بهترین راه مقابله با گران فروشی مسکن

آرش توکلی
1398/05/03
248
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بهترین راه مقابله با گران فروشی مسکن

تا چند ماه گذشته فروشندگان قیمت های پیشنهادی متفاوتی برای فروش واحدهای مسکونی خود به متقاضیان پیشنهاد می دادند. این تعرفه ها معمولا غیر منصفانه و بالاتر از ارزش واقعی ملک آن ها بود.

تا چند ماه گذشته فروشندگان قیمت های پیشنهادی متفاوتی برای فروش واحدهای مسکونی خود به متقاضیان پیشنهاد می دادند. این تعرفه ها معمولا غیر منصفانه و بالاتر از ارزش واقعی ملک آن ها بود به همین دلیل میزان خرید و فروش مسکن کاهش یافت و خریداران با مشاهده التهاب قیمتی در بخش مسکن و کاهش قدرت خرید به دلیل تورم اقتصادی از معامله خانه مورد نظر خود صرف نظر نمودند. سوداگران نیز به انجام معاملات صوری و درج آگهی فروش آپارتمان با قیمت های سرسام آور پرداختند و این کار باعث تشدید نابسمانی در بخش مسکن شد .آن ها با هدف کسب سود بیشتر نرخ های دلخواهی را به مشتریان پیشنهاد می دادند.
به گزارش سرویس خبری متراژ، میزان استفاده از تسهیلات خرید مسکن نیز به دلیل عدم پوشش دهی این وام برای معاملات مسکن به پایین ترین حد خود در سال 98 رسید و بر اساس اعلام وزیر راه و شهرسازی برنامه ای برای افزایش سقف تسهیلات مسکن با توجه به تورم در سال جاری وجود ندارد. این عامل نیز موجب تشدید رکود در بخش نقل و انتقال املاک گردید و میانگین خرید مسکن در سه ماه اول سال 98 با کاهش 40 درصدی روبه رو شد.
تا حدود یک ماه قبل فضای کلی بازار املاک در دست فروشندگان و سوداگران بود، اما در روزهای اخیر نخستین نشانه های قرار گرفتن خریداران در موضع قدرت مشاهده گردید. بر اساس اعلام مشاورین املاک با تثبیت قیمت ها و بازگشت آرامش در بازارهایی نظیر ارز و طلا، انتظارات و قیمت های پیشنهادی مالکان کاهش یافته و نبض بازار مسکن به دست خریداران افتاده است. یکی از کارشناسان بنگاه معاملاتی مسکن در منطقه 5 تهران در خصوص وضعیت خرید آپارتمان در تهران خاطر نشان کرد: حدود یک ماه گذشته برای یک آپارتمان مشتری پیدا کرده که حاضر بود متری 19 میلیون تومان هزینه پرداخت کند اما مالک از فروش خودداری کرد. در حال حاضر همان فروشنده راضی به فروش واحد خود به متری 17 میلیون تومان نیز می باشد اما مشتری حاضر به پرداخت چنین هزینه ای نمی باشد.
وزیر راه و شهرسازی بهترین راهکار مقابله با گران فروشی مسکن را نخریدن می داند و به متقاضیان پیشنهاد می کند که در خرید خانه عجله نکنند.
منبع: ایرنا
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.