افزایش ساخت و ساز ساختمان های یک طبقه

آرش توکلی
1397/07/25
689
زمان مطالعه: 3 دقیقه
افزایش ساخت و ساز ساختمان های یک طبقه

در گذشته هزینه تمام شده ساختمان سازی در کشور مقرون به صرفه بود و انبوه سازان زیادی در زمینه ساخت و ساز واحدهای مسکونی مشغول فعالیت بودند. میزان خرید و فروش مسکن نیز به دلیل توان خرید مناسب مردم با رونق همراه بود.

در گذشته هزینه تمام شده ساختمان سازی در کشور مقرون به صرفه بود و انبوه سازان زیادی در زمینه ساخت و ساز واحدهای مسکونی مشغول فعالیت بودند. میزان خرید و فروش مسکن نیز به دلیل توان خرید مناسب مردم با رونق همراه بود. اما در چند سال اخیر به ویژه از ابتدای سال جاری همزمان با جهش قیمت ارز و سکه، بازار مسکن نیز با نابسمانی و رشد قیمت خرید هر متر مربع مواجه شد. قیمت مصالح ساختمانی هم که در داخل کشور تولید می شد و به واردات خارج از کشور متکی نبود با تاثیر پذیری از گرانی بازارهای موازی با افزایش بیش از 60 درصدی میل گرد و سایر مصالح روبه رو شد.
نوسان قیمت خرید مصالح ساختمانی به حدی رشد یافت که انبوه سازان و بساز بفروش هایی که در حال ساخت آپارتمان بودند، پروژه های خود را به حالت نیمه تعطیل در آورند و منتظر ثبات قیمت ها به دلیل عدم ضرر مالی شدند.
به گزارش متراژ سامانه خرید آنلاین ملک و املاک به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن، بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران که با موضوع وضعیت ساخت و سازهای کشور صورت پذیرفت، ساختمان های یک طبقه بیشترین سهم را از ساخت و سازهای کشوری با 31 درصد به خود اختصاص داده اند.
بر اساس این آمار، واحدهای مسکونی 2 طبقه با سهم 26 درصدی در جایگاه دوم از لحاظ بیشترین سهم ساخت و ساز در کشور قرار دارند و در سال گذشته بیش از 10 هزار و 7 پروانه ساختمانی برای احداث خانه های 2 طبقه در شهرهای مختلف کشور صادر شده است.
کمترین سهم احداث آپارتمان نیز مربوط به ساخت واحدهای مسکونی 4 طبقه است که با 8 درصد از مجموعه ساخت و سازها در کشور، رتبه آخر را کسب نموده است.
در تهران نیز بیشترین علاقه مندی انبوه سازان و مالکان به ساخت آپارتمان های 7 طبقه می باشد.
منبع: پایگاه خبری بانک مسکن
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.