افزایش 60 درصدی وام ساخت مسکن

آرش توکلی
1398/03/21
197
زمان مطالعه: 2 دقیقه
افزایش 60 درصدی وام ساخت مسکن

در سال گذشته به دلیل افزایش قیمت خرید و فروش مسکن و عدم افزایش سقف وام خرید خانه میزان استفاده از این تسهیلات کاهش یافت و متقاضیان علاقه ای به دریافت این وام نشان ندادند.

در سال گذشته به دلیل افزایش قیمت خرید و فروش مسکن و عدم افزایش سقف وام خرید خانه میزان استفاده از این تسهیلات کاهش یافت و متقاضیان علاقه ای به دریافت این وام نشان ندادند. تسهیلات ساخت مسکن نیز به علت افزایش ناگهانی نرخ مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار نگرفت و انبوه سازان به دلیل عدم ثبات قیمت ها در بازار مسکن از شروع ساخت و ساز واحدهای مسکونی جدید صرف نظر نمودند. برخی از سازندگان نیز پروژه های در حال ساخت خود را به حالت نیمه تعطیل درآورده و در انتظار بازگشت آرامش در بازارهای موازی برای ادامه روند ساخت شدند.
به گزارش متراژ، در چند ماه اخیر کارشناسان و نمایندگان مجلس به دلیل ناکارآمدی وام مسکن و عدم پوشش دهی این تسهیلات برای خرید خانه، طرح افزایش وام مسکن در سال 98 را مورد برسی قرار دادند و طرح هایی نظیر اعطای زمین دولتی به انبوه سازان و توزیع کارت اعتباری مصالح ساختمانی را نیز در دستور کار قرار گرفت و وزیر راه و شهرسازی وعده داد به منظور حمایت از اقشار آسیب پذیر و افراد کم بضاعت طرح تولید 400 هزار واحد مسکونی دولتی با مشارکت بخش خصوصی را در سال 98 پیاده سازی کند و با اعطای تسهیلات به سازندگان قیمت تمام شده مسکن کاهش یابد.
رییس بانک مرکزی در خصوص تسهیلات ساخت مسکن در سال 98 اعلام کرد: وام ساخت مسکن افزایش یافته و قابل انتقال به خریدار می باشد. این تسهیلات در قیاس با سال گذشته بیش از 60 درصد رشد داشته است. ناصر همتی هم چنین افزود : در سال گذشته اعتبارات بانکی برای بخش املاک 100 درصد افزایش یافت و از حدود 50 هزار میلیارد تومان در سال 96 به 103 هزار میلیارد تومان در سال 97 رسید. سال گذشته 13.5 درصد اعتبارات بانک مرکزی در بخش مسکن هزینه شد، امسال نیز برنامه ریزی داریم این درصد را افزایش دهیم.
منبع: تی نیوز

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.