افزایش قیمت بنزین بر بازار مسکن چه تأثیری گذاشت؟

رکسانا معمر
1398/11/15
278
زمان مطالعه: 3 دقیقه
افزایش قیمت بنزین بر بازار مسکن چه تأثیری گذاشت؟

علیم یارمحمدی، عضو هیئت رئیسه عمران مجلس گفت: افزایش قیمت بنزین بر قیمت مصالح ساختمانی تأثیر می‌گذارد و در نتیجه‌ی آن قیمت مسکن نیز بالا می‌رود.

آبان ماه 98 بود که خبر افزایش قیمت بنزین همه را شوکه کرد! بیشترین نگرانی مردم جدای از افزایش دو برابری هزینه‌های رفت‌وآمدی، از تأثیرات این گرانی بر سایر مخارج زندگیشان بود. اما شاید کمتر کسی به تأثیر قیمت بنزین بر بازار مسکن فکر کرده باشد.
بعد از گذشت نزدیک به 3 ماه، اکنون با دید بازتری می‌توانیم درباره‌ی تأثیرات این گرانی اظهار نظر کنیم. متأسفانه در کنار تمام دشواری‌های موجود جهت تأمین مسکن برای خانوارها، افزایش قیمت بنزین نیز عامل دیگری شد تا خرید خانه هنوز برای تعداد زیادی از خانواده‌ها دشوار باشد. به‌علاوه، از آن‌جایی که همیشه به دنبال افزایش نرخ مسکن؛ اجاره‌بها نیز افزایش پیدا می‌کرد، گرانی بنزین اجاره ملک را نیز با سختی رو‌به‌رو کرده است.
علیم یارمحمدی، عضو هیئت رئیسه عمران مجلس گفت: افزایش قیمت بنزین بر قیمت مصالح ساختمانی تأثیر می‌گذارد و در نتیجه‌ی آن قیمت مسکن نیز بالا می‌رود.
استان سیستان و بلوچستان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آجر در ایران است و بخش عمده‌ای از آجر ساخت‌وساز کشور از این استان تأمین می‌شود. با توجه به مسافت طولانی بین این استان و شهرهای فعال در زمینه ساخت‌وساز ساختمان مانند تهران، یکی از عواملی که قیمت آجرهای تمام شده را تعیین می‌کند؛ کرایه‌ی راه است. 

افزایش قیمت مصالح ساختمانی و رکود بازار مسکن

افزایش قیمت بنزین بر بازار مسکن چه تاثیری گذاشت؟

در محصولی مانند آجر، مسائلی همچون افزایش حقوق کارگران و بار روانی ناشی از افزایش قیمت سوخت، تأثیرگذار است. 
طبق اظهارات یارمحمدی، در چند ماه اخیر با افزایش قیمت بنزین، نرخ حمل‌ونقل با کامیون نیز افزایش پیدا کرده است. قیمت یک کامیون 8 تا 10 تنی آجر تا پیش از افزایش نرخ بنزین حدود 900 هزار تومان بود که این قیمت در شرایط کنونی به حدود یک میلیون و 500 هزار تومان رسیده است، بر اساس گزارش‌ها، نرخ حمل‌ونقل برای انتقال مصالح ساختمانی چندین برابر شده است.
وی گفت: متأسفانه افزایش قیمت مصالح ساختمانی تأثیر مستقیمی در افزایش قیمت مسکن دارد که این مسئله موجب کاهش معاملات و همچنین کاهش ساخت‌وساز مسکن می‌شود، از این رو افزایش نرخ تجهیزات به صورت مستقیم به ضرر بازار مسکن و اقتصاد کشور است.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس، فقدان سیستم‌های نظارتی را یکی از دلایل افزایش چشمگیر نرخ مصالح ساختمانی دانست و گفت: دولت و وزارت راه و شهرسازی باید نسبت به مدیریت قیمت بازار تجهیزات ساختمانی اقدام کنند تا به کاهش تلاطمات بازار کمک شود.
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.