الگوی تازه تغییرات قیمت مسکن در تهران

آرش توکلی
1398/07/11
360
زمان مطالعه: 2 دقیقه
الگوی تازه تغییرات قیمت مسکن در تهران

در یک سال گذشته میزان تورم اقتصادی و نوسان قیمت در بازارهای ارز و طلا افزایش یافت و بخش مسکن نیز متاثر از بازارهای موازی با رشد سرسام آور تعرفه خرید هر متر مربع آپارتمان روبه رو شد.

در یک سال گذشته میزان تورم اقتصادی و نوسان قیمت در بازارهای ارز و طلا افزایش یافت و بخش مسکن نیز متاثر از بازارهای موازی با رشد سرسام آور تعرفه خرید هر متر مربع آپارتمان روبه رو شد. از سال 93 تا 96 میانگین افزایش نرخ خرید خانه در شهرهای صنعتی و بزرگ نظیر تهران کمتر از 10 درصد بود و حجم معاملات نیز به دلیل قدرت خرید مردم و استفاده از تسهیلات بانکی روند صعوی داشت. ساخت و ساز و سرمایه گذاری در بخش ملک و املاک هم با مشارکت بخش خصوصی رونق داشت و انبوه سازان سود قابل توجهی از ساخت و فروش واحدهای مسکونی بدست می آوردند.
اما از نیمه دوم سال 96 و همزمان با خروج آمریکا از برجام شرایط اقتصادی به سمت تورم و گرانی پیش رفت. نرخ دلار از 4 هزار تومان در یک بازه زمانی 6 ماهه به بیش از 15 هزار تومان رسید و به همین دلیل نرخ های فروش خانه و مصالح ساختمانی با رشد بیش از 2 برابری روبه رو شد. سقف تسهیلات مسکن هم متناسب با تورم اقتصادی و افزایش هزینه ها اصلاح نشد و به همین دلیل میزان استفاده از این وام به شدت کاهش یافت. تغییرات افت نرخ خرید و فروش مسکن در پایتخت الگوی تازه ای به خود گرفته و بر اساس آخرین گزارش های منتشر شده از مرکز آمار، شهریور ماه امسال برای دومین ماه پیاپی، تورم ماهانه مسکن در تهران منفی شد.
 در منطقه یک تهران بیشترین میزان کاهش قیمت مسکن مشاهده می شود و حجم زیادی از فایل های فروش بدون مشتری مربوط به منطقه یک پایتخت می باشد.  این افت قیمت به دلیل عدم تقاضا در مناطق یک تا پنج پایتخت در حالی مشاهده می شود که نرخ خرید آپارتمان در مناطق جنوبی به دلیل افزایش تقاضا بیش از 5 درصد رشد داشته است. به طور کلی نیز از سال 96 تا 98 میانگین نرخ خرید خانه در تهران بیش از 215 درصد افزایش داشته است.
منبع: تی نیوز

 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.