افزایش قیمت اجاره بها همزمان با شروع فصل تابستان

آرش توکلی
1398/03/29
231
زمان مطالعه: 2 دقیقه
افزایش قیمت اجاره بها همزمان با شروع فصل تابستان

با نزدیک شدن به فصل تابستان تب و تاب قیمتی در بازار اجاره مسکن آغاز شده و مستاجران حضور فعالی در بنگاه های معاملاتی برای انتخاب و معامله ملک مورد نظر خود دارند.

با نزدیک شدن به فصل تابستان تب و تاب قیمتی در بازار اجاره مسکن آغاز شده و مستاجران حضور فعالی در بنگاه های معاملاتی برای انتخاب و معامله ملک مورد نظر خود دارند. مالکان با آگاهی از نیاز اجاره نشین ها و تورم ناشی از نوسان بازارهای موازی از جمله ارز و طلا، قیمت پیشنهادی خود برای رهن و اجاره را افزایش داده و حاضر به واگذاری ملک خود با قیمت معقول به مردم نیستند. از سوی دیگر متقاضیان با افت قدرت خرید روبه رو شدند و قادر به تامین هزینه سرسام آور اجاره خانه در مناطق مرکزی و شمالی تهران نمی باشند. به همین دلیل گرایش مستاجران به انتخاب و معامله آپارتمان در مناطق جنوبی پایتخت افزایش یافته است. بازار رهن خانه های بزرگ متراژ نیز با کساد مواجه شده و کمتر کسی در این شرایط مایل به اجاره خانه هایی با متراژ بالای 90 متر می باشد.
به گزارش سرویس خبری متراژ، بر اساس مشاهدات میدانی، تعرفه اجاره در دو هفته گذشته 10 تا 15 درصد افزایش یافته است. معاملات قطعی هم نشان می دهد نرخ رهن آپارتمان های کمتر از 5 سال ساخت در شمال تهران 60 تا 90 هزار تومان در هر متر مربع و در مناطق جنوبی 20 تا 40 هزار تومان در هر متر مربع رشد داشته است. هرچند که محله و موقعیت خانه نیز در نرخ گذاری حائز اهمیت می باشد.
وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان نیز تاکنون اقدام خاصی به منظور ساماندهی بازار اجاره مسکن و نظارت بر قراردادها صورت نداند، اما برا اساس متن پیش نویس لایحه وزارت راه و شهرسازی در صورتی که مدت قرارداد اجاره از 2 سال کمتر باشد و افزایش اجاره بها بیشتر از نرخ رشد اجاره مشخص از سوی کیمته ملی تعیین نرخ افزایش اجاره بها بیشتر باشد، صاحبان ملک مشمول پرداخت مالیات بر درآمد خواهند شد.
این طرح در صورت اجرایی صحیح باعث ساماندهی به بخش رهن و اجاره خواهد شد و از قیمت گذاری دلخواه و سوداگری جلوگیری خواهد کرد.
منبع: ایسنا
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.