افزایش سقف تسهیلات مسکن برای خانواده ایثارگران

آرش توکلی
1398/06/16
298
زمان مطالعه: 2 دقیقه
افزایش سقف تسهیلات مسکن برای خانواده ایثارگران

با گذشت شش ماه از سال جاری هنوز وضعیت سقف ارائه تسهیلات خرید مسکن و ساخت و ساز برای متقاضیان مشخص نشده و دولت نیز هدف اصلی خود را ساخت 400 هزار واحد مسکونی با مشارکت بخش خصوصی در نقاط مختلف کشور اعلام نموده است.

با گذشت شش ماه از سال جاری هنوز وضعیت سقف ارائه تسهیلات خرید مسکن و ساخت و ساز برای متقاضیان مشخص نشده و دولت نیز هدف اصلی خود را ساخت 400 هزار واحد مسکونی با مشارکت بخش خصوصی در نقاط مختلف کشور اعلام نموده است. مدیر عامل بانک مسکن هم زمان خاصی را برای اعلام شرایط و نحوه دریافت وام بانکی برای خرید خانه در سال 98 اعلام نکرده و در انتظار هماهنگی وزیر راه و شهرسازی برای ابلاغ دستور العمل جدید می باشد. اما شورای پول و اعتبار دستور العمل افزایش سقف فردی وام خرید و ساخت مسکن آزادگان، جانبازان و خانواده شهدا در سال 98 را تصویب کرد. طبق این مصوبه حداکثر مبلغ تسهیلات به ازای هر واحد مسکونی از 100 میلیون به 130 میلیون در شهرهایی با جمعیت بیش از یک میلیون نفر، از 77 میلیون به 100 میلیون در مراکز استان ها( با جمعیت کمتر از یک میلیون نفر)، از 66 میلیون به 85 میلیون در سایر شهرها و از 38 میلیون به 50 میلیون در روستاها افزایش یافت. این تسهیلات با معرفی متقاضی از سوی بنیاد شهیدو امور ایثارگران به بانک های عامل  با نرخ سود یارانه ای چهار درصد و با دوره بازپرداخت حداکثر 20 ساله قابل ارائه می باشد.
به گزارش متراژ موتور جست و جوی ملک و املاک، بر اساس اعلام کارشناسان با وجود افزایش سقف وام مسکن برای خانواده شهدا و جانبازان اما باز هم این سقف با نرخ خرید مسکن هم خوانی ندارد و پوشش این وام در کلان شهرها حتی 20 درصد از هزینه کل خرید خانه را در بر نمی گیرد و تاثیر چندانی در بهبود قدرت مالی متقاضیان نخواهد داشت. در شرایط کنونی به دلیل تورم اقتصادی قیمت خرید هر متر مربع بیش از 100 درصد در شهر تهران رشد داشته و میانگین تعرفه خرید هر متر مربع مسکن در پایتخت به بیش از 13 میلیون تومان رسیده به همین دلیل رشد 30 درصدی سقف تسهیلات مسکن نمی تواند نیاز مردم برای تامین منابع مالی برای خرید را محقق سازد.
منبع: ایرنا

 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.