افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در بخش مسکن

آرش توکلی
1397/09/14
123
زمان مطالعه: 3 دقیقه
افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در بخش مسکن

انبوه سازان در سالیان گذشته واحدهای مسکونی متعددی را می ساختند و بساز بفروشی در کلان شهرها به ویژه تهران سود سرشار و بسیار وسوسه انگیزی داشت. اما با شروع سال 1397 و آغاز سیر صعودی قیمت ها در بازارهای ارز و سکه، میزان تورم اقتصادی نیز افزایش یافت

انبوه سازان در سالیان گذشته واحدهای مسکونی متعددی را می ساختند و بساز بفروشی در کلان شهرها به ویژه تهران سود سرشار و بسیار وسوسه انگیزی داشت. اما با شروع سال 1397 و آغاز سیر صعودی قیمت ها در بازارهای ارز و سکه، میزان تورم اقتصادی نیز افزایش یافت و بازار مسکن نیز متاثر از این گرانی ها با افرایش سرسام آور قیمت ها مواجه شد. سرمایه گذاران هم با مشاهده نمودار بازار ارز و سود نجومی آن، نقدینگی خود را به سمت خرید دلار و سکه هدایت کردند و بازارهای موازی با کاهش سرمایه گذاری و رکود همراه شد.
به گزارش متراژ سامانه جامع جست و جوی ملک و املاک، مصالح ساختمانی نیز که به عنوان کالای وارداتی شناخته نمی شود و در داخل کشور تولید می شود، بیش از 50 درصد گران شد. سازندگان واحدهای مسکونی نیز به دلیل این نوسان قیمت شدید، پروژه های ساختمانی خود را به حالت تعطیل درآوردند و در انتظار ثبات قیمت ها برای خرید مصالح و تکمیل واحدهای مسکونی نیمه کاره خود شدند.
همین عوامل باعث گردید، ریسک سرمایه گذاری در حوزه مسکن افزایش یابد و شاهد کاهش سرمایه گذاری، کاهش تولید و عرضه مسکن در این بازار باشیم. این موضوع بازار عرضه و تقاضا مسکن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می شود میزان عرضه کاهش یابد و تقاضا برای خرید آپارتمان به سال های بعد منتقل شود و این عامل منجر به انباشت تقاضا خواهد شد.
به گفته رییس اتحادیه مصالح فروشان کشور افزایش نرخ مصالح ساختمانی بیشتر تاثیر روانی بر بازار مسکن داشته و تورم قیمتی مصالح ساختمانی در 5 سال گذشته از میانگین تورم سالانه کمتر بوده است. این کارشناس مهمترین عامل گرانی تعرفه خرید و فروش مسکن را قیمت زمین عنوان کرد و افزود: اختلاف تعرفه ای قیمت آپارتمان در شمال و جنوب تهران گواه این موضوع می باشد.
منبع: تی نیوز
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.