برسی قدرت پوشش دهی تسهیلات مسکن برای خرید خانه در تهران

آرش توکلی
1398/07/16
222
زمان مطالعه: 2 دقیقه
برسی قدرت پوشش دهی تسهیلات مسکن برای خرید خانه در تهران

در حال حاضر سقف دریافت تسهیلات مسکن برای زوجین در کلان شهرها مانند تهران 160 میلیون تومان می باشد، که با این وام خانه اولی ها فقط می توانند یک اتاق 12 متری در تهران خریداری کنند.

در حال حاضر سقف دریافت تسهیلات مسکن برای زوجین در کلان شهرها مانند تهران 160 میلیون تومان می باشد، که با این وام خانه اولی ها فقط می توانند یک اتاق 12 متری در تهران خریداری کنند. وام 160 میلیونی مسکن تا حدود 2 سال گذشته حدود 50 درصد از هزینه خرید یک آپارتمان 75 متری در پایتخت را پوشش می داد اما پس از تورم اقتصادی میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران به بیش از 12 میلیون تومان رسید و میزان پوشش دهی این وام برای معامله یک واحد به کمتر از 17 درصد از هزینه کل رسید. از ابتدای سال جاری به دلیل قیمت گذاری نجومی و کاهش قدرت مالی مردم  حجم خرید و فروش مسکن با کاهش 70 درصدی روبه رو شد و متقاضیان علاقه ای به خرید مسکن نشان نداند و آپارتمان های نوساز بدون مشتری و تقاضا باقی ماند.
 در فصل داغ جابه جایی نیز اجاره نشین ها با درخواست افزایش هزینه اجاره بها مواجه شدند و به دلیل 2 برابر شدن نرخ درخواستی مالک برای سکونت در خانه های استیجاری اقدام به تخلیه واحدها و مهاجرت به مناطق جنوبی تهران نمودند. بازار اجاره مسکن در حاشیه شهر تهران رونق گرفت و روند مهاجرت از مناطق شمالی و مرکزی به سمت جنوب شهر شدت گرفت. برخی از مستاجران نیز که نگران رشد روز افزون نرخ ها در بازار مسکن بودند اقدام به خرید خانه های ارزان قیمت در شهرهای جدید حاشیه تهران مانند پرند، کردند و بازار خرید خانه در پرند و ورامین رونق گرفت. بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده میزان دریافت وام مسکن در سال 98 نیز به دلیل ناکارآمدی این وام برای خرید خانه با کاهش چشم گیری روبه رو شد و متقاضیان دیگر تمایلی به استفاده از تسهیلات مسکن نشان ندادند. دولت نیز اعلام کرد برنامه ای برای افزایش وام بانکی برای خرید خانه نخواهد داشت و طرح ملی اقدام مسکن به منظور تامین خانه و سرپناه برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه اجرایی خواهد شد.
منبع: شهر خبر

 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.