بررسی عوامل جهش قیمت مسکن در سال 98

آرش توکلی
1398/03/28
246
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بررسی عوامل جهش قیمت مسکن در سال 98

با نزدیک شدن به فصل تابستان بازار نقل و انتقال مستاجران و خرید خانه رونق می یابد و متقاضیان به دنبال انتخاب و معامله ملک مورد نظر خود می باشند. این در حالی است که

با نزدیک شدن به فصل تابستان بازار نقل و انتقال مستاجران و خرید خانه رونق می یابد و متقاضیان به دنبال انتخاب و معامله ملک مورد نظر خود می باشند. این در حالی است که قیمت مسکن با افزایش 189 درصدی در قیاس با فروردین ماه 2 سال گذشته مواجه شده و نظام عرضه و تقاضا به دلیل افزایش پلکانی نرخ خرید و فروش خانه بر هم خورده به همین دلیل کارشناسان پیش بینی می کنند در تابستان سال جاری بازار املاک دیگر کشش رشد قیمتی را ندارد و مظنه خرید آپارتمان با ثبات نسبی همراه خواهد بود.
به گزارش متراژ موتور جست و جوی ملک و املاک کشور، تعرفه معاملات مسکن تهران در اردیبهشت ماه سال جاری در شرایطی اوج گرفت که تورم ماهیانه ملک در کشور از حدود 2 درصد به نیم درصد رسید و رشد قیمت در پایتخت را سوال برانگیز کرد. کارشناسان شش عامل مهم افزایش نرخ خرید خانه در تهران را دخیل می دانند. کمبود شدید فایل های دارای قیمت مناسب و منطقی، بی تعادلی در بازارهای طلا و ارز، پایان معافیت صادرات نفت، تورم شدید و دلال بازی سوداگران از مهمترین عوامل جهش نرخ ملک در سال 98 می باشند.
در آستانه شروع تابستان فایل های در دسترس و خوش قیمت در مشاورین املاک به ندرت یافت می شود و بیشترین آگهی های فروش مربوط به خانه های مناطق شمالی و مرکزی پایتخت و بالای 80 متر مربع می باشد. همین عامل سبب نارضایتی و سردرگمی مردم و کاهش حجم معاملات شده است. آپارتمان های متراژ پایین نیز که با توجه به بودجه خریداران مقرون به صرفه می باشند، بسیار کم و نادر در فایل های فروش مشاهده می شود و سوداگران به دلیل علاقه مردم به نوع واحدها، قیمت های خارج از عرف و سرسام آوری را به مردم پیشنهاد می دهند. در این شرایط و با توجه به تکمیل شدن سقف کشش قیمتی در بازار املاک در تابستان 98 دیگر شاهد افزایش نرخ خرید خانه نخواهیم بود و بازار مسکن نفس های آخر رشد قیمت را می کشد.
منبع: شهر خبر
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.