باز هم زلزله در ایران

سمیه نوروزیان
1397/01/22
175
زمان مطالعه: 4 دقیقه
باز هم زلزله در ایران

زلزله باز هم نقاطی از کشور را لرزاند سید محمدرضا هاشمی در گفت و گو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به اینکه زمین لرزه ای به بزرگی 3.6، ساعت هشت دقیقه و 52 ثانیه بامداد مرز استان های گلستان و سمنان ، حوالی کلاته خیج شاهرود را لرزاند، افزود: وقوع زلزله در طول جغرافیایی 55.26 و عرض جغرافیایی 36.85 و همچنین عمق آن 10 کیلومتری سطح زمین بوده است. او همچنین خاطر نشان کرد: این زمین لرزه در 19 کیلومتری کلاته خیج رخ داده و باعث رعب و وحشت مردم محلی شد. معاون استاندار سمنان تصریح کرد: این زمین لرزه در 22 کیلومتری رامیان استان گلستان و25 کیلومتری نوده خاندوز این استان در همسایگی کلاته خیج شاهرود نیز احساس شده است. گزارش های اولیه حاکی از زلزله در اهواز بوده که به همراه صدای مهیبی رخ داد. قدرت زلزله در اهواز 3.5 ریشتر با عمق 13 کیلومتر، ساعت 12:36:36.9 امروز رخ داد. در ادامه شهر چغامش در دزفول نیز در ساعت 9:26 امروز با قدرت 3 ریشتر لرزید. چرا زلزله های ایران دیر اعلام میشود؟ در دو سه زلزله خبر ساز دو ماه گذشته، مرکز لرزه نگاری آمریکا زودتر از ژئوفیزیک دانشگاه تهران زلزله را خبر داد. دلیل این اتفاق چیست؟ معاون پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی در این باره هم می گوید: اینکه معمولا رسانه های خارجی زودتر از ما اخبار زلزله را اعلام می کنند یکی بخاطر سرعت کم اینترنت است و دیگری چون ممکن است در یک منطقه ایستگاه زلزله نگاری در خارج از منطقه باشد و امکان دسترسی آنها بیشتر از ما باشد. مثلا چون تا سال 2005 دستگاه زلزله شناسی در افغانستان نبود ایران و پاکستان زودتر زلزله را در این کشور ثبت می کردند. زاگرس فعال تر از بقیه کشور است: یک سوال دیگر، در کدام یک از مناطق ایران زلزله بیشتر اتفاق م یافتد؟ زارح در این باره گفت: در کل فعالیت زلزله خیزی زاگرس نسبت به جاهای دیگر کشور چشمگیرتر است. در مناطق دیگر بحث زلزله ممکن است در برهه ای از زمان مطرح شود اما در پهنه زاگرس گسل ها همیشه فعال هستند. در مجموع به علت پدیده خردشدگی و گسل های زیاد با طول کوتاه در این منطقه زلزله های متوسط و متوسط رو به پایین رخ می دهد. مشخصه بارز زلزله های زاگرس همین است که تعدادشان زیاد است اما بزرگی اشان کمتر از 6 ریشتر است و به ندرت زلزله 6 ریشتردر این گستره رخ می دهد. مهدی زارع در کافه خبر در مورد علت زلزله های اخیر پیش بینی زلزله تهران گفت: اینکه شما احساس می کنید تعداد زلزله های زیادی رخ داده دلیلش این است که تعداد دستگاه های ثبت و تکنولوژی علم زلزله نگاری بیشتر شده است برای همین امکان ثبت زلزله هایی که قبلا وجود نداشته الان فراهم شده است. از طرفی هم گاهی یک رخ داد سبب وقوع پس لرزه هایی می شود مانند زلزله بم که پس لرزه داشت. به گفته ی یکی از کارشناسان زلزله های کوچک می تواند زنگ هشداری هم باشد چون اعلام می کنند که منطقه فعال شده است. البته نباید مردم را نگران کرد از طرفی هم نباید واقعیت را پنهان کرد. هر چند پیش بینی زلزله کاری غیر ممکن است اما چون یک پدیده طبیعی است این احتمال وجود دارد که در آینده پیش بینی شود.

زلزله باز هم نقاطی از کشور را لرزاند...
سید محمدرضا هاشمی در گفت و گو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به اینکه زمین لرزه ای به بزرگی 3.6، ساعت هشت دقیقه و 52 ثانیه بامداد دیروز مرز استان های گلستان و سمنان ، حوالی کلاته خیج شاهرود را لرزاند، افزود: وقوع زلزله در طول جغرافیایی 55.26 و عرض جغرافیایی 36.85 و همچنین عمق آن ده کیلومتری سطح زمین بوده است.
او همچنین خاطر نشان کرد: این زمین لرزه در 19 کیلومتری کلاته خیج رخ داده و باعث رعب و وحشت مردم محلی شد.
معاون استاندار سمنان تصریح کرد: این زمین لرزه در 22 کیلومتری رامیان استان گلستان و 25 کیلومتری نوده خاندوز این استان در همسایگی کلاته خیج شاهرود نیز احساس شده است.
گزارش های اولیه حاکی از زلزله در اهواز بوده که به همراه صدای مهیبی رخ داد.
قدرت زلزله در اهواز 3.5 ریشتر با عمق 13 کیلومتر، ساعت 12:36:36 دیروز رخ داد. در ادامه شهر چغامش در دزفول نیز در ساعت 9:26 دیروز با قدرت 3 ریشتر لرزید.
چرا زلزله های ایران دیر اعلام میشود؟
در دو سه زلزله خبر ساز دو ماه گذشته، مرکز لرزه نگاری آمریکا زودتر از ژئوفیزیک دانشگاه تهران زلزله را خبر داد. دلیل این اتفاق چیست؟
معاون پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی در این باره هم می گوید: اینکه معمولا رسانه های خارجی زودتر از ما اخبار زلزله را اعلام می کنند یکی بخاطر سرعت کم اینترنت است و دیگری چون ممکن است در یک منطقه ایستگاه زلزله نگاری در خارج از منطقه باشد و امکان دسترسی آنها بیشتر از ما باشد. مثلا چون تا سال 2005 دستگاه زلزله شناسی در افغانستان نبود ایران و پاکستان زودتر زلزله را در این کشور ثبت می کردند.
زاگرس فعال تر از بقیه کشور است:
یک سوال دیگر، در کدام یک از مناطق ایران زلزله بیشتر اتفاق می افتد؟ زارع در این باره گفت: در کل فعالیت زلزله خیزی زاگرس نسبت به جاهای دیگر کشور چشمگیرتر است. در مناطق دیگر بحث زلزله ممکن است در برهه ای از زمان مطرح شود اما در پهنه زاگرس گسل ها همیشه فعال هستند. در مجموع به علت پدیده خردشدگی و گسل های زیاد با طول کوتاه در این منطقه زلزله های متوسط و متوسط رو به پایین رخ می دهد. مشخصه بارز زلزله های زاگرس همین است که تعدادشان زیاد است اما بزرگی اشان کمتر از 6 ریشتر است و به ندرت زلزله 6 ریشتردر این گستره رخ می دهد.
مهدی زارع در کافه خبر در مورد علت زلزله های اخیر  پیش بینی زلزله تهران گفت: اینکه شما احساس می کنید تعداد زلزله های زیادی رخ داده دلیلش این است که تعداد دستگاه های ثبت و تکنولوژی علم زلزله نگاری بیشتر شده است برای همین امکان ثبت زلزله هایی که قبلا وجود نداشته الان فراهم شده است. از طرفی هم گاهی یک رخ داد سبب وقوع پس لرزه هایی می شود مانند زلزله بم که پس لرزه داشت.
به گفته ی یکی از کارشناسان زلزله های کوچک می تواند زنگ هشداری هم باشد چون اعلام می کنند که منطقه فعال شده است. البته نباید مردم را نگران کرد از طرفی هم نباید واقعیت را پنهان کرد.
هر چند پیش بینی زلزله کاری غیر ممکن است اما چون یک پدیده طبیعی است این احتمال وجود دارد که در آینده پیش بینی شود.

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.