بهترین روش کنترل تورم در بخش مسکن

آرش توکلی
1397/12/20
204
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بهترین روش کنترل تورم در بخش مسکن

در چند سال اخیر سیاست دولت به منظور تحقق مسکن اجتماعی و تامین سرپناه برای اقشار ضعیف جامعه با شکست روبه رو شد و عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی موفق

در چند سال اخیر سیاست دولت به منظور تحقق مسکن اجتماعی و تامین سرپناه برای اقشار ضعیف جامعه با شکست روبه رو شد و عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی موفق به کنترل بازار مسکن و اجرای طرح های پیش بینی شده نگردید. میزان سوداگری و دلال بازی نیز همزمان با تورم اقتصادی و خروج آمریکا از برجام، افزایش یافت و تعرفه خرید و فروش مسکن را واسطه های ملکی مشخص می کردند.
به گزارش سرویس خبری متراژ، سامانه جامع جستجوی ملک، پس از انتصاب محمد اسلامی به جای عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی، برنامه این وزارتخانه از افزایش قدرت خرید به تولید و عرضه مسکن تغییر یافت و با توجه به کاهش ساخت و ساز در سطح کشور و رشد سرسام آور هزینه مصالح ساختمانی وزیر جدید طرح هایی را به منظور حمایت از انبوه سازان برای تولید بیشتر تدوین نمود.
در حال حاضر طبق آمار رسمی منتشر شده میزان صدور پروانه های ساختمانی سالیانه حدود 300 هزار واحد می باشد، اما نیاز کشور در سال یک میلیون واحد مسکونی تخمین زده شده است. همین عامل موجب بی ثباتی و عدم تعادل میان عرضه و تقاضای مسکن گردیده و باعث گرانی و نابسمانی در بخش خرید و فروش آپارتمان می شود.
یکی دیگر از عواملی که موجب تورم در بخش ملک و املاک شده، خانه های خالی از سکنه ای است که سرمایه گذاران و انبوه سازان تنها با هدف افزایش دارایی خود خریداری می کنند و در اختیار متقاضیان قرار نمی دهند، کارشناسان معتقدند برای کنترل این چالش دولت باید طرح مالیات بر عایدی مسکن را مصوب و آن را اجرا نماید. در غیر این صورت فایل های قابل دسترس برای مردم در بخش مسکن محدود و قیمت گذاری دلخواه افزایش خواهد یافت.
وزیر جدید راه به منظور حمایت و افزایش ساخت و ساز در بخش خصوصی نیز طرح خرید مصالح ساختمانی با کارت های اعتباری را برای انبوه سازان اجرایی خواهد کرد و تسهیلات بانکی با سود مشارکت ویژه برای تشویق سازندگان بخش خصوصی اعطا می شود.
منبع: ایسنا

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.