برسی جدیدترین آمار مربوط به استفاده از تسهیلات خرید مسکن

آرش توکلی
1398/06/25
250
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برسی جدیدترین آمار مربوط به استفاده از تسهیلات خرید مسکن

یکی از وظایف دولت ها ایجاد سرپناه و مسکن برای آحاد جامعه می باشد. دولت های گذشته طرح هایی نظیر مسکن مهر را برای خانه دار شدن مردم اجرایی نمودند و ساخت و ساز در شهرهای جدید به منظور کاهش قیمت تمام شده زمین در دستور کار قرار گرفت

یکی از وظایف دولت ها ایجاد سرپناه و مسکن برای آحاد جامعه می باشد. دولت های گذشته طرح هایی نظیر مسکن مهر را برای خانه دار شدن مردم اجرایی نمودند و ساخت و ساز در شهرهای جدید به منظور کاهش قیمت تمام شده زمین در دستور کار قرار گرفت، اما به دلیل عدم پیش بینی زیرساخت های شهری لازم، حمل و نقل و مراکز آموزشی این طرح با عدم استقبال مردم روبه رو شد. هرچند که برخی از افراد کم بضاعت تنها با پرداخت 20 میلیون تومان صاحب خانه شدند، اما مشکل اصلی تولید و عرضه مسکن با این طرح مرتفع نشد. دولت تدبیر و امید نیز با انتقاد از پروژه مسکن مهر از طرح جدیدی با عنوان مسکن امید رونمایی کرد که هدف آن تسهیل در خانه دار شدن مردم بود. اما عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی سابق دولت نتواسنت عملیات اجرایی تامین مسکن را شروع کند و سیاست های تورم زا و پر تنشی را به بازار مسکن تزریق کرد.
به گزارش متراژ، سپرده گذاری در صندوق های مسکن نظیر وام مسکن جوانان و وام مسکن یکم، خرید اوراق حق تقدم و استفاده از تسهیلات بدون سپرده مسکن یک پیش حرکت برای خرید خانه در بازار مسکن محسوب می شد و متقاضیان با استفاده از وام بانکی قدرت خرید خود را افزایش می دادند. برخی از زوج ها نیز با ثبت نام در وام مسکن یکم و دریافت تسهیلات تا دو سال گذشته موفق به انتخاب و معامله یک واحد نقلی در نقاط جنوبی تهران می شدند. اما از سال گذشته و به دنبال افزایش نرخ خرید و فروش مسکن میزان کارآمدی سقف تسهیلات کاهش یافت و متقاضی با استفاده از وام مسکن حتی 20 درصد از هزینه کل خرید یک آپارتمان را نمی توانست پرداخت نماید. با شروع سال 98 زمزمه هایی مبنی بر افزایش تسهیلات مسکن مطرح شد اما مورد موافقت دولت و بانک مرکزی قرار نگرفت. بر اساس آمار منتشر شده در تیر ماه سال جاری میزان استفاده از تسهیلات بانکی نسبت به مدت مشابه سال قبل 54 درصد کاهش داشته است و کارشناسان معتقد اند درصورت عدم اصلاح سقف وام خرید خانه میزان استفاده رشد نخواهد یافت.
منبع: شهر خبر

 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.