اصلاح قانون پیش فروش ساختمان در مجلس

آرش توکلی
1397/06/22
229
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اصلاح قانون پیش فروش ساختمان در مجلس

برخی از انبوه سازان با پیشنهادهای اغوا کننده در روزنامه ها متقاضیان مسکن را به خرید آپارتمان ها به صورت پیش فروش دعوت می کنند. اما عدم قانون گذاری پیش فروش ساختمان ها باعث سو استفاده و کلاه برداری گروهی از بساز

برخی از انبوه سازان با پیشنهادهای اغوا کننده در روزنامه ها متقاضیان مسکن را به خرید آپارتمان ها به صورت پیش فروش دعوت می کنند. اما عدم قانون گذاری پیش فروش ساختمان ها باعث سو استفاده و کلاه برداری گروهی از بساز و بفروش گردیده و در چند سال اخیر مشاهده شده یک واحد مسکونی به بیش از چند نفر به صورت همزمان فروخته می شود.
به همین دلیل با اعلام نمایندگان مجلس پس از 8 سال توقف قانون پیش فروش ساختمان، موانع و مشکلات این طرح مرتفع شده و به زودی طرح اصلاح ساختاری این قانون در صحن علنی مجلس مطرح می شود.
به گزارش متراژ سامانه ثبت آنلاین قرارداد همراه با کد رهگیری معتبر به نقل از مهر، یکی از مهمترین موضوعاتی که در دادگاهای حقوقی ایران در زمینه مسکن و ساختمان بیشترین پرونده ها را به خود اختصاص می دهد مربوط به تخلفات و کلاه برداری های پیش فروش مسکن می باشد که هنوز راهکار پیشگیری و کاهش این تخلفات پیش بینی نشده است.
در 6 ماه نخست سال جاری نیز به دلیل افزایش قیمت ارز و سکه، قدرت خرید مردم کاهش یافته و در نتیجه میزان معاملات در بخش ملک و املاک به پایین ترین حد خود در چند سال گذشته رسیده، به همین دلیل میزان پیش فروش آپارتمان و تبلیغات خرید مسکن با تخفیف ویژه بسیار فراگیر شده و استقبال خانوارها از شرایط خرید خانه به صورت اقساطی با طرح هایی نظیر پیش فروش، افزایش یافته است.
یکی از مهمترین دلایل اجرا نشدن قانون پیش فروش املاک عدم صدور شناسه فنی و ملکی ساختمان از سوی سازمان نظام مهندسی بوده و در کلان شهرها به ویژه در تهران مبهم بودن قانون همکاری دستگاه ها با شهرداری بحث صدور شناسه فنی را با مشکل روبه رو کرده است.
حال باید دید که نمایندگان مجلس و وزارت راه و شهرسازی چه سیاستی را برای تصویب و اصلاح قانون پیش فروش ساختمان اتخاذ می نمایند.
منبع: مهر
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.