازار در تمام کشور از سویی دیگر، استان خراسان شمالی را با چنین بحرانی روبه‌رو کرده است.
جلیل محمدزاده رییس اتحادیه مشاورین املاک خراسان شمالی، کمبود ساخت‌وسازها را عامل گرانی مسکن در بجنورد و دیگر شهرستان‌های خراسان شمالی دانست. او در خصوص نقش دستگاه‌های متولی مسکن نظیر مسکن و شهرسازی، بنیاد مسکن و شهرداری در کاهش قیمت‌ها افزود: دستگاه‌های متولی می‌توانند با واگذاری زمین‌های بافت فرسوده به انبوه‌سازان و انجام توافقات، قیمت تمام شده ساخت را کاهش دهند. این موارد می‌تواند تا حد زیادی قیمت بالای مسکن را کنترل و کاهش دهد.
به عقیده‌ی محمدزاده، مسکن مهر به دلیل عدم جانمایی درست و قرارگرفتن در محدوده‌ای دور از شهر و فضای مسکونی، نتوانست بر قیمت مسکن تاثیر مثبتی بگذارد.
محمدزاده با تأکید بر اینکه حق کارشناسی قیمت مسکن از مشاورین املاک سلب شده است، گفت: متاسفانه یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت مسکن، قیمت‌گذاری توسط مالکان و نادیده گرفتن نظرات مشاوران متخصص در این حوزه است. قیمت خرید خانه یا بهای اجاره آپارتمان در بجنورد آنقدر بالا رفته که تأمین یک مسکن معمولی برای برخی از بجنوردی‌ها رویا شده است. مالکان عموما بدون رغبت فروش، اقدام به قیمت‌گذاری افسانه‌ای می‌کنند. متاسفانه این شرایط محدود به یک مالک نبوده و این قیمت‌گذاری‌ها باعث می‌شود مالکین دیگر نیز به دلیل ایجاد یک فضای رقابتی در قیمت‌گذاری، ارزش ملک خود را بالاتر برده و نهایتا بر روی قیمت مسکن در یک استان تاثیری منفی و فراگیر وارد شود.

تعطیلی بنگاه‌های معاملات ملکی در بجنورد

تعطیلی بنگاه‌های معاملات ملکی در بجنورد

جلیل محمدزاده در ادامه اظهارات خود در رابطه با شرایط راکد مسکن در شهرهای خراسان شمالی به‌ خصوص بجنورد اضافه کرد که نزدیک به 300 مشاور املاک در این شهر، واحد‌های خود را تعطیل کرده‌اند.

در چنین شرایطی که به بحران در خراسان شمالی تبدیل شده، انتظار می‌رود تا با ورود دستگاه‌های نظارتی، قیمت‌گذاری بر مسکن کنترل شود تا بتوان از این شکل سلیقه‌ای که مالکان در قیمت‌گذاری‌های خود اعمال کرده‌اند؛ فاصله گرفت.
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.

دیدگاه های ارزشمند شما

1399/04/24

عباس

ایشالا ارزان میشه