بودجه 99 به داد مسکن می‌رسد

رکسانا معمر
1398/12/19
700
زمان مطالعه: 5 دقیقه
بودجه 99 به داد مسکن می‌رسد

سرمایه‌گذاری در بخش ساخت‌وساز از رونق افتاده و میزان عرضه از تقاضا عقب افتاده است. به منظور خروج از چنین شرایطی و کمک به بهبود رونق بازار، دولت در لایحه‌ی بودجه 99 تدابیری به منظور خروج بخش ساخت‌وساز از رکود اندیشیده است.

در حال حاضر از لحاظ ساخت‌وساز در شرایط رکود به سر می‌بریم. بیشترین حجم خرید‌وفروش مسکن مربوط به واحدهایی با عمر بالای 15 سال است و تعداد واحدهای نوساز عرضه شده به بازار، بسیار محدود شده و کاهش پیدا کرده است. این اتفاق در حالی افتاده که سازندگان و فعالان این حوزه عمدتا واحدهای تازه سازشان آماده‌ی فروش است اما، به دلیل بی‌ثباتی قیمت‌؛ از فروش امتناع می‌کنند. همین امر موجب شده تا مشکل خرید خانه به قوت خودش باقی بماند و تورم حاصل از رکود ایجاد شود. به علاوه سرمایه‌گذاری در بخش ساخت‌وساز از رونق افتاده و میزان عرضه از تقاضا عقب افتاده است.
به منظور خروج از چنین شرایطی و کمک به بهبود رونق بازار، دولت در لایحه‌ی بودجه 99 تدابیری به منظور خروج بخش ساخت‌وساز از رکود اندیشیده است.
 

راهکار دولت برای خروج بازار مسکن از رکود

راهکار بودجه 99 برای بهبود اوضاع مسکن

بر اساس بند یک تبصره هشت بودجه سال ۱۳۹۹، وزارت راه‌وشهرسازی مجاز است تا از طریق شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن؛ ۱۵۰۰ میلیارد تومان از محل منابع این شرکت ها درآمدزایی و منابع حاصل از آن را صرف اجرای سه طرح رونق بخش مسکن یعنی مسکن مهر، بازآفرینی شهری و طرح اقدام ملی کند.
اعتبار لازم جهت اجرای این طرح از محل منابع یا تهاتر اراضی و املاک متعلق به این دو شرکت تأمین خواهد شد. وزارت راه‌و‌شهرسازی موظف است املاک را به قیمت کارشناسی یا فروش از طریق مزایده واگذار نماید. البته این امر مشروط به حفظ کاربری املاک است.

در بند دو، دولت در صورت درخواست مالکان اعیانی واحدهای مسکن مهر، مکلف به واگذاری قطعی زمین های اجاره‌ای ۹۹ ساله است. منابع حاصل از این محل نیز صرف تکمیل مسکن مهر، بازآفرینی شهری، احیای بافت های فرسوده و طرح اقدام ملی خواهد شد. لازم به توضیح است که به واحد یا ملکی که بر روی زمینی بنا می‌شود اعیان می‌گویند و مالک اعیانی در حقیقت همان مالک واحد ساختمانی است. 

در بند سوم این تبصره نیز وزارت راه مجاز است که از طریق رهن زمین‌های متعلق به دو شرکت مادر تخصصی عمران و سازمان ملی زمین و مسکن، تا سقف ۳۰۰۰ میلیارد تومان منابع تأمین کند. درآمد حاصل از این محل به توسعه زیرساخت‌های شهری اختصاص می‌یابد.

از سوی دیگر وزارت راه‌و‌شهرسازی طرح اقدام ملی مسکن را با هدف تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار داده که از حدود یک سال قبل کلید خورده است و امروز نیز ثبت نام مرحله دوم این طرح آغاز شد. برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان، تسهیلات ۱۸ درصد برای هر واحد مسکونی در نظر گرفته شده و مابقی آن از طریق آورده متقاضیان تأمین خواهد شد.
به اعتقاد مسئولان وزارت شهرسازی با توجه به تکیه طرح اقدام ملی به منابع غیر ارزان بانکی و همچنین آورده متقاضیان، این پروژه با تغییر دولت نیز قابلیت تداوم دارد.

همچنین وزیر راه‌و‌شهرسازی وعده داده تا تمامی واحدهای باقی مانده از پروژه مسکن مهر مشروط به آنکه مشکلات حقوقی نداشته باشند تا پایان سال ۱۳۹۹ تکمیل و به متقاضیان تحویل داده شود. مطابق آخرین آمار هم اکنون حدود ۳۶۰ هزار واحد مسکن مهر به فروش اقساطی نرسیده و در واقع کمتر از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

یکی دیگر از برنامه های دولت، شارژ مالی بازار مسکن به منظور رونق‌دهی به بخش ساخت‌و‌ساز و همچنین رونق اقتصاد کلان است. بر این اساس سقف تسهیلات خرید مسکن از طریق اوراق به ۲۴۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۷.۵ درصد افزایش پیدا کرد. تسهیلات ساخت نیز از محل اوراق ۳۰۰ میلیون تومان شد که در حالت صنعتی سازی نرخ سود آن ۱۷ درصد و در سنتی سازی ۱۸ درصد خواهد بود.

اگر این موادر طبق وعده مسئولین اجرایی شوند، تنها عامل تهدید کننده جهش ناگهانی قیمت مسکن خواهد بود که با توجه به پیش‌بینی کارشناسان، مسکن تا سال آینده طرفیت جهش قیمتی ندارد و می‎توان امیدوار بود که به مرور طی این گام‌های اولیه از شرایط رکود خارج شود و معاملات مصرفی رونق بگیرند.
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.